بروز ناهنجاری‌ها در پی عدم وجود شاخص‌های ارزیابی تحولات فرهنگی/2030 امتداد جنگ پنهان فرهنگی
کد خبر: 3598849
تاریخ انتشار : ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۰۷:۴۲
بنیانیان انتقاد کرد:

بروز ناهنجاری‌ها در پی عدم وجود شاخص‌های ارزیابی تحولات فرهنگی/2030 امتداد جنگ پنهان فرهنگی

گروه جامعه: رئیس كمیسیون فرهنگی - اجتماعی شورای عالی انقلاب فرهنگی از عدم وجود شاخص‌های ارزیابی از تحولات فرهنگی انتقاد کرد و گفت: باید در مورد شاخص‌های فرهنگی به صورت سالانه اطلاعات منتشر کنیم و سیر تحولات جامعه را مورد رصد قرار دهیم.

حسن بنیانیان، رئیس كمیسیون فرهنگی - اجتماعی شورای عالی انقلاب فرهنگی در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، با اشاره به سند 2030 اظهار کرد: فضای حاکم بر جهان که از آن با عنوان استکبار جهانی نام می‌بریم امروز علاوه بر جنگ نظامی به صورت پنهان، جنگ فرهنگی، اقتصادی و سیاسی را نیز به پیش می‌برد و این موضوع طبیعی است که یک قدرت جهانی درصدد حفظ حاکمیت همراه با اشاعه ارزش‌های مدنظر خود باشد. این هدف متناسب با تحولات جهانی از روش‌های مختلفی برخوردار می‌شود.

وی ادامه داد: زمانی که شوروی متلاشی شد، آمریکا احساس کرد که قدرت دیگری در مقابل او نیست. استکبار جهانی به صورت طبیعی دست به نهادسازی زده و یا در شکل گیری برخی نهادها همچون سازمان ملل و سازمان‌های وابسته نقش داشته است و مشارکت فعالی در آنها دارد به نحوی که منابع آنان را تأمین و نفوذ علنی در آن دارد. استکبار جهانی در قالب تحولات جهانی، نظام‌هایی را طراحی می‌کند که دست دولت‌های محلی را ببندد و اجازه ندهد آنان استقلال ذاتی داشته باشند و در چهارچوب تفکرات آنان حرکت کنند.

رئیس كمیسیون فرهنگی - اجتماعی شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه هیچ کشوری در دنیا بدون ایدئولوژی اداره نمی‌شود، گفت: گاهی ایدئولوژی تفکر سرمایه‌داری و لیبرالیستی است و گاهی اندیشه اسلامی است ولی هیچ مدیریتی‌ نمی‌تواند بدون اعتقاد و باورهای ذهنی به فعالیت بپردازد. آنان که در پی جدایی دین از سیاست هستند نیز به صورت ناخواسته و شاید نیز در برخی موارد آگاهانه اعتقاد دارند که تفکر اسلامی کنار گذاشته شود، چرا که معتقدند تفکرات غربی بهتر کشور را به سوی پیشرفت و توسعه پیش می‌برد. این موضوع نیز یک دین محسوب می‌شود، اما پیامبری ندارد که از سوی خداوند ابلاغ کرده باشد بلکه دانشمندان غربی در تعامل تاریخی خود به این جمع بندی رسیده‌اند.

بدون ایدئولوژی باشیم یا ایدئولوژی غربی داشته باشیم؟

بنیانیان با تأکید بر اینکه این موضوع در قالب علوم انسانی نیز انسجام خود را حفظ کرده است و منجر به تشکیل سازمان‌هایی همچون یونسکو شده است، عنوان کرد: یونسکو برای آموزش و پرورش در سطح جهان به جمع بندی‌هایی رسیده است که از جمله آن این است که در آموزش و پرورش‌ها هیچ نوع ایدئولوژی آموزش داده نشود. به طور طبیعی جامعه با خلأ اعتقادی اداره نمی‌شود، بنابراین منظور آنان این است که با برخی ایدئولوژی‌هایی که مطابق میل آنان نیست اداره نشود.

روح کلام سند 2030؛ بی‌تفاوتی به فرهنگ بومی کشورها

وی با بیان اینکه روح کلام سند 2030 نیز بی‌تفاوتی به فرهنگ بومی کشورها است و این موضوع در بندهای مختلف سند استطار شده است گفت: هیچ آموزش و پرورشی در دنیا نمی‌تواند بدون اعتقاد و ایدئولوژی اداره شود. رفتارها به دنبال باورها باید بیان شوند وگرنه اگر صرفا به بیان باورها بپردازیم اما از معرفی لوازم آن که نماز، رزوه، خمس و .. است  خودداری کنیم به تدریج به سمت فراموشی باورها نیز پیش می‌رویم.

