100 هزار جمعیت و تنها دو مؤسسه قرآنی در فریمان/ اجاره‌نشینی به بهای آموزش قرآن
کد خبر: 3598903
تاریخ انتشار : ۲۰ تير ۱۳۹۶ - ۰۹:۵۴
ایکنا گزارش می‌دهد؛

100 هزار جمعیت و تنها دو مؤسسه قرآنی در فریمان/ اجاره‌نشینی به بهای آموزش قرآن

گروه شهرستان‌ها: شهرستان فریمان با 100 هزار جمعیت تنها از دو مؤسسه قرآنی برخودار است؛ مؤسساتی که با تلاش و همت مدیران آن راه‌اندازی شده به گونه‌ای که هر یک از این مدیران سعی کرده‌اند با هزینه‌های شخصی برنامه‌های قرآنی را اجرا کنند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، برای بررسی وضعیت مؤسسه‌های قرآنی فریمان راهی این شهر شدیم؛ شهری با جمعیت 100 هزار نفری که در 75 کیلومتری مرکز استان قرار دارد.
در ابتدا تصور می‌کردیم در این شهرستان حداقل چهار یا پنج مؤسسه فعالیت داشته باشند اما با پیگیری‌های صورت گرفته دریافتیم تنها دو مؤسسه قرآنی زیرمجموعه اداره ارشاد در این شهر فعالیت می‌کنند؛ یکی در داخل شهری و دیگری در شهرکی در حاشیه شهر که عملاً مردم خود شهرستان به دلیل فاصله این شهرک تا فریمان نمی‌توانند از کلاس‌های آن استفاده کنند.
مؤسسه تسنیم با سابقه چهار سال و حدود 200 قرآن‌آموز در طول سال به آموزش قرآن‌‌آموزان می‌پردازد؛ این مؤسسه که مکان آن همچون سایر مؤسسات قرآن استیجاری است در فضای دو طبقه، کلاس‌های قرآن را در رشته‌های مختلف به صورت تخصصی برگزار می‌کند و همین رویکرد تخصصی بودن باعث شده تا از سوی مردم فریمان مورد استقبال قرار گیرد.
اما قضیه در شهرک قائم فریمان متفاوت است، مؤسسه‌ بهشت برین با سابقه دو ساله خود، داستانی دیگر دارد؛ مدیر این موسسه که علاقه و دغدغه بسیاری در حوزه قرآن دارد، ترجیح داده خود اجاره نشین شود اما محل سکونت خود را به تشکیل کلاس‌های قرآنی اختصاص دهد.
100 هزار جمعیت و تنها دو مؤسسه قرآنی در فریمان/ اجاره‌نشینی به بهای آموزش قرآن
هر دو مدیر مؤسسه‌های قرآنی فریمان زمانی در حوزه علمیه تحصیل می‌کردند و به عنوان طلبه احساس وظیفه کردند که در حوزه فعالیت‌های قرآنی ورود پیدا کنند و هر کدام به نحوی از خود و سرمایه زندگی خود هزینه کرده‌اند تا بتوانند قدمی هرچند کوچک برای شهرستان بردارند.
کمبود اساتید قرآنی در فریمان؛ مانعی برای پیشرفت قرآن‌آموزان
برای مصاحبه با مدیر مؤسسه عازم شهرک قائم فریمان شدیم، بعد از طی مسافتی، مؤسسه را در شهرکی و دور از شهر پیدا کردیم. بعید می‌دانستیم که مردم از مرکز شهر برای فراگیری قرآن به این موسسه بیایند و البته در صحبت با مدیر موسسه بهشت برین نیز، وی این سخن ما را تأیید کرد و گفت که مخاطبان این مؤسسه را اهالی همین شهرک تشکیل می‌دهند.
 ملیحه عطامحمدی، مدیر مؤسسه فرهنگی ـ قرآنی بهشت برین است، وی برای خدمت در عرصه قرآن، علاوه بر اختصاص منزل شخصی خود به محل این مؤسسه، هر ماه مبلغی حدود 600 هزار تومان از هزینه شخصی خود را نیز برای هزینه‌های این مؤسسه اختصاص می‌دهد.
