برگزاری نشست‌های چهارگانه اجلاس راهبرد دیپلماسی وحدت در جهان اسلام
کد خبر: 3598296
تاریخ انتشار : ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۶:۱۴

برگزاری نشست‌های چهارگانه اجلاس راهبرد دیپلماسی وحدت در جهان اسلام

گروه سیاسی: نشست‌های چهارگانه اجلاس راهبرد دیپلماسی وحدت در جهان اسلام با موضوعات امت واحده اسلامی، دیپلماسی وحدت، تمدن اسلامی و مقاومت محور وحدت برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، اولین اجلاس «اجرای راهبرد دبپلماسی وحدت در جهان اسلام» امروز، چهارشنبه، 20 اردیبهشت‌ماه با حضور جمعی از علما، اندیشمندان و فعالان حوزه سیاسی، فرهنگی، اقتصادی و ورزشی از سوی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی برگزار شد.
در این اجلاس علاوه بر ارائه گزارش از سوی محمد ناظمی اردکانی، معاون فرهنگی و اجتماعی مجمع و سخنرانی آیت‌الله محسن اراکی، دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی چهار نشست امت واحد اسلامی، دیپلماسی وحدت، تمدن اسلامی و مقاومت محور وحدت برگزار شد و تنی چند از شخصیت‌ها و اندیشمندان این حوزه به سخنرانی و ارائه نظرات و دیدگاه‌های خود پرداختند.
اولین نشست این اجلاس با عنوان «امت واحد اسلامی» به ریاست حجت‌الاسلام والمسلمین سیدرضا تقوی برگزار شد؛ رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه کشور در این نشست اظهار کرد: وحدت یکی از مقولات کلیدی جامعه به ویژه در جهان امروز به شمار می‌رود و رسول خدا(ص) نیز مأموریت خود را در هنگام مهاجرت از مکه به مدینه از وحدت شروع کرد و ما نیز باید از وحدت شروع کنیم تا در سایه آن قله‌های پیروزی را فتح کنیم.
در ادامه مریم مجتهدزاده به تشریح نقش زنان و خانواده در دیپلماسی وحدت عنوان کرد و گفت: باید از دیپلماسی وحدت به عنوان یک قدرت نرم استفاده کنیم.
وی افزود: باید از اشتراکاتی که در بحث فرهنگی وجود دارد بهره برد و یک گروه پژوهشی را برای جمع کردن نقاط مشترک در سبک زندگی و مسائل اقتصادی استفاده کرد و از نقش مهم زنان در این زمینه استفاده کرد.
حسن قشقاوی دیگر سخنران این نشست بود که به ارائه راهکارهایی در جهت دیپلماسی وحدت از طریق دیپلمات‌های کشورهای اسلامی تأکید کرد.
وی با تأکید بر بر ضرورت وحدت بین دیپلماتهای مسلمان اعم از شیعه و سنی در مجامع بین المللی با استفاده از منابع فقهی گفت: دیپلماتها باید با اتحاد بین یکدیگر برای صلح جهانی و حل مشکلات مسلمانان، پایداری خانواده و از بین بردن شکاف بین فقر و غنا در جهان تلاش کنند و اصول اخلاقی را تبیین کنند.
همچنین عثمان سالاری از وحدت به عنوان رکن امت اسلامی نام برد و گفت: شبکه ارتباطات الکترونیک نسل جوان را در جهان اسلام با بحران هویت مواجه کرده و در مقطع فعلی، دیپلماسی وحدت یکی از اثربخش‌ترین دیپلماسی‌ها برای نیل به تأمین منافع ملی و منفعت عمومی است.
وی تأکید کرد: آحاد اقشار باید برای تقریب عملی اخلاقی تلاش کنند و اشتراک مساعی همه‌جانبه داشته باشند؛ چرا که در برابر تلاش‌های ما در مسیر دیپلماسی وحدت، دشمن در پی گسترش دیپلماسی تفرقه است؛ مجمع تقریب برای عملیاتی نمودن گفتمان تقریب نیاز به کمک دیگر نهادها دارد.