سند 2030؛ مانعی در برابر ایدئولوژیک کردن آموزش و پرورش

وی با ابراز تأسف از اینکه این موضوع که دین را وارد ساختار مدیریتی و اجرایی نکنیم در کشور ما دارای طرفدارانی نیز هست و تعداد این افراد نیز رو به افزایش برداشته است، تصریح کرد: این امر به واسطه عملکرد ضعیف دانشگاه‌ها و آموزش و پرورش در زمینه تعلیم و تربیت است. سال‌ها طول کشید تا بتوانیم نقاط ضعف آموزش و پرورش را احصا کنیم و با راهنمایی‌های مقام معظم رهبری سند تحول بنیادین مقام معظم رهبری تدوین شود، اما هنگامی که به مرحله عملیاتی و اجرایی شدن رسید، تفکر علاقه‌مند به عدم مداخله دین در امور اجرایی احساس کرد با امضای سند 2030 می‌تواند مانعی در برابر ایدئولوژیک کردن آموزش و پرورش ایجاد کند. بنابر‌این به سرعت و پنهایی این سند را تصویب و به مرحله اجرا رساند.

بنیانیان سند 2030 را امتداد جنگ پنهان فرهنگی در کشور دانست و گفت: این مصیبت در سایر کشورها نیز در حال رخ دادن است، اما نخبگان آنان بر استقرار اندیشه اسلامی همچون فرهیختگان کشور ما حساسیت ندارند. علاقه مندان به اسلام و انقلاب باید تمهیدات دشمن را شناسایی کنند. جنس این سند نیز از همان 150 شبکه ماهواره فارسی زبان است که درصدد متلاشی کردن کانون خانواده هستند.

رئیس كمیسیون فرهنگی - اجتماعی شورای عالی انقلاب فرهنگی از دیگر اهداف این سند را عدم شکل‌گیری آموزش و پرورش متناسب با فرهنگ‌های بومی برشمرد و تصریح کرد: در صحنه جهانی، انقلاب اسلامی التزام درونی به ترویج شیعه دارد و دشمن درصدد مبارزه با این موضوع است چرا که تجربه کرده است با جنگ سخت راه به جایی نمی‌برد بنابراین با بی‌تفاوت کردن افراد به ارزش‌های اسلامی درصدد تزریق ارزش‌های خود است.

جلسات صحن شورا پاسخگوی موضوعات فرهنگی جامعه نیست

وی در پاسخ به این پرسش که با وجود اهمیت سند 2030 چرا موضوع به صورت جدی‌تری در شورای عالی انقلاب فرهنگی پیگیری نشد تا جایی که مقام معظم رهبری از این موضوع گلایه کردند گفت: شورای عالی انقلاب فرهنگی امور مختلف را هر 15 روز یک بار در صحن شورا با حضور رؤسای سه قوه بررسی می‌کند. دبیرخانه شورا نیز موضوعات تقسیم بندی شده در کمیسیون‌های مختلف را بررسی می‌کند. سند 2030 نیز در کمیسیون مربوطه با حضور موافقان و منتقدان مورد بررسی قرار گرفت و جلسات متعددی برگزار و گزارش‌هایی تهیه شد، اما در صحن شورا با حجم وسیع موضوعات فرهنگی روبرو هستیم و زمانی که در اختیار داریم برای رسیدگی به تمام امور فرهنگی و اجتماعی کافی نیست.

بنیانیان با انتقاد از اینکه زمانی که شورا به برگزاری جلسات فرهنگی و اجتماعی اختصاص می‌دهد ناکافی است گفت: مسائل آموزشی فوری‌تر هستند و مسائل فرهنگی عام‌تر و پیگیری آنها معمولا به تأخیر می‌افتد و نسبت به امور علمی و آموزشی کمتر مورد توجه است. عدم وجود شاخص‌های ارزیابی از تحولات نیز در این زمینه از اهمیت به سزایی برخوردار است. همان گونه که نرخ تورم، رشد اقتصادی و میزان نقدینگی جامعه به صورت سالانه ارزیابی می‌شود باید در مورد شاخص‌های فرهنگی نیز به صورت سالانه اطلاعات منتشر کنیم و سیر تحولات جامعه را مورد رصد قرار دهیم.

وی با بیان اینکه نقش تربیت دولت مهم‌تر از نقش آموزشی است گفت: باورها و اعتقادات نسل‌ها باید مرتبا مورد رصد و بررسی قرار گیرد. سال‌ها است که ما دچار معضل حاکمیت کنکور شده‌ایم، که تبعات آن بی‌توجهی به تربیت در مقطع راهنمایی و دبیرستان است به نحوی که حتی والدین نیز به شایستگی‌های علمی فرزندانشان برای قبولی در کنکور اهمیتی بیش از تربیت قائل می‌شوند.
رئیس كمیسیون فرهنگی - اجتماعی شورای عالی انقلاب فرهنگی یکی از دلایل تدوین سند تحول بنیادین آموزش و پرورش را اصلاح ایرادات مربوط به عدم توجه به مسائل تربیتی برشمرد و عنوان کرد: موضوع تربیت در مدارس نیاز به مدیریت جدی‌تری دارد، اما خانواده‌ها نیز نباید از این مهم چشم پوشی کنند. خانواده‌ها نیز باید از مدارس در زمینه‌های تربیتی مطالبه گر باشند اما بخش مردمی این موضوع بسیار ضعیف است و خواسته‌های آنان در بخش‌های علمی پررنگ تر است، در این راستا رسانه‌ها باید حساسیت خانواده‌ها را در امور تربیتی برانگیزند.
captcha