«مهد قرآن»؛ خط‌شکن دوره‌های حفظ و مفاهیم قرآن/ احیای فرهنگ نذورات قرآنی و کمک به فعالیت‌های آموزشی
کد خبر: 3601695
تاریخ انتشار : ۰۱ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۹:۴۵
با یاوران وحی/5

«مهد قرآن»؛ خط‌شکن دوره‌های حفظ و مفاهیم قرآن/ احیای فرهنگ نذورات قرآنی و کمک به فعالیت‌های آموزشی

گروه مؤسسات قرآنی مردم‌نهاد: مؤسسه مهد کشوری قرآن کریم که از سال 71 فعالیتش را از جلسه قرآن هفتگی چهارده‌ معصوم(ع) آغاز کرده است همواره با دو موضوع اصلی حفظ و مفاهیم قرآن به کار خود ادامه می‌دهد، لذا این مؤسسه حافظانی را تربیت می‌کند که محفوظاتشان همراه با توجه به مفاهیم و تفسیر است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، پنجمین نشست تخصصی «با یاوران وحی»، به معرفی مؤسسه مهد قرآن با حضور سیدمحمود چاوشی، مدیر این مؤسسه، محمود کریمی، معاون آموزش و عضو هیئت علمی مؤسسه، مسعود تهرانی‌فرجاد، معاون تخصصی کودک و نوجوان، محسن خیری، معاون امور استان‌ها، جواد فومنی‌الحائری، مدیر مهد قرآن استان تهران و رحمت‌الله سلمان ماهینی، مدیر روابط عمومی و مسئول پایگاه‌ اطلاع‌رسانی پرداخته است.
«مهد قرآن»؛ خط‌شکن دوره‌های حفظ و مفاهیم قرآن/ احیای فرهنگ نذورات قرآنی و کمک به فعالیت‌های آموزشی

این جلسه با تلاوت آیاتی از قرآن توسط مرتضی اوحدی، قاری جوان و ممتاز کشورمان آغاز شد و در ادامه رحمت‌الله سلمان ماهینی، مدیر روابط عمومی مهد قرآن ضمن تشکر از این خبرگزاری برای برپایی نشست‌هایی که به معرفی مؤسسات قرآنی می‌پردازد، گفت: در آستانه بیست و پنجمین سالگرد تأسیس مؤسسه در نظر داریم تا گزارشی از فعالیت‌های ربع قرن خدمت قرآنی را ارائه دهیم.

وی ادامه داد: بخش روابط عمومی هر دستگاه، نهاد و یا مؤسسه‌ای به‌عنوان متولی گفتمان بین سازمان‌ها و رسانه جمعی کشور است تا بتواند فعالیت‌ها و عملکرد مؤسسه را نشان دهد.

25 سال فعالیت مهد قرآن

پس از معرفی هر کدام از حاضران در جلسه، سیدمحمود چاوشی، مدیر مؤسسه به ارائه گزارشی کلی از چگونگی تأسیس این مؤسسه، پرداخت و با اشاره به آیه «وَنُنَزِّلُ مِنَ الْقُرْآنِ مَا هُوَ شِفَاءٌ وَرَحْمَةٌ لِلْمُؤْمِنِينَ»، گفت: ما در آستانه 25‌امین سالگرد تأسیس مؤسسه هستیم. اگر بخواهم اشاره‌ای به حال و هوای قرآنی سال 71 و قبل از آن که تأسیس مهد قرآن اتفاق افتاد داشته باشیم، باید بگویم آموزش قرآن در آن مقطع با حال حاضر متفاوت بوده است.

وی ادامه داد: آنچه که رسماً در حوزه قرآن اتفاق می‌افتد تنها در سیستم نظام آموزش و پرورش کشور بود و خارج از آن در واقع تنها آموزش قرآن در جلسات قرآنی سنتی خلاصه می‌شده است یعنی افرادی که علاقه‌مند به آموزش تخصصی قرآن و حضور در محافل قرآنی داشتند، عموماً به جلسات هفتگی قرآن می‌رفتند.

