بایسته‌های شهر اسلامی/ ضرورت بازسازی مولفه‌های «حیات طیبه» از متون دینی
کد خبر: 3599113
تاریخ انتشار : ۰۲ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۹:۰۸

بایسته‌های شهر اسلامی/ ضرورت بازسازی مولفه‌های «حیات طیبه» از متون دینی

گروه جامعه: مهمترین وظیفه مدیریت شهری در این راستا استخراج ارزش‌ها و مفاهیم اسلامی با توجه به مبانی دینی و قرآنی و تلاش برای تحقق آنها به واسطه ابزارهای مدیریتی جدید است.

عیسی کاکویی، دبیرکل حزب آزادگی ایران اسلامی در گفت‌وگو با خبرگزاری بین المللی قرآن(ایکنا)، با اشاره به جایگاه الگو‌های اسلامی در تحقق شهر اسلامی و رفع مشکلات و آسیب‌های شهرنشینی، گفت: رشد روزافزون شهرنشینی یکی از مهمترین معضلات جوامع بشری است که در جامعه ایران نیز مشاهده می‌شود؛ برای حل این مشکل با تاکید بر موضوع ایران، باید در ابتدا ریشه‌های این مساله را شناسایی کنیم.

وی با بیان اینکه دو ریشه عمده در رابطه با چرایی افزایش آسیب ‌قابل رصد کردن است، افزود: اولین مورد موج فزاینده مهاجرت است، که از دهۀ 1340 به بعد آغاز شده و تا کنون متوقف نشده است؛ دیگری تمرکزگرایی در شهرهای بزرگ است؛ وقتی ما تمام امکانات و فرصت‌ها را در کلان شهرها قرار می‌دهیم و در نقاط دیگر کشور و در مناطق روستایی و شهرهای کوچك امکانات كم و ضعيف باشد، ضرورتاً افراد را مجبور کرده‌ایم که برای یافتن زندگی بهتر راهی کلان شهرها شوند.

کاکویی تصریح کرد: در باب الگوی مدیریت شهری اسلامی، نمی‌توان به صورت ایده‌آل حرف زد که ما تمام علم و دانش بشری را ضرورتاً باید از متن مقدس استخراج کنیم؛ چراکه چنین چیزی هم در بیان معصومین ما نیست؛ برای مثال پیامبر(ص) فرمودند که علم را حتی اگر در چین باشد بجویید؛ لذا اگر تمام علم بشری در متن مقدس بود حضرت توصیه نمی‌کردند تا به اطراف و اکناف جهان بروید و علم را بجویید.

تمام خطوط راهنما در قرآن و سخن ائمه(ع) موجود است

این کارشناس حوزه شهری با بیان اینکه تمام خطوط راهنمایی که می‌تواند ما را به سر منزل مقصود برساند در قرآن و سخن ائمه(ع) موجود است، گفت: بهتر است ما ارزش‌ها، مبانی و مبادی‌ که منجر به سعادت انسان و اجتماع می‌شود را از متن مقدس وام بگیریم و آنها را سر لوحۀ کارهایمان قرار دهیم و در عین حال از علم روز و تجارب جهانی نیز استفاده کنیم.

دبیرکل حزب آزادگی ایران اسلامی با اشاره به اینکه بهره‌گيری از متون و منابع اسلامی در مديريت شهري می‌تواند راه‌گشای مفاهيم مديريت شهری در جوامع امروزی ما باشد، بیان کرد: آموزه‌ها و مفاهيم اسلامی‌ را می‌توان به عنوان يک الگو و تجلی زيبا در بخش‌هایی از مديريت شهری مورد استناد قرار داد که با مراجعه با آنها می‌توان هم به لحاظ فرهنگی و هم به لحاظ اجتماعی به یک شهر اسلامی برسیم.

آنچه در هر برنامۀ مدیریتی مهم است تعیین چشم‌اندازها است

وی در ادامه تصریح کرد: البته ما نمی‌توانیم تمام الگوی مدیریت شهری را از متون اسلامی استخراج کنیم، ولی باید ارزش‌ها و خطوط راهنما را از آن اخذ کنیم که البته خود این موضوع کار بسیار مهمی است؛ اصولا آنچه ‌که در هر برنامۀ مدیریتی مهم است تعیین چشم‌اندازها است.

کاکویی با بیان اینکه باید ارزش‌های «حیات طیبه» را از متون دینی اخذ و مولفه‌ها و المان‌های آن را در جهت رسیدن به شهری اسلامی استخراج کنیم، ادامه داد: در کنار این مورد باید با کمک ابزارهای تمدنی، چه تمدن اسلامی و چه تمدن بشری، از آنها الگوهای مدیریتی و قاب‌های اقدامی را ایجاد کنیم.

مهمترین وظیفه مدیریت شهری در تحقق شهر اسلامی

وی مهمترین وظیفه مدیریت شهری را برای تحقق شهر اسلامی با توجه به مبانی دینی و قرآنی استخراج ارزش‌ها و مفاهیم آن دانست و افزود: ‌در متون اسلامی مواردی است که در این حوزه بر آنها تاکید شده، لذا تلاش برای تحقق آنها به واسطۀ ابزارهای مدیریتی جدید باید در این حوزه انجام شود؛ و تنها اینگونه می‌توان هم علم مدیریت شهری را داشت و هم این که در قاب و چارچوب اندیشۀ اسلامی حرکت کرد.

باید در حوزۀ علم، معرفت و مدیریت جذب حداکثری داشته باشیم

این کارشناس حوزه شهری در ادامه گفت: در تحقق شهر اسلامی نباید نگاه حذفی و تک بعدی داشته باشیم؛ بلکه هنر همان است که مقام معظم رهبری هم فرموده‌اند:«جذب حداکثری،در تمام حوزه»؛ لذا باید در حوزۀ علم و معرفت و مدیریت نیز جذب حداکثری داشته باشیم و در کنار امکاناتی که تمدن اسلامی در اختیارمان قرار می‌دهد از محصولات تمدنی دیگر نیز استفاده کنیم،در کنار اینها باید اقتباس‌ها را از فیلتر ارزش‌های اسلامی رد کنیم و آنها را بومی‌سازی کنیم؛ البته معیار مدیریت شهری باید خطوط راهنمایی که در متون اسلامی و از لسان معصومین (س) آمده است باشد.

وی درخصوص عملکرد شورا در جهت کاهش آسیب‌های اجتماعی، گفت: باید در ابتدا یک پژوهش پاتولوژیک و آسیب‌شناختی انجام شود و نقاط ضعف و قدرت و همچنین نیازهای امروز جامعه مشخص شود و در نهایت با همان قابی که گفته شد، یعنی ترکیب ارزش‌ها و خطوط راهنمای اسلامی با علم و تجارب بشری بهترین رویکرد برای رسیدن به شهر سالم و شهر شاداب اتخاذ شود.

captcha