سخنان «ظریف» درباره سند 2030
کد خبر: 3598369
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۸:۰۲

سخنان «ظریف» درباره سند 2030

گروه سیاسی: وزیر امور خارجه کشورمان با بیان اینکه سند 2030 الزام‌آور نیست و یک چارچوب اقدام است، گفت: هر موردی که با دیدگاه‌های ما، موازین شرعی ما، با عرف ما و با آداب و رسوم ما مغایرت داشته باشد هیچ تعهدی به آن نداریم.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) به نقل از اداره کل دیپلماسی رسانه‌ای وزارت امور خارجه، محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه، امروز در حاشیه نشست هیئت دولت در خصوص سند 2030 یونسکو گفت: در تمامی سال‌های گذشته یعنی تقریبا در بیست، سی سال یا نزدیک به چهل سالی که سابقه کار در مجامع بین المللی دارم هر سندی که تصویب شد حتی کنوانسیون‌هایی که در این زمینه تصویب شده که ایران هم به آن پیوسته مثل کنوانسیون حقوق کودک که در مجلس شورای اسلامی تصویب شد، مجلس در مورد آن اعلام تحفظ کرد و آن تحفظ ثبت شد.

وی ادامه داد: سند ۲۰۳۰ هم در واقع یک چهارچوب اقدام است و یک سند الزام‌آور نیست بلکه برخی پیشنهادها است. وزیر وقت آموزش و پرورش ما که در اجلاس اینچئون کره در سال ۲۰۱۵ شرکت کرد. این سند شامل چندین بند است، چند بند این سند مواردی را دارد که با دیدگاه‌های ما مطابقت ندارد. البته برخی از دوستان ما در مصاحبه‌های تلویزیونی حرف‌هایی زدند که واقعا در این سندها این حرف‌ها نیست اما حرف هایی دارد که با مواضع ما سازگاری ندارد.

ظریف اظهار کرد: همان زمان وزیر محترم آموزش و پرورش اعلام کردند که ما صرفا مواردی را اجرا خواهیم کرد که در اسناد خودمان باشد و هر موردی که با دیدگاه‌های ما، موازین شرعی ما، با عرف ما و با آداب و رسوم ما مغایرت داشته باشد ما هیچ تعهدی به آن نداریم . همین موضع را جناب آقای دکتر فانی وزیر وقت آموزش و پرورش در اجلاس یونسکو در پاریس هم تکرار کردند و همین موضع به‌ صورت مکتوب ارائه شد. یعنی بصورت مکتوب در یونسکو ثبت شده ضمن اینکه کل سند الزام آور نیست ولی جمهوری اسلامی ایران آن بخش‌هایی از این سند را که با دیدگاه‌های ما و با فرهنگ و آداب و دین ما مطابقت ندارد هیچ تعهدی بر اجرای آن ندارد. این را صریحا گفتیم.

وزیر امور خارجه عنوان کرد: آنچه که در دولت مطرح بوده و آنچه که دنبال شده است این بوده که آنچه که ما بر اساس اسناد بالادستی خودمان، سندهایی که حاکم بر آموزش و پرورش هستند و آنچه که در این حوزه‌ها انجام دادیم اعلام می‌کنیم که ما اینها را بر اساس اسناد خودمان انجام دادیم و از این جهت می‌توانیم با استفاده از اقدامات بسیار خوبی که در کشور  در حوزه آموزش و پرورش شده در رده‌بندی‌های جهانی، در موقعیت‌های خوبی قرار بگیریم. همان کاری که ما با اهداف توسعه پایدار کردیم و با کنوانسیون حقوق کودک می‌کنیم. ما با کنوانسیون حقوق کودک با برخی مواردش موافقت نداریم و این را اعلام کرده‌ایم، اما با سایر مواردی که با موازین و فرهنگ ما مطابقت داشته باشد مشکلی نداریم.
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۲
آراد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۶/۰۳/۱۶ - ۰۹:۱۲
0
0
متاسفانه جناب ظریف خیلی از مسایل رو هم صریحا !!! در برجام گفته بودند ولی بعدا مشخص شد که زیاد هم صریح نبوده و خود وندی شرمن اذعان کرد که با بکار گیری کلمات دو پهلو سر جناب چهل سال سابقه رو خیلی شیک و مجلسی کلاه گذاشته
captcha