رقص شمشیر تاجر اسلام‌ستیز در دیار پدرخوانده تروریست‌ها
کد خبر: 3601610
تاریخ انتشار : ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۱:۵۳

رقص شمشیر تاجر اسلام‌ستیز در دیار پدرخوانده تروریست‌ها

گروه بین‌الملل: دونالد ترامپ در حالی هدف از نخستین سفر خارجی خود به ریاض را متحدکردن جهان علیه تروریسم و مقابله با ایران عنوان کرده است که به اذعان تحلیلگران سیاسی، عربستان سعودی خاستگاه وهابیت و افراط‌گرایی و پدر معنوی تروریست‌ها است.

رقص شمشمیر تاجر اسلام‌ستیز در دیار پدر معنوی تروریست‌ها
به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا دیروز، 30 اردیبهشت‌ماه به همراه «رکس تیلرسون»، وزیر امور خارجه آمریکا، «ملانیا ترامپ» همسر و اعضای خانواده خود وارد ریاض شدند و قرار است امروز در اجلاس «اسلامی ـ آمریکایی» در ریاض سخنرانی کند.
واقعیت امر این است که ترامپ به دلیل عدم سابقه کار اجرایی و سیاسی و به دلیل این که تنها محصول یک روند سیاسی پوپولیستی است، خوانشی قوی از عرصه سیاست خارجی ندارد، اما در مقابل فکر اقتصادی بسیار بالایی دارد، به‌طوری‌که بر همگان واضح است که هدف وی از انتخاب عربستان سعودی به عنوان نخستین مقصد سفر خارجی، نهایی‌کردن قرارداد سنگین فروش تسلیحات نظامی به این کشور است، به‌طوری‌که ترامپ دیروز و در نخستین روز سفر به عربستان، قرارداد تسلیحاتی 110 میلیارد دلاری ریاض ـ واشنگتن را نهایی کرد.
این توافق تسلیحاتی به ارزش تقریبی 110 میلیارد دلار است و کاخ سفید بلافاصله با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که این قرارداد فوراً اجرایی خواهد شد.
کاخ سفید در این بیانیه‌ مدعی شد که این بسته تجهیزات و خدمات دفاعی از امنیت بلندمدت عربستان سعودی و منطقه خلیج (فارس) در برابر تهدیدهای ایران حمایت می‌کند و با افزایش توانایی ریاض در مشارکت در عملیات ضدتروریستی در سراسر منطقه، کاهش بار (مسئولیت) ارتش آمریکا در اجرای این عملیات‌ را در پی خواهد داشت.
همچنین، شرکت «جنرال الکتریک» نیز در سفر ترامپ به عربستان، قراردادها و تفاهم‌نامه‌هایی به ارزش 15 میلیارد دلار با ریاض امضا کرد که بر اساس آن قرار است شرکت جنرال الکتریک عملیات غول نفتی عربستان را به‌صورت دیجیتال درآود.
سرمایه‌گذاری 40 میلیارد دلاری عربستان در آمریکا
همچنین در راستای سفر ترامپ به عربستان سعودی قرار است، صندوق «رفاه ملی» عربستان سعودی در تأسیسات زیربنایی آمریکا حدود 40 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری کند.
رقص شمشیر شاهزادگاه بی‌کفایت آل‌ سعود با ترامپ
پادشاه عربستان و شاهزادگان بی‌کفایت این کشور که گویی با انتخاب کشورشان به‌عنوان نخستین سفر خارجی ترامپ به یک موفقیت بزرگ دست پیدا کرده‌اند، دیروز به همراه ترامپ و وزیر خارجه آمریکا به رقص شمشیر(از مراسم‌های سنتی در عربستان) پرداختند، این در حالی است که ترامپ و خانواده‌اش تنها با فکر اقتصادی و چپاول‌کردن این کشور دیکتاتوری و خودکامه عرب به این کشور سفر کرده‌اند.
رقص شمشمیر تاجر اسلام‌ستیز در دیار پدر معنوی تروریست‌ها
ادعاهای ترامپ قبل از سفر به عربستان
ترامپ قبل از سفر به عربستان در یک گفت‌‌وگوی رادیویی، عربستان را قلب جهان اسلام خواند و مدعی شد که هدف وی از این سفر، متحدکردن جهان متمدن علیه تروریسم است، این در حالی است که عربستان سعودی با توجه به این که خاستگاه افکار و اندیشه‌های ضاله وهابیت بوده، مهد پرورش تروریسم در جهان است و مسلمانان بی‌گناه منطقه در کشورهای یمن، بحرین، عراق، سوریه، لیبی و ... بیشترین زخم‌ها را از رژیم مستبد سعودی خورده‌اند.
