بهره‌گیری از معجزه داستان در آموزش سبک زندگی قرآنی به کودکان
کد خبر: 3597900
تاریخ انتشار : ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۰۹:۱۵
روحانی تایلندی عنوان کرد:

بهره‌گیری از معجزه داستان در آموزش سبک زندگی قرآنی به کودکان

گروه بین‌الملل: در آموزش سبک زندگی قرآنی به کودکان از معجزه داستان نباید غافل شد؛ داستان‌ها تأثیرگذاری و آموزش‌دهی زیادی دارند به‌ویژه برای گروه سنی کودک؛ در قرآن داستان‌های بسیاری نیز هست که به زبان کودکانه می‌تواند بازگو شود.

در ارائه آموزش‌های قرآنی به کودکان از معجزه داستان غافل نشویم
حجت‌الاسلام‌‌و‌المسلمین نوم پاتان، فعال فرهنگی تایلند در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) در توضیح سبک زندگی قرآنی و اهمیت آن اظهار کرد: قرآن کتاب هدایت برای انسان بوده و مسیرهای سعادت را برای بشر ترسیم کرده است.
وی گفت: انسانی که به دنبال حقیقت است، می‌تواند از قرآن به عنوان الگو برای زندگی خود استفاده کند. زیرا همه مطالب در قرآن وجود دارد؛ از مسائل فردی و خانوادگی تا مسائل اجتماعی و سیاسی، همه‌چیز در قرآن وجود دارد.

پاتان افزود: سبک زندگی قرآنی در حقیقت تبعیت از قرآن در همه ابعاد زندگی است که لازمه آن مطالعه مستمر و تلاش برای به کار بستن آموزه‌های قرآن کریم است.

وی تصریح کرد: در میان آیات قرآن، آیاتی که در مورد توسعه فردی، خانواده و زندگی خانوادگی هستند برای من اهمیت زیادی دارند؛ زیرا خانواده اساس زندگی است. آیه احترام به پدر و مادر برای همه ما مسلمانان آیه‌ای است که زیاد شنیده‌ایم؛ اما در اهمیت آن هر چه سخن گفته شود، کم است.

خانواده؛
زمینه‌ساز رسیدن انسان به معنای انسان حقیقی
نوم پاتان افزود: خانواده در حقیقت زمینه‌ساز رشد انسان و زمینه‌ساز رسیدن انسان به معنای انسان حقیقی و مقام بندگی خدا است. حتی برای ساختن جامعه و جهان نیز باید از همین نهاد کوچک یعنی خانواده شروع کنیم.

وی گفت: یکی از کارهایی که در خانواده باید انجام شود، آشنا کردن کودکان با قرآن است. فرزندان باید از کودکی با روش‌های مفرح و مناسب سنشان با مفاهیم و ارزش‌های قرآنی آشنا شوند. باید به آنان از کودکی آموزش داده شود. خواندن قرآن، درک مفاهیم و عمل به آن‌ها باید از سنین پایین آغاز شود.

پاتان افزود: برای محافظت از خانواده، تقویت روابط معنوی بین افراد خانواده و پرورش انسان‌های مفید باید توجه بیشتری به مفاهیم قرآنی شود. قرآن حقیقتاً کتاب هدایت است و می‌تواند راهگشای ما در ساخت شخصیت افراد، بنای یک خانواده خوب و متعاقباً ساخت جامعه باشد.

مسلمانان از قرآن غافل نشوند

وی افزود: در حال حاضر مسلمانان قدری کم کاری می‌کنند، قرآن خواندن که هیچ، عمل به قرآن هم مورد غفلت واقع شده است در حالیکه استفاده‌های فراوانی از این گنجینه ارزشمند می‌توان کرد.

پاتان گفت: یکی از ابرازهای مهم برای معرفی سبک زندگی قرآنی و رواج آن در خانواده و جامعه رسانه‌ها هستند. رسانه‌ها در این حوزه کم کاری دارند و به شیوه‌های غیرجذابی فعالیت می‌کنند، در حالی که باید همت و کوشش کنند که با شیوه‌های جذاب و نوین سبک زندگی قرآنی را که یک زندگی مملو از احترام، مسئولیت‌پذیری، محبت و عشق است، ترویج دهند.

