سنجشی برای رفتار اسلامی در پرداخت و دریافت مهریه
کد خبر: 3599098
تاریخ انتشار : ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۱:۰۰

سنجشی برای رفتار اسلامی در پرداخت و دریافت مهریه

گروه جامعه: زن و مرد هر یک به نوعی می‌توانند در زمینه استفاده از مهریه دچار اشتباه شده و از کارکردهای این حکم دینی محروم بمانند؛ چرا که برداشت‌های شخصی خود را جایگزین آنچه خواسته خدا و تعالیم اسلامی بوده است در زمینه پرداخت و دریافت مهریه می‌کنند.

به گزارش خبرگزاری بین المللی قرآن(ایکنا)، مسلمانان برای زندگی فردی و اجتماعی خود دارای برنامه مدون هستند که همانا سیره ائمه معصومین(ع)، رسول الله(ص) و آیات قرآن کریم است و شایسته نیست فردی با ادعای مسلمانی به روشی عمل کند که غیر از این تعالیم باشد و سبب خسران خود و دیگران شود.

یکی از دستورات دینی ازدواج و یکی از لوازم آن، مهریه است که در تعالیم اسلامی دارای شرایط و ضوابطی است و سبب تحکیم نهاد ازدواج معرفی شده است، اما برخی افراد با سلیقه گرایی از احکام الهی دور شده و صرف برداشت های شخصی در زمینه تعیین و وصول مهریه رفتارهایی انجام می‌دهند که نه تنها منجر به تقویت کانون خانواده نمی‌شود بلکه زمینه کدورت و جدایی را نیز فراهم می‌کند.

در این میان زن و مرد هر یک به نوعی می توانند در زمینه استفاده از مهریه دچار اشتباه شده و از کارکردهای این حکم دینی محروم بمانند؛ چرا که برداشت های شخصی خود را جایگزین آنچه خواسته خدا و تعالیم اسلامی بوده است در زمینه پرداخت و دریافت مهریه می کنند. در اینجا به بخشی از روایات اهل بیت(ع) می نگریم تا تصویر صحیح تری از این دستور الهی داشته باشیم و با بکار گیری آن در زندگی زمینه های سعادت و خوشبختی را ایجاد کنیم.

پیامبر اکرم(ص) فرمود: کسی که در مورد مهریه همسرش به او ظلم و ستم کند این شخص نزد خداوند زناکار محسوب می شود و خداوند در روز قیامت به او می گوید: بنده من بنابر پیمان و عهد من با همسرت ازدواج کردی ولی به عهد و پیمان من وفا نکردی و به بنده ام ظلم کردی، بعد از آن کارهای نیک مرد گرفته می‌شود و به زن داده می‌شود، البته به اندازه حق زن و اگر برای آن مرد حسنه ای باقی نماند دستور داده می‌شود تا او را به سبب شکستن عهدش در آتش بیافکنند، چون عهد و پیمان مورد سوال واقع می شود.

همچنین امام صادق(ع) پلیدترین ترین گناهان را سه چیزمی دانند که یکی از آنها نگه داشتن مهریه زن است.  پیامبر اکرم(ص) نیز فرمودند: به درستی که خداوند متعال هر گناهی را می آمرزد مگر گناه کسی که مهریه زن را انکار کند.

امام باقر(ع) فرمود: گروهی نزد امام حسین(ع) رفتند و گفتند ای فرزند رسول خدا در منزل تو چیزهایی می‌بینیم که پسندیده نیست، آن حضرت فرمود: ما زمانی که ازدواج می کنیم مهریه همسر خود را به آنها می‌دهیم و آنها با مهریه خود چیزهایی که مایلند می خرند و آن چیزها متعلق به ما نیست.

مقدار و نوع مهریه

حضرت علی(ع) فرمود: مهریه را زیاد قرار ندهید تا در نهایت سبب دشمنی گردد.

مهریه مادی

راوی گوید: حضرت جواد(ع) هنگام ازدواج با دختر مأمون مهریه او را به اندازه مهریه جده اش فاطمه(س) 500 درهم قرار داد. همچنین حضرت علی(ع) فرمود: من کراهت دارم از اینکه مهریه کمتر از 10 درهم باشد تا شبیه هدیه در روابط جنسی آزاد و نامشروع نشود.

امام علی(ع) فرمود: مردی نزد پیامبر خدا(ص) آمد و گفت: ای پیامبر خدا(ص) می خواهم با این زن ازدواج کنم، پیامبر(ص) فرمود: چقدر مهریه او می کنی، گفت: چیزی ندارم؛ پیامبر(ص) به انگشتری در دست داشت نگاه کرد و فرمود: این انگشتر مال توست؟ گفت آری؛ پیامبر فرمود: پس مهریه او را این انگشتر قرار بده و با این مهریه با او ازدواج کن.

 مهریه معنوی

 پیامبر اکرم(ص) از مردی از اصحاب پرسید: آیا ازدواج کرده ای؛ مرد گفت: چیزی ندارم که با آن ازدواج کنم و آن را مهریه همسرم قرار دهم. پیامبر(ص) فرمود: آیا همراهت «قل هو الله احد» نیست، گفت: آری؛ پیامبر(ص) فرمود: یک چهارم قرآن است، سپس فرمود: آیا همراهت «قل یا ایها الکافرون» نیست گفت: آری، پیامبر(ص) فرمود: یک چهارم قرآن است. فرمود: آیا همراهت«اذا زلزلت...» نیست؛ گفت: آری. پیامبر(ص) فرمود: یک چهارم قرآن است؛ سپس فرمود: ازدواج کن، ازدواج کن، ازدواج کن.

 خادم امام رضا(ع) گوید: وقتی مأمون دخترش را به همسری امام جواد(ع) درآورد امام جواد به مأمون نوشت که هر زنی مهریه ای از مال شوهرش دارد و خداوند اموالی را برای ما در آخرت قرار داده که آن را برای ما به تأخیر انداخته و ما آن را در آنجا ذخیره کرده ایم، همانگونه که برای شما در دنیا اموالی را زودتر داده و شما آن را در دنیا ذخیره کرده اید، من به دخترت با الوسائل الی المسائل مهریه دادم و آن مناجاتی است که پدرم به من آموخت.
captcha