چاوشی با اشاره به اینکه تعداد حافظان در سطح کشور طی آن سال‌ها به مانند حاضر زیاد نبوده است که شاخص‌ترین آنها شهریار پرهیزکار، قاری بین‌المللی کشورمان بود، اضافه کرد:  مهد قرآن در 14 خرداد سال 71 تأسیس شد و شروع این حرکت قرآنی از جلسه هفتگی که در میدان خراسان و خیابان خراسان تشکیل می‌شد، بود.

آغاز فعالیت مؤسسه با جلسه هفتگی چهارده معصوم

وی با اشاره به اینکه جلسه قرآن فوق با عنوان «چهارده معصوم(ع)» تشکیل می‌شد، تصریح کرد: این جلسات با سخنرانی حجت‌الاسلام فومنی‌حائری انجام می‌گرفت و این مؤسسه فعالیتش را با ایجاد انگیزه‌ برای جوانان همان جلسه هفتگی آغاز کرد.

مدیر مؤسسه مهد قرآن بیان کرد: حجت‌الاسلام فومنی‌حائری، مؤسس و رئیس هیئت امنای مؤسسه مهد قرآن دارای سوابق فعالیت در کشور چون در وزارت امور خارجه، حج و زیارت و ... را داشتند و به دلیل علاقه به فعالیت فرهنگی، تصمیم می‌گیرند در بحث تلاوت قرآن از همان جلسه هفتگی 14 معصوم کار ویژه‌ای انجام دهند.

وی با اشاره به اینکه مؤسس مهد قرآن پس از چند ماه شاهد این است که قرآن‌آموزان خود به خود در اثر ممارست توانستند حافظ جزئی از قرآن شوند لذا این جرقه در ذهنشان می‌خورد که به صورت تخصصی بر حفظ قرآن کار کنند و لذا با دعوت از اساتیدی چون شهریار پرهیزکار و ... و با مشورت‌هایی که داشتند، تصمیم می‌گیرند، تلاوت ترتیل استاد پرهیزکار را ملاک آموزش قرآن قرار دهند و این که قرآن‌آموزان به روش تقلید از استاد پرهیزکار قرآن را حفظ کنند.

«مهد قرآن»؛ خط‌شکن دوره‌های حفظ و مفاهیم قرآن/ احیای فرهنگ نذورات قرآنی و کمک به فعالیت‌های آموزشی

چاوشی با اشاره به اینکه دوره فوق طی آن سال‌ها ابتدا برای آقایان برگزار می‌شد و سپس بانوان جلسه نیز تمایل پیدا کردند که کلاس حفظ داشته باشند، اظهار کرد: پس از حفظ 100 آیه از سوره مبارکه بقره نخستین آزمون حفظ قرآن مؤسسه با حضور استاد پرهیزکار اخذ شد و پس از آن سیستم آموزشی تعریف می‌شود تا فعالیت مؤسسه را بتوانند توسعه دهند.

تشکیل هیئت علمی مؤسسه با حضور کارشناسان

وی ادامه داد: این موفقیت در این برنامه و روش آموزشی باعث شد که جلسات هفتگی قرآن به این سیستم آموزشی بپیوندد و از این روش آموزشی استفاده کنند که از آنجا نقطه عطف و شروع فعالیت‌های قرآنی مهد قرآن شکل می‌گیرد که پس از یک سال و نیم هیئت علمی مؤسسه با دعوت از اساتید قرآنی کشور تشکیل می‌شود.

چاوشی با اشاره به اینکه شهریار پرهیزکار به عنوان رئیس هیئت علمی، سیدمهدی سیف، حشمتی و مرحوم سیدهادی محدث از اعضای هیئت علمی مؤسسه هستند، ادامه داد: بطوری که برنامه‌ریزی برای این سیستم آموزشی، توسط این کارشناسان قرآنی انجام می‌گیرد. 