همچنین، ترامپ در حالی مدعی شد که با شرکت در یک نشست تاریخی با حضور رهبران 50 کشور مسلمان، دیدگاه‌های مردم آمریکا را به وضوح و صراحت درباره اسلام و مسلمانان بیان می‌کند که وی از زمان روی کار آمدن تاکنون بدترین برخورد را با مهاجران و مسلمانان داشته که ممنوعیت ورود شهروندان شماری از کشورهای اسلامی به آمریکا از جمله اقدامات اسلام‌ستیزانه ترامپ است.
همچنین، ممنوعیت ورود مسلمانان به آمریکا از دیگر وعده‌های انتخاباتی ترامپ بود که این موضوع با واکنش و اعتراض گسترده محافل اسلامی و حقوق بشری مواجه شد.
رئیس‌جمهور آمریکا همچنین در حالی به طرح ادعایی مبنی بر نگرانی رهبران کشورهای اسلامی از حمایت مالی ایران از تندروی و تروریسم پرداخت، که ایران سال‌هاست در صف اول مبارزه با تروریسم به صورت میدانی قرار دارد و اگر ایران نبود علاوه بر عراق، شاید بسیاری از کشورهای منطقه امروز تحت سیطره گروه تکفیری ـ تروریستی داعش قرار داشتند.
انگیزه اقتصادی؛ تنها هدف ترامپ از سفر به عربستان
رژیم آل‌ سعود به بدیهی‌ترین اصول و مبانی حقوق بشر، دموکراسی و حق شهروندی احترام نمی‌گذارد و خاستگاه اندیشه‌های ضاله وهابیت است که مبانی فکری و اعتقادی جریان‌های تندرو و افراطی را تشکیل می‌دهد، بنابراین بر همگان واضح و آشکار است که انتخاب این کشور به‌عنوان نخستین مقصد سفر خارجی ترامپ در حقیقت تنها با انگیزه اقتصادی و امضای قرارداد فروش تسلیحات نظامی اتخاذ شده است.
همچنین، حمایت از جریان‌های تکفیری ـ تروریستی منطقه به‌ویژه در عراق و سوریه، حمله ظالمانه و بی‌رحمانه به یمن و به خاک و خون کشیدن هزاران شهروند بی‌گناه یمنی، کشتار و سرکوب مردم بحرین و عمل علیه منافع امت اسلام کارنامه تیم جدید حاکم بر عربستان سعودی طی سال‌های اخیر است، بنابراین سفر ترامپ را می‌توان این گونه تحلیل کرد که ادعاهای دولت آمریکا در دفاع از حقوق بشر، دموکراسی، برابری اجتماعی و غیره تنها یک ژست تبلیغاتی است، چرا که بنابر اذعان برخی کارشناسان، محاصره شهر شیعه‌نشین «العوامیه» در شرق عربستان از سوی تانک‌ها و خمپاره‌های رژیم آل‌ سعود و تخریب منازل مسکونی شهروندان نیز هم‌اکنون با چراغ سبز آمریکا در حال انجام است.
رقص شمشمیر تاجر اسلام‌ستیز در دیار پدر معنوی تروریست‌ها
ترامپ علاوه بر انگیزه اقتصادی، تلاش کرد با انتخاب عربستان به عنوان نخستین مقصد سفر خارجی، چهره اسلام‌ستیز خود را خنثی کند، چرا که سردمداران کاخ سفید بر این باورند که عربستان قلب جهان اسلام است و مسلمانان نیز به دلیل این که شبه جزیره عربستان خاستگاه دین اسلام و دربردارنده خانه خدا و مسجدالنبی(ص) است، از آن‌ به‌عنوان مرکزیت جهان اسلام تعبیر می‌کند، بنابراین ترامپ و تیم سیاسی وی با استناد به این دلایل، به عربستان سفر کردند، زیرا برخی اقدامات ترامپ موجب نارضایتی و خشم جهان اسلام شد که نمونه آن صدور دستور ممنوعیت ورود شهروندان  هفت کشور اسلامی به آمریکا بود.
احیای طرح شکست‌خورده اوباما درباره فلسطین
سفر به سرزمین‌های اشغالی و دیدار با مقامات رژیم صهیونیستی و همچنین، دیدار با «محمود عباس»، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین در «بیت لحم» از دیگر برنامه‌های ترامپ است و وی در نظر دارد که طرح شکست خورده دولت اوباما مبنی بر فرایند صلح میان اسرائیل و فلسطین را احیا کند.