از آنجا که این موسسه از شهر دور است، بیشتر متقاضیان اهالی شهرک قائم هستند، آنان نیز برای آموزش فرزندان خود هزینه‌های آن چنانی پرداخت نمی‌کنند.
این موسسه با 35 قرآن‌آموز در حال فعالیت است که حدود 28 قرآن‌آموز در رشته آموزش نماز، احادیث،مفاهیم و هشت قرآن‌آموز دیگر در رشته حفظ مشغول به فراگیری هستند. با نگاهی به این مؤسسه‌ها می‌توان گفت فریمان، مؤسسه‌ای قرآنی برای بزرگسالان ندارد و فقط این دو مؤسسه‌ هستند که در رده‌های سنی کودک و نوجوان فعالیت می‌کنند.
100 هزار جمعیت و تنها دو مؤسسه قرآنی در فریمان/ اجاره‌نشینی به بهای آموزش قرآن
ملیحه عطامحمدی، مدیر مؤسسه فرهنگی ـ قرآنی بهشت برین فریمان در تاریخ 10 اردیبهشت ماه در مورد وضعیت آموزشی این موسسه اظهار کرد: با توجه به  جمعیت 100 هزار نفری فریمان نیاز به مؤسسه‌های قرآنی همراه با اساتید با تجربه بیشتر برای سنین بالا احساس می‌شود.
وی با بیان اینکه مؤسسه بهشت برین در سال 92 تأسیس شد، اظهار کرد: اکنون در این مؤسسه، 35 قرآن‌آموز در رده سنی پنج سال تا ابتدایی مشغول به آموزش در سطوح حفظ، قرائت، آموزش احادیث و مفاهیم قرآنی هستند. در رده‌ سنی چهار تا پنج سال نیز قرآن‌آموزان در طول یک سال، 15 سوره همراه با مفاهیم را حفظ کرده‌اند.
عطامحمدی ادامه داد: هزینه‌های مؤسسه بسیار سنگین است و من با هزینه‌ های شخصی خود این مؤسسه را ایجاد کردم؛ مکان این مؤسسه خانه خودم بوده که الان تبدیل به مؤسسه شده و خودم اجاره‌نشین هستم. علاوه بر این ماهیانه حدود 600 هزار تومان از هزینه‌های خودم را به مؤسسه اختصاص می‌دهم.
وی گفت: چون این مؤسسه در شهرک قائم و دور از شهر واقع شده است، بیشتر متقاضیان مؤسسه، مردم خود شهرک قائم هستند و هزینه‌های کمی بابت آموزش فرزندان خود به ما می‌دهند.
مدیر مؤسسه فرهنگی ـ قرآنی بهشت برین عنوان کرد: انتظار ما از شورای شهر فرستادن اساتید خوب و با تجربه چه از فریمان چه از مشهد است زیرا اگر اساتید بیشتر و البته با تجربه‌ای در این مؤسسه با ما همکاری کنند، اشتیاق خانواده‌ها برای ثبت‌نام افزایش می‌یابد.
جلسات تخصصی آموزش قرآن بزرگسالان در فریمان وجود ندارد
عطامحمدی با بیان اینکه جلسات آموزش قرآن به صورت تخصصی برای بزرگسالان در فریمان وجود ندارد، ادامه داد: در گذشته، کلاس‌های تفسیر برگزار می‌شد اما اکنون به جز برنامه‌های حوزه علمیه، جلسات دیگری برگزار نمی‌شود.
به سراغ مدیر دیگر مؤسسه شهرستان فریمان می‌رویم؛ حمیده توکلی که مدیریت مؤسسه تسنیم این شهرستان را برعهده دارد؛ توکلی با بیان اینکه هیچ حمایتی از این مؤسسه نمی‌شود، تأکید کرد: این مؤسسه که از سال 90 تأسیس شده است، به‌صورت خودگردان مدیریت می‌شود و حتی اجاره‌ مکان را نیز از هزینه‌های شخصی خودم می‌دهم.
