تلاش بهزیستی برای شکوفایی قرآن در جامعه هدف
کد خبر: 3599470
تاریخ انتشار : ۰۴ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۱:۱۰
یادداشت وارده/

تلاش بهزیستی برای شکوفایی قرآن در جامعه هدف

گروه فعالیت های قرآنی: سازمان بهزیستی با دارا بودن بیش از چهار و نیم میلیون نفر جامعه هدف، تلاش کرده است تا همه آنها را در مسیر قرآن قرار داده و آنها را کلام وحی مأنوس گرداند، چرا که بهترین راه برای توانمند شدن آنها همین مسیر است.

به گزارش خبرگزاری بین المللی قرآن(ایکنا)، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمهدی سید محمدی، معاون فرهنگی سازمان بهزیستی طی یادداشتی که آن را در اختیار ایکنا قرار داده است، به بیان فعالیت‌های قرآنی این سازمان خصوصاً مسابقات بین‌المللی قرآن ویژه نابینایان که اخیراً و همزمان با مسابقات بین‌المللی قرآن جمهوری اسلامی ایران برگزار شد، پرداخته که در ادامه از نظر می‌گذرد:
سازمان بهزیستی به حول قوه الهی موفق شد که امسال هم به عنوان دومین دوره مسابقات جهانی حافظان و قاریان کشورهای اسلامی را به خوبی و با سربلندی برگزار کند. در این بین باید به همکاری سازمان اوقاف در برگزاری این مسابقات اشاره کنم که این مسابقات در کنار مسابقات بین‌المللی قران جمهوری اسلامی ایران برگزار شد.
از سال‌ها قبل بسیاری از حافظان قرآن که روشندل بودند و نیز بسیاری از کارشناسان خواستار این بودند که با توجه به سازمان بهزیستی متولی مباحث مربوط به روشندلان و معلولان هست، در زمینه برگزاری مسابقات بین‌المللی قرآن تحرکاتی انجام دهد. بهزیستی نیز پیرو این درخواست‌ها و میل باطنی خود، آن را در شورای عالی قرآن سازمان بهزیستی که متشکل از اساتید برجسته قرآنی است مطرح کردیم، همه اعضای عضو این شورا موافق برگزاری این مسابقات بودند. ریاست محترم سازمان هم با این موضوع موافقت کرد.
بحث برگزاری مسابقات به ستاد عالی مسابقات منتقل شد چرا که هر آنچه در بحث بین‌الملل باید در کشور انجام شود، باید از این ستاد تائیدیه دریافت کند. پس از جلسات فراوان سرانجام با برگزاری مسابقات موافقت شد.
سال گذشته با تأمین اعتباری که صورت گرفت، اولین دوره مسابقات حفظ نابینایان کشورهای اسلامی را با سربلندی برگزار کردیم، در آن مسابقات از 17 کشور شرکت کننده حضور یافت. مسابقات باشکوهی بود و شوق و ذوق خوبی در جامعه نابینایان کشور ایجاد کرد و خوشبختانه تاثیر مثبتی داشت. سال گذشته نماینده کشورمان از هموطنان اهل سنت بود که توانست از بین نمایندگان 17 کشور دیگر حائز رتبه اول شود.
همین موضوع اهل تسنن بودن نماینده ایران در این مسابقات برای کسانی که همیشه به دنبال تبلیغات منفی علیه ایران بوده و هستند، قابل تأمل بوده و هست. همین موضوع نشان داد که در کشوری که اکثریت با تشیع است، شهروندان اهل تسنن نیز فرصت عرض اندام و نشان دادن توانمندی های خود بوده و هستند. بنابراین همین موضوع یکی از ویژگی های خاص مسابقات ایران است که در کمتر کشوری به چشم می خورد.
موضوع دگیر این است که این مسابقات برای اولین بار و برای همیشه به نام ایران اسلامی ثبت شد، اینکه این مسابقات با نام ایران اسلامی برگزار شود و این حرکت عظیم به نام جمهوری اسلامی ایران در سطح جهان و سطح کشورهای اسلامی ثبت شود افتخار بزرگی است که همگان از نصیب شدن این افتخار به ایران و سازمان بهزیستی خرسند هستیم.