محمدمهدی زاهدی، رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات دیگر سخنران این نشست بود که به الزامات وحدت در جامعه امروز و ضرورت اجماعی بودن آن اشاره کرد و گفت: چشم‌انداز وحدت باید ترسیم شود و نیازها و چالش‌ها‌ را باید شناسایی کرد و راه‌های برخورد با آنها را یافت، تا با برنامه‌ریزی‌ها و راهکارهایی که در استراتژی‌ها مشخص می‌شود، بتوان بر چالش‌ها غالب آمد؛ نهادهای مدنی تأثیرگذار بر جوامع اسلامی هم باید پای کار بیایند و در این مسیر همکاری کنند.
وی بر ضرورت استکبارستیزی و مقابله با دیپلماسی تفرقه تأکید کرد و افزود: تکیه اساسی ما در این مسیر باید بر جریان‌ها و تشکل‌های مردمی باشد و بعد از آن از امکانات دولتی هم استفاده کرد.
حمیدرضا ترقی در پایان این نشست با اشاره به ضرورت وحدت در شرایط کنونی جهان اسلام، بر تخصیص منابع به منافع مشترک تأکید کرد و گفت: مجمع تقریب نباید تنها خود را منادی وحدت در جهان اسلام بداند بلکه باید از دیگر نهادها در جهان اسلام نیز دعوت کند تا در این مسیر همکاری کنند.
وی پیشنهاد کرد که تشکیل احزاب جهادی اسلام تشکیل شود تا بتواند در مسیر دیپلماسی وحدت حرکت کند.
«امت واحده اسلامی» عنوان دومین نشست این اجلاس بود که به ریاست حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحمدحسن ابوترابی‌فرد تشکیل شد.
در ابتدای این نشست شیخ خلیل افرا از علمای اهل سنت کشورمان با بیان اینکه «امت واحده» یک واژه قرآنی است، گفت: خداوند برای این امت توصیفات متعددی ذکر کرده است که از جمله آنها میانه‌رو بودن است که متأسفانه امت واحده قدر این امتیازات را نمی‌دانند.
وی افزود: متأسفانه امت واحده روز به روز بین غلات و مقصرین قرار می‌گیرند و یکدیگر را تکفیر می‌کنند در صورتی که در همه کتاب‌های قدیم و جدید اهل سنت آمده است که ما اهل قبله را تکفیر نمی‌کنیم لذا همه پیروان شیعه و سنی نباید تکفیر شوند.
شیخ افرا افزود: امت واحده به وسیله توحید کلمه و کلمه توحید به سوی خداوند عزوجل نزدیک می‌شود اما متأسفانه این امت به جای پرداختن به مشترکات، به فروعات جزئی می‌پردازد و اختلافات افزایش می‌یابد.
محمد عباسی سخنران دیگر این نشست بود که اظهار کرد: اجتماعی بودن از خصائص مهم بشریت است، اما در طول تاریخ بشر شاهد جنگ و اختلافات متعددی هستیم و این به دلیل خطای گفتمانی در شکل‌گیری ساختار اجتماعات دینی است؛ این انحراف موجب شده است که جوامع با وجود اینکه از لحاظ علم و تکنولوژی پیشرفت کنند اما به سمت تعالی و معنویت پیش نرفته‌اند لذا اگر قرار باشد امت واحده شکل بگیرد، باید در جامعه تعاون و همراهی دو طرفه وجود داشته باشد.
وی افزود: لازم است از وجود جوانان و چهره‌های ورزشی، علمی و فرهیخته کمک بگیریم و به سمت شکل‌گیری امت واحده برویم.
طوبی کرمانی، رئیس اتحادیه زنان مسلمان نیز در سخنانی با تأکید بر اینکه هیچ‌کس نمی‌تواند انکار کند که امت واحده اسلامی یک امت سیستمی برای حیات طیبه در جهان اسلام است، گفت: در آیات و روایات و همه فرمایشات بزرگان در طول تاریخ به خصوص از زمان شیخ شلتوت، آیت الله بروجردی، امام خمینی(ره) و آیت الله خامنه ای بر وحدت امت اسلامی تأکید شده است.