100 هزار جمعیت و تنها دو مؤسسه قرآنی در فریمان/ اجاره‌نشینی به بهای آموزش قرآن
وی با بیان اینکه فشارهای زیادی از نظر مالی به ما تحمیل می‌شود، گفت: همه‌ پرداخت‌های مؤسسه اعم از هزینه‌ تجهیزات، رهن و اجاره مکان و ... به عهده خود ماست و با توجه به اینکه شهریه‌های پایینی هم از ثبت‌نام کنندگان می‌گیریم، در واقع ما خودگردان این مؤسسه را سرپا نگه داشته‌ایم.
وی که از شرایط موجود خیلی گله‌مند بود، بیان کرد: اگر توجه و حمایتی از ما نشود، معلوم نخواهد بود می‌توانیم در سال‌های دیگر مؤسسه را سرپا نگه داریم یا نه!
مدیر مؤسسه فرهنگی ـ قرآنی تسنیم در ادامه با بیان اینکه با عشق و علاقه به این فعالیت‌ها ادامه می‌پردازد، اظهار کرد: قرآن‌آموزان این مؤسسه در مسابقات کشوری و استانی رتبه‌های خوبی را کسب کرده‌اند.
توکلی در خصوص چگونگی آموزش‌ها در این مؤسسه، بیان کرد: محوریت کار ما از موسسه ریحانه الهی قم است و بیشتر کتاب‌ها، تفاسیر و برنامه‌ها از قم برای ما ارسال می‌شود. مربی‌های ما با اساتید قم در ارتباط هستند و در واقع ما مجری برنامه‌های این مؤسسه در فریمان هستیم.
برگزاری کلاس‌های تخصصی در حوزه قرآن
وی با اشاره به اینکه مؤسسه تسنیم تنها مؤسسه تخصصی قرآن در فریمان است، افزود: این مؤسسه تاکنون تنها مجری برگزارکننده آزمون‌های سراسری قرآن بوده است.
وی با بیان اینکه در یکی از این آزمون‌ها که به صورت سراسری در کل کشور برگزار شد، 120 نفر از شهرستان و روستاهای اطراف به رقابت با یکدیگر پرداختند، گفت: از این تعداد، 108 نفر قبول شدند که این آمار حاکی ظرفیت بالای قرآنی شهرستان و استقبال مردم از برنامه‌های قرآنی است.
100 هزار جمعیت و تنها دو مؤسسه قرآنی در فریمان/ اجاره‌نشینی به بهای آموزش قرآن
وی، آموزش‌های ارائه شده در مؤسسه تسنیم را ویژه بانوان عنوان کرد و افزود: دارالقرآن علی‌‌ابن موسی‌الرضا(ع) تنها مرکزی بود که به ارائه آموزش برای آقایان می‌پرداخت که این مرکز دو سال است منحل شده و ساختمان آن به مدرسه‌ غیرانتفاعی داده شده است. در واقع فریمان مؤسسه یا مرکز آموزشی برای آقایان ندارد و تنها در این زمینه، شاهد فعالیت مساجد هستیم.
توکلی با بیان اینکه مؤسسه تسنیم در مقطع پیش‌دبستانی تا امروز حدود 1000 نفر و در سنین بالاتر حدود 500 نفر را تربیت کرده است، افزود: همچنین این مؤسسه سالانه در رشته‌هایی همچون تدبر، مفاهیم و حفظ قرآن، حدود 80 قرآن‌آموز را تربیت می‌کند.
توکلی در خصوص نیاز این مؤسسه و شهرستان به حمایت‌های مالی و معنوی، عنوان کرد: اگر برای ایجاد کلاس‌های تخصصی‌تر، حمایت‌هایی از مؤسسه شود، ما نیز هماهنگی‌های لازم برای تشکیل کلاس‌های تخصصی حفظ با مؤسسه بیت‌الاحزان قم را انجام خواهیم داد تا با مرکز قرار گرفتن فریمان، بتوانیم روستاهای اطراف را پوشش دهیم و از آن‌ها نیز قرآن‌آموز داشته باشیم.
تکتم اصیل
captcha