به گزارش
خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا) از همدان، نظام اسلامی ایران كه با سقوط رژیم دیكتاتوری و استبدادی پهلوی در سال 1357 به پیروزی رسید با شعار محوری "استقلال ـ آزادی ـ جمهوری اسلامی" به سوی تحقق آن حركت خود را آغاز کرد.
بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران حضرت امام خمینی(ره) همواره در پیامها و سخنرانی ها در برابر نظام سلطنتی بر حكومتی تاكید داشتند كه بر احكام اسلام و رای مردم بنیان گذارده شده باشد.
اصطلاح "جمهوری اسلامی" را امام(ره) ابتدا در پاریس در توصیف نظام مطلوب و مورد نظر خود به كار برد. "جمهوریت" مورد نظر به همان معنای رایج یعنی مردمی بودن حكومت است. ایشان در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر چیستی حكومت در جمهوری اسلامی در تاریخ 20 مهر 57 می فرمایند: «رژیم اسلامی و جمهوری اسلامی یك رژیمی است متكی بر آرای عمومی و رفراندوم عمومی».
بنابراین "جمهوریت" نظام به پذیرش حق مردم در انتخاب نوع نظام سیاسی و حاكمان اشاره داشته و شكل و قالب حكومت مورد نظر امام(ره) را تشكیل می دهد و در این نظام مردم به عنوان یكی از اركان مشروعیت نظام سیاسی جمهوری اسلامی تلقی می شود به گونه ای كه نظر و رای مردم فقط در مراحل اولیه تاسیس نظام شرط نبود بلكه جمهوری اسلامی به حضور دائمی و نظارت همیشگی آنها بر مسئولین مقید می باشد.
امام خمینی (ره) معمار بزرگ انقلاب اسلامی مردم را صاحبان اصلی نظام دانسته و مشارکت آنان را ضامن تداوم انقلاب بیان داشته اند. حضرت امام(ره) همچنین همبستگی میان مردم را عامل اصلی خنثی نمودن توطئه های دشمنان در داخل و خارج می دانستند.
امام بزرگوار بر حضور حداکثری مردم در انتخابات تاکید نموده و بر این اعتقاد بودند که میزان رای مردم بعد از انقلاب نباید در مقایسه با قبل از انقلاب از سطح کمتری برخوردار باشد چرا که تبلیغات دشمنان در خارج از کشور و شکست خوردگان سیاسی در داخل ، آن را بهانه ای برای ناکارآمدی و مایوس شدن مردم از انقلاب و نظام دانسته و از آن بهره برداری های مغرضانه سیاسی می کنند و در این میان نیز اسلام را متهم خواهند نمود که از عهده اداره کردن جامعه و تامین خواسته های مردم بر نمی آید .
امام(ره) درباره لزوم بالا بودن سطح رای مردم می فرمایند : «شما چنانچه سطح رایتان از زمان سابق خدای نخواسته کمتر بشود ، بوقهای تبلیغاتی خارج و شکست خورده های فراری به خارج خواهند گفت که ایران از اسلام رو برگردانده و از جمهوری اسلامی روبر گردانده است»این وظیفه ای است الهی وظیفه ای است ملی وظیفه ای است انسانی وظیفه ای است كه ما باید به آن عمل بكنیم همه مان باید در انتخابات شركت بكنیم.»
انتخابات تجلی حضور و مشاركت سیاسی مردم و عرصه تحقق اراده ملت برای تعیین سرنوشت خویش است از اینرو انتخابات دارای اهمیت و جایگاه بلندی است و مردم نقش بزرگی در ایفای این رسالت و تكلیف بزرگی بر دوش خواهند داشت.
امام خمینی (ره) درباره اهمیت حضور و شركت مردم در انتخابات می فرمایند : «این وظیفه ای است الهی وظیفه ای است ملی وظیفه ای است انسانی وظیفه ای است كه ما باید به آن عمل بكنیم همه مان باید در انتخابات شركت بكنیم.»
با توجه به این اهمیت و نقش حضور مردم در صحنه انتخابات است كه باید همت و تلاش تمامی مسئولان دست اندركاران كاندیداها و رسانه ها به این امر معطوف شود كه با اقدامات سنجیده و تدابیر لازم و فضاسازی مناسب زمینه های حضور حداكثری مردم در انتخابات را فراهم ساخته تا موجب امید بیشتر دوستداران و ناامیدی و شكست دشمنان اسلام را فراهم نمایند.