وی در مورد فعالیت اتحادیه جهانی زنان مسلمان نیز گفت: نتیجه عملی فعالیت‌های این اتحادیه این بوده است که در حال حاضر در سراسر جهان، چه کشورهای اسلامی و چه غیر اسلامی، روز میلاد حضرت زهرا (س) را به عنوان روز زن اعلام کرده‌اند.
کرمانی اظهار کرد: بانوان دغدغه‌مند اهل سنت تقاضا کرده‌اند با توجه به اینکه قانون اساسی جمهوری اسلامی برآمده از قرآن کریم است، کارگاهی آموزشی در این مورد برگزار شود تا گفتمان مسلمانان بر اساس گفتمان جمهوری اسلامی ایران در محافل بین‌المللی ارائه شود.
همچنین ابراهیم عزیزی محور وحدت در امت واحده را توحید، نبوت و امامت عنوان کرد و با اشاره به برکات اتحاد در امت اسلامی گفت: از برکات اتحاد می‌توان اخوت و برادری، عدل، آزادی واقعی، امنیت، قدرت، نفی سبیل، نفی حکومت طاغوت، صلح و آرامش، دوری از شیطان و شکست او، اخلاق و تحکم الهی را نام برد.
حجت‌الاسلام والمسلمین ابوترابی‌فرد نیز در سخنانی با تأکید بر اینکه یکی از مهم‌ترین آرمان‌های پیامبر اعظم (ص) وحدت امت اسلامی است، گفت: اگر بخواهیم از تنگناها با قدرت عبور کنیم، باید در کنار صبر فردی، آراسته به صبر جمعی بشویم و به یک امت هماهنگ تبدیل شویم.
وی افزود: اگر در این عصر، اسلام در اقتدار است، به دلیل شکل‌گیری امت واحده در کنار رهبری برآمده از دانش، فقاهت، امامت و اقتدار است و امروز باید حول رهبری که نقش کلیدی برای امت اسلامی ایفا می‌کنند، اجتماع را معنای دیگری ببخشیم.
ابوترابی‌فرد گفت: در این زمان ایران پرچمدار وحدت است و جامعه اهل سنت و شیعیان در کنار یکدیگر هستند و در همه عرصه‌ها در کنار یکدیگر قرار دارند.
نشست «تمدن اسلامی» نیز به ریاست حجت‌الاسلام غلامرضا مصباحی‌مقدم برگزار شد.
در این نشست ماموستا رستمی با اشاره به اشتراکات بین مذاهب اسلامی گفت: همه ما اگر چه مذاهب متعدد داریم، اما همه پیرو یک دین هستیم و ما به عنوان اهل سنت هیچ اختلافی با شیعیان نداریم و باید بر تلاش‌های عملی بیشتر برای نزدیک‌تر شدن مذاهب بیفزاییم و به اختلافات موجود پایان دهیم.
وی افزود: دشمنان انگشت بر زیربنای ممالک اسلامی و یغمای آن گذاشته‌اند و می‌خواهند ما را به جان یکدیگر بیندازند و ما باید بر مبنای آموزه‌های رسول خدا(ص) وحدت بین خود را تقویت کنیم و مانع تحقق اهداف دشمن شویم.
خانم خزعلی نیز در این نشست با اشاره به فرهنگ و نقش آن در تمدن گفت: فرهنگ مجموعه‌ای از مایه‌های فکری و ارزشی و آداب و سننی است که در رفتار اجتماعی انسان تأثیرگذار است و ما باید فرهنگ خود را اصلاح کنیم و اشاره به علم و تفکر و تدبر در آیات بسیاری از قرآن کریم، نشان‌دهنده عظمت این موضوع در تمدن اسلامی است.
