رونمایی از تمبر بزرگداشت فردوسی و روز پاسداشت زبان پارسی
کد خبر: 3599613
تاریخ انتشار : ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۴:۱۳
امروز صورت گرفت؛

رونمایی از تمبر بزرگداشت فردوسی و روز پاسداشت زبان پارسی

گروه فرهنگی: مراسم بزرگداشت فردوسی و روز پاسداشت زبان پارسی، صبح امروز، 25 اردیبهشت به همراه رونمایی از تمبر روز پاسداشت زبان پارسی و بزرگداشت حکیم ابوالقاسم فردوسی در سالن اجتماعات دانشکده علوم دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، مراسم بزرگداشت فردوسی و روز پاسداشت زبان پارسی، صبح امروز، 25 اردیبهشت، در سالن اجتماعات دانشکده علوم دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد. 
مراسم بزرگداشت فردوسی و روز پاسداشت زبان پارسی برگزار شد/رونمایی از
در ابتدای مراسم، سیدسعید سرابی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی، اظهار کرد: خوشحالیم که امسال نیز برای چهارمین سال، مراسم بزرگداشت فردوسی را با این عظمت و شکوه برگزار می‌کنیم.
وی با بیان اینکه این روز با پیگیری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و اعضای شورای انقلاب فرهنگی، در تقویم رسمی کشور ثبت شده است، اظهار کرد: همانطور که رهبری هم فرمودند؛ روز بزرگداشت مفاخر به ویژه روز بزرگداشت حکیم ابوالقاسم فردوسی باید پاسداشته شود، خوشحالیم که توانستیم مراسم بزرگداشت زبان فارسی را برگزار کنیم.
مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی عنوان کرد: امیدواریم در سال دیگر بتوانیم این مراسم را در سطح بین‌المللی برگزار کنیم و در آن اساتید بین‌المللی حضور داشته باشند.
علیرضا رشیدیان، استاندار خراسان رضوی، در ادامه مراسم، با اشاره به اینکه با وجود فردوسی، خراسان مهد علم و ادب به شمار می‌رود، اظهار کرد: فردوسی را ممکن است برخی به حکمت و خلوص و فداکاری و استقامت بشناسند. این در حالی است که همه او را با شاهنامه‌اش می‌شناسند.
وی ادامه داد: البته ابیات فراوانی در شاهنامه وجود دارد که تلاش فردوسی در حکمت را نشان می‌دهد و عظمت ایرانیان را در تفکری پاک به نمایش می‌گذارد.
فردوسی؛ حلقه واسط فرهنگی در هویت‌یابی ایران
مراسم بزرگداشت فردوسی و روز پاسداشت زبان پارسی برگزار شد/رونمایی از
استاندار خراسان رضوی افزود: قضاوت نخواهد بود اگر بگوییم فردوسی بزرگ، جوهره زبان فارسی را به وجود آورد و او حلقه واسط فرهنگی در هویت‌یابی ایران اسلامی شد.
در ادامه مراسم، رونمایی از تابلو نقاشی قهوه‌خانه‌ای و کتاب‌های شاهنامه‌نگاری، فرهنگ جامع زبان فارسی، ترجمه شاهنامه به زبان ایتالیایی توسط، معاون رئیس جمهور، استاندار خراسان رضوی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی، مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری خراسان رضوی و.... انجام شد.
ابوذر ابراهیمی ترکمان، رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، تصریح کرد: موضوعی که در خصوص فردوسی باید مورد توجه قرار بگیرد غفلت است که مورد توجه فردوسی بوده است.
وی با اشاره به اینکه هیچی، عالمی است که هم مولانا و فردوسی به دنبال آن بودند تا ما غفلت نکنیم، ادامه داد: گاهی غفلت از باب تغافل مورد تحسین قرار گرفته اما غفلتی که فردوسی به آن اشاره می‌کند غفلت از هستی است نه از خود، چرا که غفلت از خود مورد تحسین است.
رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی بیان کرد: غفلت از هستی مورد توجه فردوسی است یعنی نباید ظواهر عالم که مانند آینه و تجلی خداوند است ما را از یاد خدا غافل کند.
فردوسی ما را به هستی‌شناسی دعوت می‌کند
مراسم بزرگداشت فردوسی و روز پاسداشت زبان پارسی برگزار شد/رونمایی از
وی با اشاره به اینکه هر چه در این عالم است تجلی و مخلوق الهی است، فردوسی ما را به تجلیات و هستی‌شناسی دعوت می‌کند، افزود: آنچه که در اشعار فردوسی در خصوص غفلت آمده، هوشیار شدن انسان و بیدار شدن از خواب غفلت است.
در ادامه مراسم بعد از پخش کلیپ، رونمایی از تمبر روز پاسداشت زبان پارسی و بزرگداشت حکیم ابوالقاسم فردوسی با حضور مسئولان استانی و معاون رىیس جمهور  و شهرام ناظری، خواننده برجسته موسیقی سنتی کشور صورت گرفت.
مراسم بزرگداشت فردوسی و روز پاسداشت زبان پارسی برگزار شد/رونمایی از
محمد باقر نوبخت، معاون رئیس جمهور، در ادامه، اظهار کرد: این مراسم با حضور شخصیت‌های جهانی مختلف و اندیشمندان ایرانی در جهت تکریم شخصیتی که ادب و زبان پارسی را به او می‌شناسیم برگزار شده است از این رو بسیار خرسندم که در این محفل حضور دارم.
وی با اشاره به توجه فردوسی به خرد، ادامه داد: روز بزرگداشت فردوسی فرصت مغتنمی است که فردوسی‌شناسان به کنکاش در زندگی این حکیم بزرگ بپردازند.
نوبخت بیان کرد: نباید به شاهنامه تنها به عنوان یک اثر ادبی و هنری نگریست چراکه درون مایه شاهنامه، سراسر فرهنگ ایرانی اسلامی است.
معاون اول رئیس جمهور با اشاره به اینکه فردوسی رمز ایستادگی و جاودانگی را به ملت خویش آموخت، اظهار کرد: شاهنامه با ستایش پروردگار آغاز و پس از آن به گونه‌ای شکوهمند به ستایش خرد می‌پردازد.
وی با بیان اینکه شاهنامه به یکی از مولفه‌های ایرانیان مبدل شده است، تصریح کرد: در شاهنامه می‌توان وحدت و یگانگی دید و این کتاب گنجینه جوشان از واژه‌ها و اصطلاحات زبان فارسی است که پشتوانه نویسندگان و شاعران از گذشته تا به امروز بوده است.
مراسم بزرگداشت فردوسی و روز پاسداشت زبان پارسی برگزار شد/رونمایی از
در ادامه مراسم، نشانه فرهنگی، هنری شاهنامه به عبدالغفور آرزو، علی اشرف خان،  نعمت پرو، محسن انوری، علی اشرف صادقی، علی رواقی، شهرام ناظری اهدا شد.
captcha