وی گفت: اگر بخواهیم به صورت خلاصه بررسی داشته باشیم که چه برنامه‌ای موجب شد که این سیستم آموزشی از هیئت مذهبی توانست به برپایی کلاس‌های قرآن نه تنها در تهران بلکه در استان‌ها و ایجاد شعب اقدام کند، به سه عامل می‌توان اشاره کرد.

چاوشی اضافه کرد: یکی از این عوامل این است که سیستم آموزشی نظام‌مند برای این کار تعریف شد و حفظ قرآن از شیوه سنتی و فردی به سیستم آموزشی تبدیل شد که مبنای آموزشی آن با ترتیل پرهیزکار قرار داده شد. عامل دوم ارزیابی و اعطای مدرک است که می‌توان به جد گفت مؤسسه کشوری مهد قرآن از جمله نخستین مؤسساتی است که برای حفظ قرآن مدرک اعطا کرد.

وی ادامه داد: مهد قرآن در نظام آموزشی‌اش پنج دوره حفظ شامل حفظ یک، سه، هفت و 15 جزء و حفظ کل قرآن قائل است که هر قرآن‌آموزی که در کلاس‌های مهد قرآن شروع به حفظ قرآن می‌کند طبق آئین‌نامه داوری از او آزمون گرفته می‌شود و در صورت کسب حد نصاب قبولی مدرک آموزشی از دفتر مهد قرآن با امضای حجت‌الاسلام فومنی و مؤسس و پرهیزکار به عنوان رئیس هیئت علمی برای آنها اعطا می‌شود که همین موجب ارتقای سطح محفوظات دانش‌آموزان علاقه‌مند را فراهم می‌کند.

ایجاد زمینه‌های تشویقی در مؤسسه

مدیر مؤسسه مهد قرآن افزود: سومین عامل بحث‌های تشویقی بود. در نظام آموزشی برای ایجاد رغبت در بین جوانان، بحث تشویق مهم است و مهد قرآن با این نظام آموزشی تشویق‌ها را متمرکز در این آزمون‌ها و گواهینامه‌ها کرده بود. خاطرم هست در سال 71-72 به افرادی که 30 آیه سوره بقره را حفظ می‌کردند، واکمن داده می‌شد به طوری که اهدای این هدیه موجی برای ورود علاقه‌مندان به حفظ قرآن در کشور ایجاد کرد که خیلی‌ها از این طریق 30 آیه سوره بقره را حفظ کردند که به آنها واکمن داده شد.

وی عنوان کرد: بعدها نیز جوایزی را بر روی آن پنج دوره حفظ قرآن قرار دادیم که به همراه صدور گواهینامه، آن جوایز نیز برای آن حافظان ارسال می‌شد، به طوری که به حافظان یک جزء هدیه واکمن، حافظان سه جزء هدیه آلبوم نوار، حافظان هفت جزء هدیه یک دستگاه ضبط صوت، حافظان 15 جزء یک دوره کتاب تفسیر و حافظ کل قرآن سکه بهار آزادی اهدا می‌شد.

چاوشی با اشاره به اینکه این دست فعالیت‌های موجب رشد چشمگیر مؤسسه مهد قرآن بود، اضافه کرد: این بود که موجب تحول آفرین شد و موجب جریا‌ن‌سازی مؤسسه شد که در مؤسسه مهد قرآن بیش از سه هزار حافظ قرآن داریم. همچنین افرادی که با ما همکاری داشته‌اند و از قرآن‌آموزان مؤسسه بوده‌اند شعبه‌ای از مؤسسه ایجاد کرده‌اند.

«مهد قرآن»؛ خط‌شکن دوره‌های حفظ و مفاهیم قرآن/ احیای فرهنگ نذورات قرآنی و کمک به فعالیت‌های آموزشی

برپایی آزمون ترنم وحی با حضور 200 حافظ کل از استان‌ها

وی ضمن تشکر از خدمت شبانه‌روزی حجت‌الاسلام فومنی که با دغدغه و بدون هیچ چشم‌داشتی این فعالیت را شروع کردند، اظهار کرد: الحمدلله مهد قرآن در کشور شناخته شده است. همچنین از دیگر برنامه‌هایمان می‌توان به آزمون حفظ کل قرآن با عنوان «ترنم وحی» اشاره کنیم که سال گذشته به میزبانی گلپایگان و خوانسار برپا شد که اختتامیه این برنامه با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین محمدی گلپایگانی، رئیس دفتر مقام معظم رهبری بود که سلام رهبر را به حافظان مهد قرآن رساندند که موج شادی زیادی در  آن مراسم ایجاد شد و حفاظ دلگرم شدند.