وی به آسیب‌ها و نقاط ضعف و نقاط قوت فرهنگ اسلامی اشاره کرد و گفت: ما نیاز به دانش و اندوخته، انتقال تجارب، مهارت‌یابی و عملی کردن آن برای پشت سرگذاشتن دیگر تمدن‌ها داریم که در این مسیر با آسیب‌هایی همانند ضعیف بودن کار جمعی و عدم اعتماد به یکدیگر، عدم انتقاد پذیری روبرو هستیم.
همچنین محمود عباسی با بیان اینکه تمدن نوین اسلامی بر پایه حقوق بشر و آموزه‌های اسلامی استوار است، گفت: قرآن کریم حقوق و کرامت انسانی را به بهترین وجه به تصویر کشیده است.
وی به نقض آشکار حقوق بشر در جهان امروز اشاره کرد و افزود: تمدن اسلامی می‌تواند منشأ یک تحول بزرگ در منطقه باشد.
وی اظهار کرد: نگاه وحدت‌گرایانه بین حقوق‌دانان جهان و ایجاد همفکری و همگرایی بین اندیشمندان حقوقی، می‌تواند بسیاری از مشکلات موجود در جهان اسلام را از بین ببرد و آنها می‌توانند با همکاری کشورهای اسلامی پرچمدار حوزه وحدت باشند.
حجت‌الاسلام مصباحی مقدم نیز در این نشست به مؤلفه‌های تجدید حیات تمدن اسلامی اشاره کرد و گفت: فلسفه پایه و مبنای شکل‌گیری و تجدید حیات تمدن اسلامی است؛ ظهور دولت اسلامی با پدیدار شدن انقلاب اسلامی و پیدایش بیداری اسلامی در منطقه و قدرت و صلابت جمهوری اسلامی، گامی بزرگ در مسیر تمدن اسلامی است.
وی افزود: افول کمونیسم و فروپاشی اتحادیه شوروی، افتادن تمدن غرب به ورطه افول، ظهور و بروز ادبیات دینی و ادبیات مقاومت، رشد علم و فناوری در جهان اسلام و ظهور رویکرد اسلامی به علوم انسانی همه از مؤلفه‌های، تجدید حیات اسلامی است.
مصباحی‌مقدم ادامه داد: تفرقه و اختلاف بین دولت‌های اسلامی با تحرک دولت‌های غربی، خودخواهی برخی دولت‌های حاکم بر جهان اسلام، بروز تفکر افراطی، وجود صهیونیسم و اثرگذاری آن بر حوادث منطقه از موانع دستیابی به تجدید حیات اسلامی هستند.
چهارمین نشست اجلاس اجرای راهبرد دیپلماسی وحدت در جهان اسلام با عنوان مقاومت محور وحدت برگزار شد که ریاست آن بر عهده حجت‌الاسلام والمسلمین محمدی  عراقی، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار شد.
وی در سخنانی به مؤلفه‌های قدرت اشاره کرد و گفت: قدرت نظامی و دفاعی یک کشور، قدرت اقتصادی و ثروت ملی، پیشرفت در علم و فناوری، موقعیت استراتژیک یک سرزمین، انسجام و وحدت ملی و قومی، جمعیت و نیروی انسانی، عمق استراتژیک یا میزان نفوذ و تأثیرگذاری ملت در مجامع بین‌المللی و منطقه‌ای، پشتوانه مردمی و رضایت عمومی و استحکام ساختار سیاسی و نظامی، از مؤلفه‌های مادی قدرت است اما قرآن کریم در کنار این عوامل، به مؤلفه‌های معنوی و الهی نیز اشاره کرده است.
محمدی عراقی استقامت و ایمان، وحدت حول محور توحید، صبر و مقاومت، نقش رهبری الهی را از مؤلفه‌های معنوی قدرت که خداوند در قرآن کریم اشاره کرده است دانست و گفت: مضمون آیات قرآن کریم از یکسو رابطه مستقیم مقاومت، وحدت حول رهبری واحد و در نتیجه پیروزی و موفقیت و از سوی دیگر رابطه مستقیم بین سستی و اختلاف و در نتیجه شکست است.