به همین جهت نشست« انتخابات و انتخاب اصلح از نگاه امام خمینی(ره)» با حضور مسئول دفتر نهادنمایندگی مقام و معظم رهبری و یکی از کارشناسان مسائل سیاسی به همت خبرگزاری ایکنا برگزار شد که در ادامه مباحث مطرح شده از سوی مهمانان این نشست ارائه میشود.
انتخابات در راستای عبودیت استحجت الاسلام و المسلمین عباسی، مسئول نهادنمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه بوعلی سینا در این نشست با بیان اینکه خداوند فلسفه خلقت انسان را خلیفهاللهی مطرح کرده است، اظهار کرد: باید توجه کرد که در قرآن کریم جانشین به این معنی نیست که در دوره قبل انسانهایی بر روری زمین وجود داشتهاند و این انسان قرار است جانشین آنها شود بلکه خلیفهالله به این معنی است که انسان جانشین خداوند در روی زمین باشد.
وی ادامه داد: خداوند در قرآن کریم تأکید کرده است که من را اطاعت کنید تا شما را مثل خودم و یا همانند خودم در روی زمین قرار دهم در این صورت است که معجزات انبیاء الهی در این مسیر بود و آنها در مسیر بندگی خداوند قرار داشتند و او را اطاعت کردند اما نکته حائز اهمیت این است که جانشینی خداوند بدون برنامه و بدون حضور اولیاء الهی محقق نمیشود.
حجتالاسلام و المسلمین عباسی تشریح کرد: برای رسیدن انسان به این جایگاه رفیع و بلند خلیفهاللهی، خداوند برای او برنامهای قرار داد و اولیاء الهی برای هدایت انسان فرستاده شدند تا به پیغمبر اکرم(ص) و نزول قرآن کریم رسید لذا قرآن کریم کتاب قانون انسان قرار گرفت و اهل بیت(ع) نیز بعد از پیغمبر اکرم(ص) دنبالهرو وی بودند که کسب مقام اهل بیت(ع) دارای انتزاعی و انتسابی است که انسان اگر در مسیر سیره عملی اهل بیت(ع) قرار گیرد میتواند به جایگاه رفیع برسد.
وی با تأکید بر اینکه دین اسلام به عنوان جامعترین دین که تمام قوانین الهی را در بر دارد برای رسیدن بشر به مقام خلیفهاللهی است، افزود: جامعه دینی جامعهای است که دینباور، دینداور و دینیاورباشد یعنی باید دین راباور داشته باشد و دین را در تمام عرصههای اجتماعی به عنوان داور قرار دهد و بتواند مطلوب دین را محقق کند.
وی بیان کرد: قوانین الهی فقط به عصر ظهور امام عصر(عج) اختصاص ندارد و دارای جامعیت فردی و اجتماعی است لذا برای اجرای قوانین نیاز به حاکمیت دینی است تا قوانین الهی در حوزه فردی و اجتماعی با وجود حاکمیت دینی اجرا شود.
جمهوری اسلامی از معدود حکومت دینی بعد از پیامبر اکرم(ص) استحجتالاسلام عباسی با اظهار بر اینکه جمهوری اسلامی از معددود حکومتهای دینی است که بعد از حکومت دینی پیامبر اکرم(ص) در عالم اسلام شکل گرفت، گفت: پیامبر اسلام(ص)دارای دو جایگاه اجتهادی و حاکم اسلامی بود و مشاهده میکنیم که در مکه به عنوان مجتهد دینی اوامر الهی و بعد از ورود به مدینه حاکمیت دینی را تشکیل دادند.
وی ادامه داد: به همین جهت امام خمینی(ره) فرمودند: ولایت فقیه همان ولایت پیامبر(ص) و معصومین(ع) است که در حاکمیت دینی دارند و تفاوت در غیر معصوم بودن آنها است اما آنها تالی تلو معصوم(ع) هستند.
وی خاطرنشان کرد: برای شکلگیری حاکمیت دینی نیازمند ولایت فقیه است که اولین حاکمیت دینی در جهان توسط امام خمینی(ره) شکل گرفت و بعد از این مرحله برای اجرای قوانین الهی و تحقق حاکمیت دینی نیاز به حضور و مشارکت مردم است چراکه مردم در حاکیت دینی نقش اصلی را ایفا میکنند و میتواند پیشبرنده حکومت دینی باشند لذا در کنار مشروعیت خداوند، مقبولیت عمومی هم باید وجود داشته باشد.