چاوشی با اشاره به اینکه فعالیت خیلی از تشکیلات قرآنی ـ مردمی با مشکلات فراوانی دست به گریبان هستند و باید مردم کمک کنند، ادامه داد: فرهنگ نذورات قرآنی و وقف‌های قرآنی و کمک به فعالیت‌های آموزشی باید بین مردم جا بیافتد و این یکی از کارهای مهم رسانه‌های قرآنی باشد که اگر رسانه‌های قرآنی و فرهنگی در این زمینه خوب کار کنند مثل خیرین مدرسه‌ساز می‌توان شاهد جریان‌سازی این موضوع نیز شد و آن هنگام آموزش قرآن در کشور فراگیر می‌شود و می‌توانیم به مطالبه رهبری مبنی بر تربیت 10 میلیون حافظ قرآن برسیم. 

وی با اشاره به اینکه کمک‌های دولت به تشکل‌های قرآنی غیردولتی کم است به گونه‌ای که نمی‌شود به آن اتکا کرد، اظهار کرد: در صورتی که مردم وارد میدان شوند و کمک کنند، فعالیت‌ها چشمگیر می‌شود.

چاوشی با اشاره به اینکه خیلی از فعالیت‌های قرآنی کشور بر روی مسابقات قرآن است که در سطوح مختلف و دستگاه‌های مختلف نیز برپا می‌شود که باعث می‌شود بودجه‌های کلان قرآنی در دل جریان این مسابقات برود و خروجی آن بررسی و ارزیابی تعدادی از اساتید و کارشناسان از متسابقان است.

وی با اشاره به اینکه شرکت‌کنندگان در مسابقات افراد تکراری هستند، عنوان کرد: مسابقات خروجی آموزشی ندارد اگر این بودجه‌ای که صرف مسابقات می‌شود، صرف آموزش قرآن شود اقدام به تولید نیروهای قرآنی کرده‌ایم و بیاییم همین مسابقات بین‌المللی که سالی یکبار از سوی اوقاف انجام می‌شود را تقویت کنیم و همه از همه ارگان‌ها بیایند در آن حضور پیدا کنند.

تمام مقاطع سنی؛ جامع مخاطب مهد قرآن

مدیر مؤسسه مهد قرآن تأکید کرد: همه در اکثر شغل‌های مختلف سالی یکبار مسابقه دارند و بودجه زیادی هزینه می‌شود اما از آموزش خبری نیست.

چاوشی با تأکید بر اینکه مخاطبان مؤسسه همه مقاطع سنی هستند، اظهار کرد: شاید بخاطر نام مؤسسه خیلی‌ها با مهد کودک‌های قرآنی اشتباه بگیرند و این برداشت را داشته باشند که مخاطبان تنها در مقطع سنی کودک هستند اما عمده مخاطبان بزرگسالان و نوجوان هستند اما به دلیل اهمیت، آموزش مقطع کودک و نوجوان و معاونت تخصصی کودکان و نوجوان را در دفتر مرکزی شکل دادیم که کار زیربنایی و دقیق در خصوص کودک و نوجوان با محوریت آموزه‌های قرآنی مذهبی اتفاق می‌افتد.

وی با ابراز گلایه از اینکه کارهای سلیقگی و غیرکارشناسانه در زمینه کودکان در حوزه قرآن انجام می‌شود، اضافه کرد: لذا ضرورت این را درک کردیم، کار کارشناسانه در این زمینه انجام شد که اولین اقدام کتاب «ستاره‌های آسمانی» بود که الحمدلله در جشنواره قرآنی شهرداری تهران این مجموعه در میان کتاب‌های آموزش پیش‌دبستانی مقام اول را کسب کرد.