ترامپ، اسرائیل را هم‌پیمان مهم آمریکا دانسته و مدعی است که آمریکا طی سال‌های اخیرا با شیوه‌ای شایسته با اسرائیل تعامل نداشته و اکنون زمان آن فرا رسیده است که در دوستی خود تجدیدنظر کند، این در حالی است که تلاش آمریکا و کشورهای عربی برای احیای روند صلح میان اسرائیل و فلسطین در سال‌های اخیر هیچ نتیجه‌ای در بر نداشته است.
رقص شمشمیر تاجر اسلام‌ستیز در دیار پدر معنوی تروریست‌ها
واکنش محور مقاومت به حضور سران کشورهای اسلامی در ریاض
مقتدی صدر، رهبر جریان صدر در کنفرانسی مطبوعاتی در شهر بغداد، اجلاس سران عرب با رئیس‌جمهور آمریکا در ریاض را زشت توصیف کرد و از کشورهای عربی و اسلامی خواست تا به واشنگتن تکیه نکنند.
عبدالملک حوثی، رهبر جنبش انصارالله یمن نیز در پیامی به شرکت‌کنندگان در تظاهرات گسترده مردمی در مخالفت با سفر دونالد ترامپ به عربستان تاکید کرد که سفر ترامپ و آنچه که اجلاس «سران اسلامی ـ آمریکایی» خوانده می‌شود، در جهت خدمت به برنامه‌های آمریکا و اسرائیل در راستای نابودی کشورهای عربی بعد از تضعیف و تقسیم آن‌هاست.
تحلیل پژوهشکده آمریکایی از نشست ریاض
یک پژوهشکده آمریکایی با اشاره به نشست سران کشورهای اسلامی و عربی با ترامپ در ریاض تأکید کرد که تعدادی از رهبران کشورهای اسلامی حاضر نیستند که مانند عربستان موضع ضد ایرانی اتخاذ کنند.
«سیمون هندرسون»، پژوهشگر متخصص در حوزه عربستان سعودی در مقاله‌ای در پایگاه اینترنتی پژوهشکده واشنگتن در امور خاورمیانه نوشت که عربستان سعودی از نشست سران اسلامی که قرار است امروز در ریاض برگزار شود، می‌خواهد که موضع ضد ایرانی اتخاذ کرده و به گفته این نویسنده میزان «قدرت و عمق مخالفت کشورهای اسلامی با اسلام شیعه انقلابی در ایران» را نشان دهند.
هندرسون در ادامه نوشت: شماری از رهبران کشورهای اسلامی که در نشست سران کشورهای اسلامی در ریاض شرکت می‌کنند، به احتمال زیاد آماده موافقت با مواضع ضد ایرانی و دشمن دانستن ایران نیستند از جمله این‌ها «نواز شریف»، نخست‌وزیر پاکستان است که گفت پاکستان در قبال ایران تلاش می‌کند بی‌طرفی خود را حفظ کند، زیرا اوضاع در مرزهای دو کشور ناآرام است. عراق که «فؤاد معصوم»، رئیس‌جمهورش به عنوان نماینده این کشور در نشست ریاض شرکت می‌کند نیز بر این اصرار خواهد کرد که هرگز وارد اردوگاه ضد ایرانی نشود.
رقص شمشمیر تاجر اسلام‌ستیز در دیار پدر معنوی تروریست‌ها
این نویسنده آمریکایی در ادامه نوشت: مشارکت «سلطان قابوس» از عمان نیز امری بسیار بعید است، زیرا قابوس از عربستانی‌ها به دلیل جنگ عربستان علیه یمن ناراحت و ناراضی است.
در پایان این نوشتار باید به این نکته تأکید داشت، با توجه به این که مقامات رژیم آل‌ سعود دارای پایگاه اجتماعی در میان مردم خود نبوده و از مشروعیت مردمی برخوردار نیستند، به نوعی از سفر ترامپ به کشورشان ذوق‌زده شده و تلاش می‌کنند با تاراج اموال عمومی این کشور برای خرید تسلیحات نظامی آمریکایی، حمایت رئیس‌جمهور آمریکا را کسب کنند، به طوری که در جریان این سفر، سلمان بن عبدالعزیز آل‌ سعود، پادشاه عربستان گردن‌آویز ملک عبدالعزیز را که بالاترین نشان این کشور است، به رئیس‌جمهور آمریکا اعطا کرد.
همچنین، حضور بسیاری از سران کشورهای اسلامی و عربی در اجلاس امروز ریاض کاملا نمادین است و به هیچ وجه به معنای دشمنی آن‌ها با جمهوری اسلامی ایران و آمادگی آن‌ها برای اتخاذ موضع ضدایرانی نیست، چرا که برخی از این کشورها دارای روابط بسیار حسنه و دوستانه‌ای با ایران هستند و قطعا به خواست عربستان سعودی برای اتخاذ تصمیمات ضدایرانی تن نخواهند داد.
جواد پارسامهر
captcha