قرآن کریم عصاره ای از همه آموزه‌های انبیاء الهی است
کد خبر: 3600921
تاریخ انتشار : ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۱:۱۹

قرآن کریم عصاره ای از همه آموزه‌های انبیاء الهی است

گروه فعالیت های قرآنی: نماینده ولی فقیه در خراسان شمالی گفت: قرآن کریم عصاره ای از همه آموزه‌های انبیاء الهی است.

آیت الله ابوالقاسم یعقوبی، نماینده ولی فقیه در خراسان شمالی، در گفت و گو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان‌شمالیبا اشاره به تحریف‌ناپذیری قرآن کریم، به آیه نفی باطل اشاره کرد و افزود: خداوند در آیات 41 و 42 سوره فصلت می‌فرماید: «وَإِنَّهُ لَکتَابٌ عَزِیزٌ لَا یأْتِیهِ الْبَاطِلُ مِن بَینِ یدَیهِ وَلَا مِنْ خَلْفِهِ تَنزِیلٌ مِّنْ حَکیمٍ حَمِیدٍ» و تأکید می‌کند که باطل در قرآن راه ندارد.
وی با اشاره به اینکه یکی از مصادیق باطل تحریف است، ادامه داد: اگر تحریف باشد یعنی باطل به قرآن راه یافته و چهره آن مخدوش می‌شود؛ اما تناقض و تحریف در قرآن راه ندارد؛ زیرا اگر تناقض هم یک نوع تحریف است.
یعقوبی با بیان اینکه علامه طباطبایی در مورد این آیه نکته فلسفی و منطقی دارد، اضافه کرد: بنا به فرموده علامه طباطبایی این آیه با دو برهان بر عدم تحریف قران دلالت می‌کند؛ یکی برهان «انّی» و دیگری برهان «لمّی»؛ به‌گونه‌ای که این آیه گاهی فکر ما از سبب به مسبب حرکت می‌دهد که این می‌شود برهان «إنّ» و گاه از مسبب به سبب می‌برد که برهان «لمّ» است.
امام جمعه بجنورد افزود: خداوند در این آیه ابتدا می‌فرماید: «انّه لکتاب عزیز» که این برهان «ان» بوده و عبارت «انه لکتاب عزیز» اشاره به برهان «انّی» دارد.
یعقوبی افزود: وقتی کتابی عزیز و نفوذناپذیر شد هیچ چیزی از باطل در آن نفوذ نمی‌کند و تحریف نمی‌شود؛ چون اگر نفوذپذیر شود تحریف‌پذیر خواهد بود؛ پس دلیل «انّی» می‌گوید ساحت قرآن از تحریف به دور است.
وی اظهار کرد: خداوند در قسمت پایانی این آیه می‌فرماید: «تنزیل من حکیم حمید» که این برهان «لمّ» و چرایی است.
وی با بیان اینکه به چه دلیل این قرآن نفوذناپذیر است؟ اضافه کرد: چون قرآن «تنزیل من حکیم حمید» است و از آنجا که منشأ قرآن خداوند حمید و حکیم است هیچ‌گونه باطلی در قرآن راه پیدا نمی‌کند.
رییس شورای استانی حوزه‌های علمیه خراسان شمالی تصریح کرد: اگر خداوند اجازه ورود باطل را به قرآن بدهد مخالف حکمت او بوده و این موضوع با حکمت الهی سازگاری ندارد؛ چون حکمت خداوند بر این بوده که قرآن را کتاب هدایت و ناسخ همه کتب ناسخ پیشین قرار داده و خلاصه همه آموزه‌های انبیا است.
آیت الله یعقوبی خاطرنشان کرد: اگر خدا اجازه ورود باطل را به قرآن بدهد مخالف حکمت او است که قرآن را کتاب هدایت و ناسخ همه کتب آسمانی پیشین معرفی کرده است.
وی در تفسیر کلمه «حمید» افزود: در قرآن یک قانون کلی وجود دارد که هر کجا آخر آیه توصیفی از صفات خدا بیاورد آن صفت با محتوای آن آیه ارتباط دارد؛ یعنی اگر می‌گوید غفور رحیم این با محتوای آیه ارتباط دارد که چرا غفور و رحیم می‌گوید.
امام جمعه بجنورد اظهار کرد: در این آیه حکیم حمید آمده، حکیم است و اجازه ورود باطل به این قرآن را نمی‌دهد؛ چون با حکمت سازگار نیست.
captcha