«مهد قرآن»؛ خط‌شکن دوره‌های حفظ و مفاهیم قرآن/ احیای فرهنگ نذورات قرآنی و کمک به فعالیت‌های آموزشی

سخنرانی دیگر این جلسه محمود کریمی، معاون آموزش و عضو هیئت علمی مهد قرآن بود و گفت: در سال 71 که مؤسسه فعالیتش را به صورت رسمی آغاز کرد، بحث حفظ قرآن در کشور مقوله‌ای مظلوم بود که واقعاً اگر جایی می‌شنید تعدادی حافظ قرآن هستند، خیلی‌ها تعجب می‌کردند اما با تدبری که در مؤسسه شده است و برنامه‌ریزی که توسط هیئت علمی انجام شد، ظرف چند سال کوتاه ما نه تنها شاهد زیاد شدن تعداد حفاظ در کشور بوده‌ایم بلکه سن حفظ نیز از سنین بزرگسالی به مقاطع پایین‌تر آمد.

وی با اشاره به فعالیت دیگر مؤسسات چون جامعة‌القرآن و بیت‌الاحزان و ... در حوزه حفظ قرآن، ادامه داد: یکی از کارهای اصلی مهد قرآن برنامه‌ریزی برای حفظ قرآن و برپایی دوره‌های تربیت مربی است که اینها نه تنها در تهران بلکه در دیگر استان‌ها نیز برپا می‌شود. همچنین طی سال 75 این موضوع احساس شد که حافظان قرآن علاوه بر حفظ قرآن باید به فهم قرآن نیز تسلط داشته باشند و با برنامه‌ریزی در مؤسسه کارگروه آموزشی با حضور کارشناسانی چون محسن میرباقری، مسعود وکیل، مرحوم سیدهادی محدث، حمیدرضا مستفید و سیدمهدی سیف که از چهره‌های شناخته شده در حوزه‌های آموزش قرآن به ویژه مفاهیم هستند، منجر به تألیف 9 جلد کتاب آموزش ترجمه و مفاهیم قرآن شد که از سال 75 این کتاب‌ها تألیف شد و به چاپ رسید.

کریمی اظهار کرد: دو موضوع اصلی همواره در برنامه‌های قرآن مؤسسه حضور داشت یکی حفظ قرآن و دیگری مفاهیم قرآن که الحمدلله در کشور جای خود را باز کرده است. کتاب مفاهیم در جاهای مختلف در حال تدریس است که حدود سال 80 هم شاهد هستیم که مفاهیم هم در کشور جای خود را پیدا کند این مؤسسه خط‌شکن حفظ قرآن و مفاهیم قرآن بود که الحمدلله با این حرکت نیز با توجه به سبک و روشی که ارائه شده بود با استقبال بسیار زیاد عموم مردم مواجه شدیم که در حال حاضر می‌بینیم کتاب‌های آموزش مفاهیم مؤسسه منابع رسمی تدریس در تمام مراکز قرآنی کشور و مؤسسات است.

معاون آموزش مهد قرآن اظهار کرد: الحمدلله در حال حاضر شاهد حافظانی هستیم که با مفاهیم آشنا هستند. همچنین از سال 81 آزمون حفظ قرآن را به صورت متمرکز برای حافظان کل با عنوان «ترنم وحی» برگزار کردیم که آزمون ترجمه و مفاهیم هم اخذ کرده‌ایم که حافظان قرآن به طور عمومی و نسبی با مفاهیم قرآن آشنا هستند.

