بیش از هشت هزار کانال در تلگرام ثبت شده است/ کاندیداها در کانال‌های قانونی تبلیغات کنند
کد خبر: 3600375
تاریخ انتشار : ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۱:۲۹
شیرکوند خبر داد:

بیش از هشت هزار کانال در تلگرام ثبت شده است/ کاندیداها در کانال‌های قانونی تبلیغات کنند

گروه شبکه‌های اجتماعی: معاون مرکز رسانه‌های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: تاکنون هشت هزار و دویست کانال تلگرامی در این مرکز ثبت شده است که پس از ثبت به این کانال‌های تلگرامی پویشگر فارسی ارائه می‌شود.

علی‌اکبر شیرکوند، معاون مرکز رسانه‌های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، با اشاره به این موضوع که تاکنون هشت هزار و دویست کانال تلگرامی در مرکز ثبت شده است، اظهار کرد: علاوه بر ثبت تلگرام، تاکنون یک هزار صفحه اینستاگرامی نیز در سامانه این مرکز ثبت شده است.

وی افزود: کانال‌های تلگرامی و صفحات اینستاگرامی که در سامانه مرکز رسانه‌ای وزارت ارشاد ثبت نشده‌اند، به صورت غیرقانونی فعالیت می‌کنند و طبق مصوبه شورای عالی فضای مجازی دستگاه‌های مرتبط می‌توانند اقدامات قانونی را علیه کانال‌های تلگرامی و صفحات اینستاگرامی که مجوز قانونی ندارند، انجام دهند.

معاون مرکز رسانه‌های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: کانال‌های تلگرامی که در سامانه مرکز ثبت شده‌اند، اجازه فعالیت‌های تبلیغاتی را دارند و نیازی به دریافت مجوز کانون‌های تبلیغاتی ندارند. همچنین وظیفه مرکز رسانه‌های دیجیتال وزارت ارشاد، ایجابی است.

وی یادآور شد: براساس مصاحبه سید ابوالحسن فیرزوآبادی دبیر شورای عالی فضای مجازی، همه کاندیداها باید در کانال‌ها و صفحات قانونی تبلیغات کنند و خارج از این ضوابط اجازه فعالیت ندارد.

شیرکوند با اشاره به پویشگر فارسی گفت: ارائه پویشگر فارسی به این کانال‌های ثبت شده در دستور کار مرکز رسانه‌های دیجیتال وزارت ارشاد است که بر همین اساس افراد می‌توانند مطالب مورد نظر خود را براساس این پویشگر فارسی در کانال‌ها جستجو کنند. همچنین هم‌اکنون طراحی پویشگر فارسی در مرحله پایانی خود قرار دارد.

به گفته وی رتبه‌بندی کانال‌های تلگرامی بر اساس نظرات مخاطبان انجام خواهد شد و در نهایت کانال‌های برتر شناسایی می‌شود.

وی بیان کرد: همه کانال‌های تلگرامی باید بر اساس ضوابط 16 گانه طرح «سما» آن را پذیرفته و مقید به این قوانین باشند تا بتوانند در طرح رتبه‌بندی شرکت کنند. همچنین ماندگاری کانال‌ها در طرح «سما» هم بسیار با اهمیت است؛ چرا که در صورت مشاهده هرگونه تخلف براساس پروژه فرهنگیار و تخطی آنها از ضوابط 16 گانه، نشان «شامد» (شناسه الکترونیکی محتوای دیجیتال) از آنها گرفته شده و قطعا از آن محیط اخراج خواهند شد.

معاون مرکز رسانه‌های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: شایعه فیلتر شدن تلگرام صحت ندارد، اما مسئولان به دنبال آن هستند که ضمن تقویت شبکه‌های اجتماعی بومی مساعدت‌های لازم مالی نظیر اعطای وام و بستر سازی لازم افزایش خدمات و پنهانی باند آنها ارائه شود.

وی در پایان خاطرنشان کرد: هر شبکه‌ای که بتواند ضوابط جمهوری اسلامی ایران را رعایت کند، مشکلی برای کارهایش نخواهد داشت، اما در مجموع ما به دنبال مجاب کردن برخی شبکه‌های اجتماعی برای فعالیت براساس ضوابط مدنظر جمهوری اسلامی ایران هستیم.
captcha