ضرورت آشنایی کارکنان نظام سلامت با مفهوم سلامت معنوی
کد خبر: 3598697
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۰۸:۵۸

ضرورت آشنایی کارکنان نظام سلامت با مفهوم سلامت معنوی

گروه سلامت: رئیس کمیته سلامت معنوی فرهنگستان علوم پزشکی با اشاره به اهمیت آشنایی کارکنان نظام سلامت در رابطه با مفهوم سلامت معنوی از تأثیر آن در بهبود سلامت جامعه و کاهش هزینه‌های درمانی در پی این آشنایی خبر داد.

فریدون عزیزی، رئیس کمیته سلامت معنوی فرهنگستان علوم پزشکی جمهوری اسلامی ایران در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، با بیان اینکه کارکنان نظام سلامت باید با موضوع سلامت معنوی آشنایی داشته باشند اظهار کرد: علل عمده‌ای وجود دارد که مهمترین آن اثرات مفید معنوی، مذهبی در بهبود شاخص‌های پیشگیری ابتدایی و پیشگیری اولیه است به همین دلیل ضروری است کارکنان نظام سلامت تمهیداتی اتخاذ کنند که ارتقای سلامت جامعه را موجب شود.

وی افزود: استانداردهای مصوب، بسیاری از سازمان‌ها و انجمن‌ها را ملزم می‌کند که ارائه کنندگان خدمات سلامت به مسائل فرهنگی، ارزش‌های دینی، باورها و ترجیحات افراد جامعه و بیماران احترام بگذرانند. چنانچه این خدمات دهندگان از باورهای افراد اطلاع نداشته باشند نمی‌توانند آنها را محترم بدارند.

عزیزی عنوان کرد: کارکنان نظام سلامت می‌توانند به ارتقای سلامت همه جانبه کمک کنند و در واقع مراتب معنوی و مذهبی به توانایی افراد برای مقابله با استرس و بیماری‌ها کمک می‌کند.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با بیان اینکه باورهای معنوی و مذهبی بیماران ممکن است با اقدامات درمانی برای آنها مغایرت داشته باشد گفت: این اعتقادات گاه همراهی و به کارگیری اقدامات درمانی را با مشکل روبرو می‌کند. با توجه به اینکه تاثیرات معنوی بر اثرات درمانی شناخته شده است معالجه بیماری را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد. لذا عدم توجه به نیازهای معنوی افراد سبب افزایش هزینه‌های درمانی، به ویژه در مراحل انتهای زندگی می‌شود.

وی یادآور شد: گاه نیز باورهای معنوی، مذهبی گروه ارائه دهنده خدمات سلامت، می‌تواند بر تصمیمات پزشکی او در مورد داروهای ضد درد، سقط، واکسیناسیون، جلوگیری از بارداری و  اثر بگذارد.

عزیزی افزود: نباید تأثیر معنوی و مذهبی بودن خانواده و جامعه را هم در فرایند درمان بیمار از یاد برد چرا که این شاخص نیز در نوع حمایت‌هایی که بیمار پس از ترخیص از بیمارستان و در منزل خواهد داشت تاثیر می‌گذارد.

          

انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۶/۰۲/۲۴ - ۱۰:۰۵
0
0
هر چقدر اطلاعات و دانش بالا‌تر برود کارهای پیشگیرانه بهتر می‌توان انجام داد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۶/۰۲/۲۵ - ۱۰:۲۲
0
0
باید به تحقق این امر کمک کرد چرا که تاثیرات خوبی به دنبال دارد
captcha