وی مهم‌ترین عامل پیروزی انقلاب اسلامی را مسئله وحدت و مقاومت مردم و رهبری واحد الهی عنوان کرد و گفت: عاملی که سبب شد بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، ایران در جنگ با صهیونیست‌ها مشارکت داشته باشد، نیروی مقاومت بود.

محمدی عراقی افزود: راهبرد ما در این شرایط مقاومت بوده است و راهبرد دشمن ایجاد نفاق و اختلاف در درون امت اسلامی و کشاندن جنگ به فراسوی مرزها بوده است.
همچنین فاطمه آلیا در سخنانی با بیان اینکه اکنون نقطه اجرای دیپلماسی وحدت است، گفت: در نقاط مختلف دنیا مجموعه‌هایی با هدف وحدت تشکیل می‌شود اما چون محور همه آنها مادی‌گرایانه است، مستدام نمی‌ماند اما محورهای وحدت امت اسلامی به دلیل اینکه خدا و پیامبر و کتاب خدا است، باعث استحکام وحدت می‌شود.
وی افزود: سیاست‌های استکباری و استعماری تفرقه را به عنوان زهر مسموم‌کننده بشریت منتشر می‌کنند اما پادزهر آن، احیای وحدت و ترویج گفتمان وحدت است.
آلیا با تأکید بر ضرورت مقاومت به عنوان محور وحدت گفت: این مسئله دو سویه است؛ هم مقاومت محور وحدت است و هم وحدت محور مقاومت زیرا این وحدت زیبا در کشورهای اسلامی زمینه مقاومت را فراهم می‌کند.
وی همچنین نقش زنان را در بحث گفتمان مقاومت و وحدت تعیین کننده دانست و پیشنهاد کرد که در کنفرانس وحدت اسلامی که هر ساله در ایران برگزار می‌شود، نشست سیاسی جهان اسلام نیز برگزار شود و همچنین برای جلوگیری از استفاده ابزاری دشمنان از زنان در کشورهای اسلامی، به آنها آموزش‌های لازم داده شود.
علوی دیگر سخنرانی این نشست اظهار کرد: همه جهان و حتی دشمنان اسلام اقرار می کنند که اگر فرماندهی معظم کل قوا در جمهوری اسلامی ایران نبود، حتماً داعش تمام خاورمیانه را به آتش می کشید و چنان تشتتی ایجاد کرده بود که همه انسان ها را قتل عام می‌کردند تا چهره اسلام را تخریب کنند.
وی با بیان اینکه با اقتدار و عظمت ایران اسلامی، داعش در حال نابودی است، گفت: با این وجود اندیشه داعش همچنان هست و ممکن است که کانون خطر باشد لذا به همین دلیل است که مسئولین همواره ندای وحدت سر می دهند؛ زیرا دشمن همدلی و وحدت و تقریب میان شیعه و سنی را دوست ندارد.
حسن تبرائیان نیز در پایان نشست ضمن اشاره به تأسیس دو نهاد «اتحادیه جهانی علمای مقاومت» و «کمیته مساعی حمیده» به دستور دبیر کل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی، تأسیس این دو نهاد تقریبی را نمودی از خدمات تقریبی مجمع تقریب عنوان کرد و افزود: بیشتر اعضای این دو نهاد از شخصیت‌های اهل سنت هستند که به خوبی به صدق نیت شخص دبیرکل مجمع پی برده‌اند.
وی افزود: اتحادیه جهانی علمای مقاومت در ابتدای تأسیس آن در سال 94، دارای 100 عضو بود اما اکنون 550 نفر از نخبگان اهل سنت از مراکز دینی و دانشگاهی به عضویت این اتحادیه در آمده‌اند و مشغول فعالیت هستند.
تبرائیان گفت: کمیته مساعی حمیده برای حل مشکلات جهان اسلام به وسیله خود مسلمانان تشکیل شده است و بیش از 7 اجلاس بین‌المللی تا کنون برگزار کرده است از جمله مناقشه درباره مسئله حج و شهادت حجاج در فاجعه منا، که همچنان این مناقشه ادامه دارد.
captcha