این موضوع زمانی اهمیت می یابد، که برخی کشورهای دیگر قصد داشتند تا چنین مسابقاتی را با نام خود ثبت کنند که اینگونه نشد. خوشبختانه این مسابقات به کمترین هزینه و با شکوه خاص خود برگزار شد و سازمان بهزیستی با هماهنگی و همکاری خیلی خوب سازمان اوقاف این کار را انجام داد. سازمان بهزیستی در این مسابقات تنها هزینه رفت و برگشت و اسکان متسابقان را متقبل شد و سایر هزینه ها بر عهده سازمان اوقاف و امور خیریه قرار گرفت.
با توجه به استقبالی که از این مسابقات در اولین دوره صورت گرفت، با تأکید شورای عالی قرآن سازمان بهزیستی و نیز رئیس محترم سازمان تصمیم گرفته شد یک رشته دیگر در دومین دوره به مسابقات افزوده شود و آن رشته هم رشته قرائت بود. در دومین دوره 19 شرکت کننده در رشته حفظ و 11 شرکت کننده در رشته قرائت حضور یافتند تا ارتقاء این مسابقات در دومین دوره را شاهد باشیم. با توجه به اینکه هر کدام از شرکت کنندگان در مسابقات به علت نابینا بودند یک نفر همراه داشتند، مجموع مهمانان خارجی ما در این مسابقات حدود 54 نفر بودند.
در این دوره نیز نماینده کشورمان در رشته قرائت رتبه اول و نماینده کشورمان در رشته حفظ رتبه دوم را به دست آورد. تا نشان دهد که عدالت در مسابقات قرآن جمهوری اسلامی ایران همیشه حرف اول را خواهد زد.
تلاش سازمان بهزیستی این است که از همین زمان بعد از مسابقات ارتباطات خود را از طریق سازمان های مرتبط به نابینایان قرآنی دنیای اسلام گسترده تر کرده و دیگر جوامع را برای اعزام نماینده به این مسابقات ترغیب کند. همچنین تلاش خواهیم کرد تا جشنواره فرهنگی قرآن و عترت سازمان بهزیستی در داخل کشور را با قدرت بیشتر برگزار کنیم تا در ادوار آینده شاهد عمق بخشی بیشتری در مسابقات باشیم.
اهتمام سازمان بهزیستی به فعالیت های قرآنی در حدی است که در حال حاضر به لطف حضرت حق و خود قرآن رقم خوبی برای انجام فعالیت های قرآنی در سازمان تأمین اعتبار شده است که به زودی بین استان‌ها توزیع خواهد شد. در همین راستا برای ارتقاء سطح حفظ قرآن در بین جامعه و سازمان با اولویت نابینایان، فعالیت‌هایی را آغاز خواهیم کرد و به‌زودی به استان‌‌ها ابلاغ خواهد شد.
حال که زمینه برای شکوفا کردن بیش از پیش فعالیت های قرآنی در سازمان فراهم شده است تلاش خواهیم کرد تا در سال های آینده به مباحثی همچون تفسیر و پژوهش های قرآنی نیز پرداخته شود. همچنین برای انس بیشتر جامعه هدف سازمان بهزیستی با قرآن یک سری مباحث کلیدی، اساسی و زیر بنایی در بحث قرآن را خواهیم داشت و تلاش می کنیم تا در این حوزه‌ها بیشتر کار کنیم.  خوشبختانه حرکت سازمان در این دو سال اخیر در مباحث قرآنی خیلی خوب بوده و از این بابت خدا را شکرگزار هستیم.  