مسئول نهاد رهبری در دانشگاه بوعلی سینا در پاسخ به پرسشی مبنی بر انتقال ملاکهای انتخابات از دیدگاه امام خمینی(ره) به نسل جوان، اذعان کرد: در شاخصه فکری امام خمینی(ره) اسلام نقش تمام و کامل را دارد و مردم نیز دنبال اسلام و دنبال رسیدن به جایگاه حقیقی خود هستند و همه بر این امر واقف هستیم که اسلام برای رشد معنوی، دنیوی و اخروی جامعه دارای برنامه است.
اندیشه امام خمینی(ره) متعلق به زمان و مکان خاص نیستوی عنوان کرد: نگاه امام خمینی(ره) متعلق به مکان و زمان خاص نیست لذا نباید تصور کرد که اندیشه امام فقط مختص زمان حیات وی است اگر امام خمینی(ره) از اسلام عقب نشینی میکرد مردم او را کنار میگذاشتند در نتیجه دلیل مؤفقیت وی نگاه اسلام محورانه او بود و نسل جوان نیز به همین جهت اندیشه وی را میپذیرد.
وی با بیان اینکه نکته حائز اهمیت این است که حضور مردم در همه صحنهها از نگاه امام خمینی(ره) بسیار مهم است تا حاکمیت اسلامی تحقق یابد، درباره ملاکهای انتخاب اصلح از نگاه امام خمینی(ره) گفت: متعبد به اسلام بودن و وفاداری به مردم از جمله ملاکهایی است که امام در انتخابات مورد تأکید قرار داده است و یکی از شاخصههایی که امام برای انتخابب اصلح مطرح کرده این است که فرد اصلح بین اسلام ناب و اسلام امریکایی تفاوت قائل باشد.
وی افزود: این امر در شرایط کنونی نمود عینی دارد و مشاهده میکنیم که قرآن کریم دشمن بزرگ اسلام را استکبار معرفی کرده است لذا هرکس که در مقابل استکبار تعظیم کند در سازمان فکری امام خمینی(ره) و رهبر انقلاب نخواهد گنجید .
حجتالاسلام و المسلمین عباسی خاطرنشان کرد: مشاهده میکنیم که کشورهای حاشیه خلیج فارس نام اسلام را به یدک میکشند وسر تعظیم بر استکبار جهانی فرو آوردهاند اما یک انسان آزاده که به دنبال آزادگی است در مقابل زیادهخواه و کسی که خود را کدخدا میداند سر خم نخواهد کرد و باید توجه کرد که یک مسلمان در برابر غیر از خداوند حق خشوع و خضوع ندارد و خدمتگزاری به مردم نیز باید در مسیر عبودیت و بندگی باشد و این نگاه امامخمینی(ره) در شرایط کنونی قابل لمس است.
وی گفت: اگر اندیشه امام خمینی(ره) برای جوانان بیان شود به دلیل پاک بودن فطرت آنها به این نگاه علاقمند خواهند شد چراکه جوان آرمانخواه و عدالتطلب است و هنگامیکه در شاخصههای فکری امام عدالتطلبی و عبودیت را مشاهده کنند، قطع به یقین به آن علاقمند میشود
انقلاب اسلامی زمینهساز حاکمیت وحی استجمشید سیاح، کارشناس مسائل سیاسی نیز در این نشست اظهار کرد: بشر در حال طی کردن مراحل حاکمیتی است که ابتدا حاکمیت بر طبیعت است، مرحله دوم حاکمیت علم است که بشر دانستههای خود را بر شرایط محیط زندگی خود حاکم کرده و مرحله سوم مرحله عقل است که درک کلیت و فراتر از زمان و مکان رفتن است سعادت اخروی را در عقل میبیند.
وی ادامه داد: دیگاه امام خمینی(ره) اینگونه است که عقل بر علم برتری دارد و نمونه بارز آن برخورد امام خمینی(ره) با بنیصدر است چراکه در آن زمان اینگونه مطرح میشد که بنیصدر دارای علم است و شهید رجایی دارای جایگاه علمی نیست در این شرایط امام خمینی(ره) فرمودند: اگر رجایی علم ندارد، عقل دارد لذا برتری بخشی به علم در اندیشه امام باید مورد توجه قرار گیرد.