بهره‌گیری از معجزه داستان در آموزش سبک زندگی قرآنی به کودکان
وی در ادامه بیان کرد: اهمیت شبکه‌های اجتماعی به عنوان رسانه‌های جدید نیز بر کسی پوشیده نیست. باید تلاش شود در این فضا محتواهای خوبی برای نشر زندگی سالم و زندگی قرآنی تولید شود و در اختیار مردم به ویژه جوانان قرار گیرد.

نوم پاتان می‌گوید: در انجام این مهم از معجزه داستان نباید غافل شد؛ داستان‌ها تأثیرگذاری و آموزش‌دهی زیادی دارند به‌ویژه برای کودکان. در قرآن داستان‌های بسیاری نیز هست که به زبان کودکانه می‌توانند بازگو شوند.

وی افزود: برای اینکه در تربیت کودک موفق شویم باید قرآن کریم را به فرزندان بیاموزیم و برای این کار می‌توانیم از آیات کوچک شروع کنیم و با نوآوری و مداومت به آنان در یادگیری کمک کنیم. یادگیری قرآن باید از قبل دوره ابتدایی آغاز شود.

پاتان گفت: جامعة‌القرآن یکی از مراکز قرآنی است که موفق عمل کرده و به‌صورت تدریجی و مرحله به مرحله قرآن را به کودکان یاد می‌دهد. فرزند خود من نیز برای یادگیری قرآن به جامعة‌القرآن می‌رود و در چهار سالگی توانست قرآن بخواند.

این روحانی تایلندی ادامه داد: طرح داستان‌های قرآن برای یادگیری کودکان بسیار مفید است؛ قصه‌های قرآن مانند قصه‌های حضرت ابراهیم، حضرت صالح، حضرت سلیمان و دیگر انبیاء(ع) مطالب زیادی را به همه و همینطور به کودکان می‌آموزد.
ایجاد اشتیاق؛ مهمترین مسئله در آموزش قرآن به کودکان

پاتان افزود: مهمترین مسئله در آموزش قرآن، ایجاد اشتیاق است. برای ایجاد اشتیاق در کودکان اول باید این انگیزه و پایبندی در خود ما به وجود بیاید. ما الگوی کودکان هستیم؛ اگر ما یک الگوی قرآنی خوب باشیم کودکان هم ترغیب به تبعیت می‌شوند. تعیین جایزه و ایده‌های خلاقانه برای ترغیب کودکان نیز بسیار می‌تواند مفید باشد.

حجت‌الاسلام‌و‌المسلمین «نوم پاتان» با نام اسلامی «جمال‌الدین»، دانشجوی دکترای ادیان‌شناسی دانشگاه ادیان قم و دانش‌آموخته سطح چهار فقه و معارف حوزه علمیه است که ‌در تایلند به عنوان مبلغ فعالیت می‌کند.
وی که اهل شهر «کانچانا بوری» حدود ۱۳۰ کیلومتری بانکوک است، تحصیلات ابتدایی خود را در این شهر گذرانده و تقریباً ۱۶ سال پیش برای ادامه تحصیل به ایران می‌آید.
پاتان در حال حاضر ضمن تحصیل و انجام فعالیت‌های فرهنگی در ایران، در ایام ویژه مانند ماه رمضان با هدف تبلیغ در عرصه بین‌الملل به تایلند می‌رود و
به عنوان یک مبلغ آزاد در مساجد این کشور مسابقات قرآن، محافل انس با قرآن، مجلس ختم قرآن و کلاس آموزش قرآن برای کودکان و جوانان برگزار می‌کند. وی همچنین با مؤسسه قرآنی رسول اعظم(ص) تایلند در زمینه فعالیت‌های قرآنی و انتشار مجله قرآنی همکاری داشته است.
captcha