جلسات شورای عالی قرآن سازمان بهزیستی که تصمیمات مهم قرآنی سازمان در آن اتخاذ می شود، براساس نیاز و دستور کار برگزار می‌شود. گاهی ممکن است این جلسات ماهانه و گاهی نیز فصلی باشد. از جمله خروجی های خوب این شورا بحث کانون‌های قرآن و عترت استان‌ها بوده که تصمیم بر احیاء این کانون‌ها گرفته شده است. مکاتبات لازم با استان ها برای این کار صورت گرفته تا از این کانون ها به عنوان یک شبکه وسیع و گسترده کشوری استفاده های لازم را ببریم.
تلاش این کانون‌ها این خواهد بود که با استفاده از امکانات مردمی و غیر دولتی در استان‌ها بحث قرآن و امر احیای قرآن را دنبال کند، این کانون‌ها قبلاً نیز وجود داشته اما توسعه چندانی نیافته بودند، ما در این دوره به دنبال این هستیم که با کمک گرفتن از خیرین علاقمند به مباحث قرآنی استان‌ها شامل ائمه جمعه و جماعات و ... بتوانیم مباحث قرآنی را در بستر غیر دولتی بیشتر توسعه دهیم.
یکی دیگر از کارهایی که در مباحث قرآنی به حمدالله موفق شدیم طی یکی دو سال گذشته نهایی کنیم، بحث تدوین محتوای آموزشی مهدهای کودک با موضوع قرآن است که تا پیش از این تقریباً چنین چیزی وجود نداشت و بیشتر بر حسب سلایقی که مدیران محترم مهدها و مربیان داشتند جزواتی تهیه و از طریق آن آموزش صورت می گرفت. این موضوع مقداری ناهماهنگی را به دنبال داشت.
بنابراین برای هماهنگی بیشتر و یک دست شدن محتواها و فنی بودن آن، بیش از یک سال مطالعه توسط اساتید و کارشناسان برجسته صورت گرفت و موفق شدند چنین کار بزرگی را انجام دهند. این محتوا نهایی شده و هم اینک در مرحله چاپ است و تکثیر آن در تیراژ مهدهای کودک منتشر خواهد شد. در کنار آن بحث آموزش مربیان نیز مدنظر است تا بتوانند این محتوا و مفاهیم قرآنی را با زبان کودکانه به بچه‌ها منتقل کنند و بتوانند این محتوا را به خوبی تدریس کنند.
مسئله دیگر نیز تدارک برنامه های قرآنی برای کودکان بی سرپرست و جشنواره قرآنی که در مهد‌های کودک برگزار کردیم، است. این برنامه برای بچه‌های شبانه روزی اقدام مناسبی بود که سال گذشته انجام شد. در این برنامه با استفاده از مبلغین و کارشناسان فرهنگی که عمدتاً از طلبه‌های جوان و آشنا به مسائل تربیتی بودند، آموزش های لازم را برای کودکان بی سرپرست مدنظر قرار دادیم. این هم یکی از کارهای بزرگ قرآنی است.
همچنین انعقاد تفاهم نامه با نهادهای قرآنی یک دیگر از فعالیت های سازمان بهزیستی طی این مدت بوده است، ما با همه متولیان دستگاه‌های قرآنی تفاهم نامه‌هایی را امضا کردیم تا فعالیت های قرآنی سازمان با نظم و هماهنگی مطلوب تری پیگیری شود.  
در پایان باید این نکته را یادآور شد که سازمان بهزیستی با دارا بودن بیش از چهار و نیم میلیون نفر جامعه هدف، تلاش کرده است تا همه آنها را در مسیر قرآن قرار داده و آنها را کلام وحی مأنوس گرداند، چرا که یقین داریم، بهترین راه برای توانمند شدن آنها همین مسیر است. توانمند سازی فرهنگی یکی از اهداف و اولویت های سازمان است که در این راه بحث های قرآنی مهم‌ترین راه است، لذا ما به دنبال این هستیم که بتوانیم با استفاده از امکانات برون سازمانی و درون سازمانی با کمک همه آحاد مردم و قرآن دوستان بتوانیم این حرکت‌های قرآنی را هر چه پویاتر گسترده‌تر انجام دهیم.
captcha