سیاح عنوان کرد: مرحله نهایی حاکمیتی حاکمیت وحی است که با ظهور امام عصر(عج) محقق خواهد شد و انقلاب اسلامی زمینهساز آن است که ما باید ظرفیت پذیرش این حاکمیت را در خود ایجاد کنیم و امام خمینی(ره) ظرفیت حاکمیت وحی را ایجاد کرده است.
وی با تأکید بر اینکه نقش مردم در ایجاد ظرفیت در مردم برای پذیرش حاکمیت وحی بسیار مهم است، گفت: درسیره عملی امام خمینی (ره) در اوئل پیروزی انقلاب اسلامی متوجه خواهیم شد که ایشان 5 بار مردم را پای صندوق رأی میآورند که این امر بیانگر این است که مردم به دلیل اینکه صاحب اصلی انقلاب هستند، باید صاحب دولت نیز باشند .
امامخمینی(ره) حقیقتا مردم را باور داشتندوی با بیان اینکه نهادهای انقلابی مردمی در کنار انتخابات به عنوان دو بازوی انقلاب هستند که آن را حفظ کردهاند، افزود: مشاهده میکنیم که در کنار انتخابات آن زمان نهادهای مردمی به خوبی شکل میگیرد و درصدد هستند تا نیازها و کمبودها را رفع کنند بیشتر نهادهای انقلاب در سالهای اولیه شکل گرفت مانند نهضت سوادآموزی، جهاد سازندگی، بسیج و .... و این حاکی از این است که هر جا که مردم پای کار آمدهاند نتیجه مطلوبی دریافت کردهایم.
این استاد دانشگاه ابراز کرد: تأکید امام خمینی(ره) بر واگذاری امور به مردم و بر مقبولیت مردم بر حاکمیت دینی است و باید توجه کرد که ایشان مردم را حقیقتا باور داشتند و دیدگاه استفاده ابزاری از مردم در نگاه امام خمینی(ره) وجود ندارد بلکه در اندیشه وی انتخابات برای مردم مسئولیت، تکلیف و مقبولیت است که حق مردم است تا حق خود را مطالبه کنند اما امروزه در دنیای لیبرال نسبت به مردم نگاه ابزاری دارند.
وی در ادامه سخنان خود درخصوص معیارهای انتخاب اصلح از نگاه امام خمینی(ره) اذعان کرد: اگر دیدگاه امام خمینی(ره) درخصوص انتخاب اصلح مورد بررسی قرار دهیم باید التزام عملی به دستورات دینی را نیز مورد توجه قراردهیم که این امر در اندیشه امام خمینی(ره) موج میزند.
متعبد به اسلام بودن و تقوا دو شاخص مهم انتخاب اصلح استوی افزود: مقام معظم رهبری التزام عملی به دستورات دینی را نخستین معیاری است که در انتخاب اصلح بیان میکند و همان متعبد به اسلام بودن است که امام خمینی(ره) بیان کرده است و اساس معیار میداند و دومین شاخص تقوا و مهذب بودن است که فقط به بعد فردی انسان توجه نمیکند و در بعد اجتماعی، سیاسی و اقتصادی عمل انسان مورد تأکید قرار داده است که امام خمینی(ره) در ملاقاتهای عمومی و دیدار با مسئولین بر این امر بسیار تأکید داشتند که مسئولین از مردم مهذبتر باشند چراکه با انواع خطرهای دنیاطلبی، قدرتطلبی و استکبارپذیری مواجه هستند.
وی گفت: تقابل حق و باطل در ادبیات امام موج میزند لذا نباید افرادی بر کرسی منصب بشنینند که با این شاخصهها فاصله دارند که اگر این اتفاق بیفتد انقدر از اندیشههای امام خمینی(ره) فاصله میگیریم که در این صورت سبک زندگی غربی جایگزین سبک زندگی اسلامی میشود.
وی ادامه داد: امام خمینی ره می فرمایند: اشخاصی را انتخاب کنیم که از هر جهت صالح باشند . مسلمان بودن تنها فایدهای ندارد، باید جمهوری اسلامی را قبول داشته باشد و از مسائل روز اطلاع داشته باشد؛ سعی کنید مثل مرحوم مدرس را انتخاب کنید ؛ کسانی را که انتخاب میکنید باید مسائل را تشخیص دهند، نه از افرادی باشند که اگر قدرت دیگری تشری زد بترسند، باید بایستند و مقابله کنند.
تهیه از: مریم بیگدلو، خبرنگار ایکنا