تغییر نگرش مؤسسه در زمینه آموزش قرآن

وی با اشاره به دیگر تغییر نگرش مؤسسه در زمینه آموزش قرآن، تصریح کرد: روش آموزش قرآن در کشور به صورت پلکانی حاکم است یعنی افراد برای رسیدن به درجه‌ای در حوزه‌های قرآنی باید از روخوانی قرآن شروع کن و سپس در دوره دیگر و ... اما ما از سال 93 موضوع آموزش قرآن را با مجمو‌عه‌هایی که متشکل از اساتید و اعضای هیئت علمی مؤسسه است تغییر نگرش دادیم و اینکه آموزش‌های قرآن را از حالت جزیره‌ای در آوردیم و به صورت یکجا به قرآن آموزان عرضه می‌کنیم که اسمش را به عنوان «آموزش جامع قرآن و عترت» قرار دادیم. به این موضوع به صورت جدی پرداخته‌ایم و در دو بخش عمومی و خصوصی برنامه‌ریزی کردیم.

کریمی ادامه داد: در بخش عمومی سه سطح در نظر گرفته شده یک سطح برای افراد مبتدی، یک سطح برای افرادی که آمادگی بیشتری دارند و سطح سوم  دوره تکمیلی است و در بخش خصوصی چهار محور قرائت به معنای عام(فصیح‌خوانی، روخوانی و  ....)، گام دوم درک معنا و فهم و گام سوم تفکر و تدبر در آیات قرآن و گام چهارم محور حفظ قرآن است که البته اینها مرحله‌بندی دارد. همچنین در بخش آموزش‌های عترت نیز محور بر سیره‌شناسی و آموزش نهج‌البلاغه ادعیه و صحیفه سجادیه است که البته در کنار هر کدام از مباحث مطروحه آیات مرتبط با آن نیز بیان می‌شود.

وی بیان کرد: امیدوارم در آینده حافظ و قاری قرآن نداشته باشیم که تک بعدی باشد مثلاً با معانی ارتباط نداشته باشد. از دیگر برنامه‌های مؤسسه پیگیری دوره‌های آموزش مجازی و غیرحضوری است تا تمامی  علاقه‌مندان در سراسر کشور از آن بهره‌مند شوند. بحث آموزش جامع و توجه به ابعاد مختلف فراگیری قرآن مهم است تا بتوانیم با این الگو قرار دادن، زمینه گسترش تبلیغی در بین عموم مردم فراهم شود و به آن هدف واقعی نزول قرآن که هدایت بندگان، رشد انسان‌ها و تکامل انسان‌ها و انسان‌سازی بوده است، نزدیک شویم.

«مهد قرآن»؛ خط‌شکن دوره‌های حفظ و مفاهیم قرآن/ احیای فرهنگ نذورات قرآنی و کمک به فعالیت‌های آموزشی

در ادامه این جلسه تهرانی‌فرجاد، معاون تخصصی کودک و نوجوان مهد قرآن به ارائه گزارشی درخصوص فعالیت‌های این بخش پرداخت و گفت: تلاش بر این است که فعالیت‌های قرآنی به صورت کاربردی در تمام سنین به ویژه کودک و نوجوانی پیش رود چون خردسالی از سنین حساسی است.

وی با اشاره به اینکه انس با قرآن و عترت، آشنایی با قصه‌های قرآنی متناسب با سن کودکان و آموزش اخلاق و سخنان معصومین(ع) در قالب احادیث ویژه کودکان از جمله اهداف دوره‌های خردسالان مؤسسه است، ادامه داد: اما در واقع به جای اینکه در این حوزه به کمیت کار بیاندیشیم، نگاهمان بر این است که به کیفیت کار و تنوع دادن به فعالیت‌ها توجه کنیم.

تهیه محتواهای آموزشی و تربیتی برای کودکان در مهد قرآن

تهرانی‌فرجاد با اشاره به تهیه محتواهای آموزشی و تربیتی برای کودکان در مهد قرآن، اظهار کرد: از دیگر اهداف دوره‌های خردسالان و نوجوانان نقش تربیت معلم به‌ویژه در رشد متوازن کودکان است که رشد همه جانبه مبتنی بر آموزه‌های قرآنی و ارزش‌های دینی از مهارت‌های اجتماعی، حسی، حرکتی گرفته تا .. باید در کودکان انجام گیرد.

