هنرمند قطری ماه رمضان قرآن را کتابت می کند
کد خبر: 3602039
تاریخ انتشار : ۰۱ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۹:۰۷

هنرمند قطری ماه رمضان قرآن را کتابت می کند

گروه بین‌الملل: برای نخستین بار در قطر، کتابت قرآن توسط خطاط قطری همزمان با حلول ماه‌ مبارک رمضان، آغاز می‌شود.

آغاز کتابت قرآن با حلول ماه رمضان در قطر
راشد المهندی؛ خطاط قطری
به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی الشرق نیوز، طرح کتابت قرآن با حمایت مؤسسه فرهنگی «کتارا» و به همت راشد المهندی، خطاط قطری، همزمان با حلول ماه مبارک رمضان، آغاز می‌شود.
المهندی با ابراز خوشحالی از انجام این کار بزرگ و همزمانی آن با ماه مبارک، گفت: قرار است یک دفتر برای کتابت قرآن قبل از حلول ماه رمضان آماده و تمام مراحل قرآن‌نویسی در آن انجام شود.
این خطاط افزود: «علی‌رغم وجود قرآن خطی کتابت شده به نسخ در کشور قطر که قدمت آن 200 سال است، اما به طریقه خطاطانی نوشته شده که در آن زیبایی‌های خط به اندازه صحت متن رعایت نشده است، من نیز قرآن را به خط نسخ کتابت می‌کنم زیرا این خط بهترین خط برای کتابت آیات قرآن است».
وی در ادامه گفت: قرار است، روزانه 7 ساعت برای کتابت قرآن وقت بگذارم و یک صفحه را تمام کنم و ممکن است در روزهای بعد کتابت روزانه به دو صفحه برسد.
بنابراین گزارش، در نگارش این قرآن، لفظ جلاله، به رنگ قهوه‌ای کتابت می‌شود و هنرمندان قطری تذهیب این قرآن را انجام می‌دهند، این خطاط معیارهای مختلفی برای کتابت قرآن از قبیل قواعد کامل اعراب‌گذاری کتابت مصحف و زیبایی هنری را بکار می برد و این دو عنصر هنر و خط را به گونه‌ای ادغام و تلفیق کند تا کاری کامل، زیبا، متناسب و ارزشمند تولید شده و به چاپ برسد.
المهندی تصریح کرد: در این کار تلاش میکنم زیبایی‌های خط را برجسته کنم تا این خط، خط چاپی نباشد و سعی می‌کنم زیبایی‌های خط و وضوح آن را با هم ادغام کنم، همچنین از کارشناسان اعرابگذاری قرآن مشاوره می‌گیرم چرا که ما در مقابل کتابت نسخه خطی از قرآن کریم هستیم و براساس توصیفات هنری و زیبایی آن باید در سطح آن باشیم.
مؤسسه کتارا در این باره اعلام کرد: با شروع اجرای این طرح، تمام ابزار‌های مورد استفاده خطاط، از قبیل دوات، نی، کاغذ متناسب با ارزش این کار با کیفیت بالا از ترکیه تهیه شده و در دسترس خطاط قرار خواهد گرفت.
بر همین اساس، تلویزیون قطر برای مستندسازی این کار لحظه به لحظه همراه این خطاط در کتابت قرآن، خواهد بود.
captcha