حسن رفتار زوجین و برخورداری از ثواب انبیا
کد خبر: 3601587
تاریخ انتشار : ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۰:۵۳

حسن رفتار زوجین و برخورداری از ثواب انبیا

گروه جامعه: طبق تعالیم دینی حسن رفتار زوجین در مقابل خطای یکدیگر برای زنان اجر آسیه و برای مردان اجر حضرت داود(ع) و حضرت سلیمان(ع) را دارد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، روایات اهل‌بیت(ع) و سیره رسول‌الله(ص) منبعی برای تغذیه روحی و فکری خانواده‌ها و الگوگیری از آن برای دستیابی به زندگی سعادتمندانه، مؤمنانه و مملو از آرامش است. دین اسلام با شناخت کامل از فطرت انسان‌ها، تعالیم نیکو زیستن را به انسان‌ها یادآوری کرده است اما گاهی افراد با ادعای مسلمانی به دلیل عدم آشنایی با مبانی و دستورات قرآن و عترت نظم طبیعی زندگی خود و سایرین را بر هم می‌زنند.

رفتار انسانی همواره الگویی بوده است که در تعالیم اسلامی برای روابط زوجین ترسیم شده است و همسران به رفتار شایسته با یکدیگر توصیه شده‌ا‌ند. زندگی‌های فردی و ماشینی که استرس و تنش شدیدی را به خانواده‌ها تحمیل می‌کند سبب شده است زوجین تا حدی از این الگوهای دینی غفلت کرده و با پرخاشگری و کم طاقتی به راحتی کانون خانواده را متلاشی کنند، در صورتی که حسن رفتار زوجین در مقابل خطای یکدیگر از تأکیدات دین مبین اسلام است. 

در این راستا به برخی روایاتی که در این زمینه از ائمه اطهار(ع) بیان شده است اشاره می‌کنیم.

شوهر نیکوکار کیست؟    

راوی گوید: از امام صادق(ع) سوال شد حق زن بر شوهر چیست که اگر شوهر آن حقوق را ایفا کند نیکوکار محسوب خواهد شد؛ آن حضرت فرمود: غذا و پوشاک زن را تأمین کند و اگر خطایی مرتکب شد او را عفو کند.

امام رضا(ع) فرمود: زنان چند گروهند؛ پس هر مردی که همسر صالح نصیبش شود سعادتمند گردیده و هر کس صاحب زن بدی شود همانا آزمایش شده و نباید انتقام بگیرد.

پیامبر اکرم(ص) فرمود: آگاه باشید هر مردی که بر بداخلاقی همسرش صبر کند و در این صبوری امید به اجر الهی داشته باشد، خداوند در آخرت به او ثواب شاکران عطا می‌کند. همچنین می فرمایند: مردی که بر بداخلاقی زنش به خاطر خدا صبر کند خداوند متعال به ازای هر صبری ثوابی مانند اجر صبر ایوب بر بلایی که به او رسید عطا می‌کند.

همچنین پیامبر معتقد هستند که کسی که بر بدخلقی زنش صبر کند، خداوند مانند پاداشی که به حضرت داود(ع) به خاطر گرفتاری‌هایش داد به او می‌دهد.

خوش خلقی مردان تا کجا؟

در ضرورت خوش رفتاری مردان با همسرشان چنان در تعالیم اسلامی تأکید شده است که شاهد هستیم حضرت علی(ع) فرمودند: برخی زنان را باید از حال خود مطلع نکنید و آنها را امین اموال خود و مورد اعتماد افعال خود قرار ندهید؛ خصوصیت به این گروه از زنان چنین است که وفادار هیچ عهدی نیستند و هنگامی که نیاز دارند هیچ پرهیزی ندارند و هنگامی که شهوت به سراغشان بیاید دین ندارند، بدی را به یاد می‌آورند و خوبی را فراموش می‌‌کنند، با وجود این به آنها لطف کنید تا شاید کارهایشان را نیکو کنند.

امام صادق(ع) فرمود: حضرت ابراهیم(ع) به خداوند عزوجل از بداخلاقی ساره شکایت کرد، خداوند متعال به او گفت که اگر بخواهی صافش کنی می‌شکند و اگر رهایش کنی از رها کردن بهره‌مند می‌شوی، صبر داشته باش!

حسن رفتار زن در مقابل خطای همسر

پیامبر اکرم(ص) فرمود: خداوند به زنی که بر بداخلاقی شوهر صبر کند مانند ثواب آسیه همسر فرعون عطا می‌کند.

راوی می‌گوید: سوال کردم از ابوالحسن درباره زن شوهرداری که شوهرش به شهری غیر از شهری که همسرش در آن است، رفته و آنجا زندگی می‌کند و در حالی که زن او به شدت نیازمند است و قادر به تأمین مخارج خود هم نیست، برای او نفقه نیز نمی‌فرستد، حال این زن قسم خورده که هرگز نزد همسرش نرود و اگر زمانی به این قسم خود عمل نکرد یا برده‌ای آزاد کند یا پیاده به سفر حج برود. امام(ع) فرمود: این زن اگر چه هنگامی که قسم خورده عصبانی بوده ولی به هر حال اگر می‌دانست چنین سوگندی شایسته نیست سوگند نمی‌خورد، بنابراین باید نزد شوهرش برود و برای سوگندش هم چیزی که بر عهده او نیست، همانا این عمل نیکوتر است.

captcha