وی تصریح کرد: همچنین طی این دوره‌ها به‌دنبال تقش دادن به والدین و همگامی والدین با قرآن‌آموزان خردسال هستیم که آنها را همسو کنیم. سعیمان بر این است که کودک را از والدین جدا ندانیم.

معاون تخصصی کودک و نوجوان مهد قرآن اظهار کرد: اما تأکیداتی برای تحقق این اهداف داریم در گام‌های اول تأکید به دوره سیادت کودکان است نمی‌خواهیم به فرمانده‌ی آنها لطمه بخورد. از دیگر تأکیدات رشد همه‌جانبه و متعادل است.

وی با اشاره به اینکه رویکردمان در آموزش قرآن کودکان، انس‌محور است، اظهار کرد: تا کودکان با عزت و علاقه به‌دنبال قرآن باشند و برای تحقق این کار شاخص ما این است که تمام کودکان حق دارند مزه شیرین موقعیت را بچشند یعنی هر کودک با خودش و با توجه به ویژگی‌های خودش و با توجه به آموزش‌هایی که داشته است، طعم شیرین موفقیت را بچشند و دیگر اینکه تصور کودکان از قرآن به جای اینکه بگوید باید تمام آیات قرآن را حفظ کنم، نگاه انس‌محور است به گونه‌ای که تلقی کودکان از قرآن این باشد که قرآن پر است از قصه‌های شیرین و پندآموز و ... .

تهرانی فرجاد اضافه کرد: به کودکان و نوجوانان فرصت‌های یادگیری و موقعیت‌های یادگیری برای آنها فراهم کنیم. از همه مهم‌تر نگاهمان در زمینه کار گروهی کودکان است که در قالب پروژه‌ها و فعالیت‌های گروهی آن را انجام دهند و بچه‌ها باهم تعامل دارند.

وی با اشاره به اینکه در این راستا مجموعه آموزشی با عنوان «ستاره‌های آسمانی» را از سوی مهد قرآن به چاپ رسانده‌ایم، عنوان کرد: البته این مجموعه چهار جلدی است که فعلاً سه جلدش به چاپ رسیده است که این کتاب ویژه مربی و کودک است که طی آن قرآن‌آموز خردسال قرآن را خط بری می‌کند و برای نگارش آیات از کم علامت و درشت استفاده شده است.

معاون تخصصی کودک و نوجوان مهد قرآن با اشاره به اینکه تیمی که این کتاب را تألیف کرده‌اند از کارشناسان عرصه کودک بوده‌اند، اظهار کرد:  جلد یک در خصوص من و خانواده، من و توانایی، من و دوستان، جلد دوم آشنایی با شهرم، آسمان و زمین، طبیعت و محیط زیست و ایران من و در جلد سوم خردسال با محیط زیست و گیاهان و جانوران آشنا می‌شود که این کتاب همراه با لوح فشرده است و جلد چهارم نیز که در دست تهیه است مربوط به مناسبت‌های ملی و مذهبی است.

«مهد قرآن»؛ خط‌شکن دوره‌های حفظ و مفاهیم قرآن/ احیای فرهنگ نذورات قرآنی و کمک به فعالیت‌های آموزشی

محسن خیری، معاون امور استان‌های مهد قرآن دیگر سخنران این مراسم بود. وی گفت: یکی از نقاط مهم مؤسسه این است که آموزش حفظ قرآن و ترجمه و تدبر در قرآن را برای همه مقاطع سنی آسان کرده است و هر فرد در هر حد از سواد خواندن و نوشتن می‌تواند با حضور در کلاس‌های مهد قرآن از آموز‌ه‌های قرآن استفاده کند. همین رویکرد موجب شد در دورترین و محروم‌ترین نقاط کشور نیز شعبه داشته باشیم تا افراد بیایند از فعالیت‌های ما استفاده کنند.

معاون امور استان‌های مهد قرآن با اشاره به گزارشی از تعداد شعب این مؤسسه، عنوان کرد: در 70 شهرستان و 23 استان کشور شعبه داریم که هر کدام از شعب نیز چند کانون دارند و هر کانون چند کلاس دارند که تقریباً 100 هزار نفر هم اکنون در مهد قرآن تحت آموزش‌هایی قرآنی هستند. 

وی اضافه کرد: هر سال آزمونی را برای ارزیابی حافظان کل مهد قرآن باعنوان «ترنم وحی» برپا می‌کنیم. تفاوت این آزمون با مسابقات در این است که هر فرد با خودش سنجیده می‌شود و حدنصابی مشخص شده است که اگر فردی آن را بیاورد حائز رتبه خواهد شد که سال گذشته 94 نفر حائز رتبه شدند. 

خیری اظهار کرد: آزمون ترنم وحی در دو مرحله است که مرحله مقدماتی آن در اردیبهشت‌ماه به صورت سراسری و همزمان و با هماهنگی در دو بخش کتبی و شفاهی انجام گرفت اما مرحله نهایی این آزمون، مردادماه به میزبان یکی از شعب در یکی از استان‌ها برگزار می‌شود.

وی ادامه داد:در این آزمون 360 نفر از حافظان کل قرآن مؤسسه از 18 استان شرکت کردند که بیشترین شرکت‌کنندگان به ترتیب به استان‌های یزد، قزوین و تهران مربوط می‌شد که نتایج مرحله مقدماتی نیز به زودی اعلام می‌شود.  همچنین برگزیدگان این آزمون از اعضای مجمع حافظان قرآن مؤسسه خواهند شد تا دیگران بتوانند از تجربیات و نوع فعالیت این حفاظ استفاده کنند.

سخنران دیگر این نشست جواد فومنی‌الحائری، مدیر مهد قرآن استان تهران با اشاره به اینکه یکی از فعالیت‌های دفتر استان تهران، برنامه‌ریزی برای کانون‌های آموزشی مؤسسه است، گفت: اینکه کانون مجموعه‌ای است که یک یا چند کلاس آموزشی در چارچوب آموزش‌های حفظ و مفاهیم به صورت هفتگی(هفته‌ای یک جلسه) به صورت منظم  برای سنین دبستان به بالا برگزار می‌کند.

«مهد قرآن»؛ خط‌شکن دوره‌های حفظ و مفاهیم قرآن/ احیای فرهنگ نذورات قرآنی و کمک به فعالیت‌های آموزشی

وی ادامه داد: همچنین برای سنین زیر دبستان هم مراکز مهد قرآن شکوفه‌ها است. در سطح شهر تهران نیز بیش از 30 کانون آموزشی داریم که هر کدام از آنها چند کلاس دارند در سال نیز دو نوبت آزمون‌های حفظ دوره‌های پنجگانه که بیان شده و همچنین مفاهیم براساس کتاب مفاهیم مؤسسه اخذ می‌شود. 

فومنی‌الحائری اظهار کرد: در سال بیش از 100 گواهینامه در رشته‌های مختلف صادر می‌شود که این آزمون‌ها برای تعیین میزان آمادگی افراد برای ورود به مرحله بالاتر انجام می‌شود. بیش از 200 نفر از حافظان کل قرآن هستند که در تهران مراحل پنجگانه حفظ را به اتمام رسانده و در آزمون‌ها شرکت‌ کرده‌اند. وی با اشاره به بهره‌گیری از افرادی که در مؤسسه دوره دیده‌اند به عنوان مربی، بیان کرد: دوره‌های تربیت مربی به صورت منظم در مؤسسه مهد قرآن به منظور تربیت مربی و  داوران برگزار می‌شود. 

حسن ختام این برنامه حجت‌الله سلمان ماهینی، مدیر روابط عمومی مهد قرآن درخواست تعامل بیشتر ایکنا نسبت به معرفی دیگر دفاتر مهد قرآن در 24 استان، معرفی نخبگان قرآنی و همچنین معرفی فعالیت‌های آموزشی بود تا مخاطبان مهد قرآن در سراسر کشور متوجه شوند از چه طریقی می‌توانند با این مؤسسه و شعبش مرتبط شوند.

گزارش تصویری این نشست را اینجا ببینید.

captcha