ابلاغ پیام صلح اسلام از پشت میز و نیمکت‌های کلیسا
کد خبر: 3602044
تاریخ انتشار : ۰۳ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۲:۳۸
ایکنا گزارش می‌دهد؛

ابلاغ پیام صلح اسلام از پشت میز و نیمکت‌های کلیسا

گروه بین‌الملل: مؤسسه جدید اسلامی در شهر «دیربورن هایتس» در ایالت «میشیگان» آمریکا که قبل از تأسیس، کلیسا بود، با حفظ نیمکت‌ها و میز سخنرانی کشیش برای استفاده مجدد در این مؤسسه تلاش دارد، مفهوم صلح و همزیستی در اسلام را عملاً به نمایش بگذارد.

ابلاغ پیام صلح اسلام از پشت میز و نیمکت‌های کلیسا
به گزارش خبرگزاری بین المللی قرآن(ایکنا)، زمانی‌که مرکز اسلامی آمریکا در شهر «دیربورن هایتس»، کلیسای «باپتیست» این شهر را برای احداث مؤسسه جدید اسلامی خریداری کرد، اولین برنامه، برداشتن نیمکت‌هایی بود که مسیحیان برای شنیدن موعظه کشیش هر یکشنبه روی آن‌ها می‌نشستند، اما مدیر مؤسسه برای نمایش عملی مفهوم صلح و همزیستی در اسلام نه تنها نیمکت‌ها بلکه میز سخنرانی کشیش این کلیسا را هم نگه داشت.
حجت‌الاسلام‌والمسلمین «سیدحسن قزوینی»، (زاده ۱۹۶۴ در کربلا) پیشوای شیعی و امام جماعت مرکز اسلامی آمریکا واقع در دیربورن، بزرگ‌ترین مسجد آمریکای شمالی که قدیمی‌ترین مسجد شیعیان در آمریکا نیز محسوب می‌شود، اکنون مؤسسه جدید اسلامی را در کلیسای این شهر تأسیس کرده است که پشت همان میز سخنرانی کشیش، پیامی را با این مضمون به تمام مردم آمریکا به‌ویژه مسیحیان این کشور فرستاد:   
«اکنون ما از همان نیمکت‌هایی استفاده می‌کنیم که شما روی آن می‌نشستید. ما از همان میز برای انتشار پیام اسلام استفاده می‌کنیم که کشیش شما استفاده می‌کرد تا بگوییم شکاف بین مسلمانان و مسیحیان آنقدر که شما تصور می‌کنید، عمیق نیست».
این مبلغ شیعی اصالتا عراقی بوده و در خانواده‌ای معروف و مذهبی بزرگ شده است.
 پدر وی آیت‌الله سیدمجتبی قزوینی از مبارزین علیه رژیم بعث بود که به دلیل فشارهای حکومت صدام، در سال 1980 به ایران مهاجرت کرد و سیدحسن تا سال 1992 مشغول به تحصیل در قم بود و بعد از آن به آمریکا رفت.
حجت‌الاسلام سیدحسن قزوینی بعد از حوادث 11 سپتامبر فعالیت بسیاری برای اصلاح دید آمریکایی‌ها به اسلام انجام داده است.
وی بعد از قضیه قرآن‌سوزی توسط «تری جونز» نیز مناظره قدرتمندی را با وی در شبکه‌های تلویزیونی برگزار کرد.
از حجت‌الاسلام‌والمسلمین سیدحسن قزوینی به عنوان رهبر شیعیان آمریکا هم نام برده می‌شود.
مأموریت اصلی مؤسسه اسلامی دیربورن هایتس
حجت‌الاسلام قزوینی مأموریت اصلی این مؤسسه اسلامی را آموزش اسلام و ایجاد روابط دوستانه با مسیحیان، یهودیان و پیروان ادیان دیگر عنوان کرد و گفت: ایجاد روابط دوستانه با پیروان ادیان دیگر تا زمانی‌که ترامپ، رئیس‌جمهور کنونی آمریکا درباره نفرت از اسلام نگفته بود، اهمیت چندانی نداشت، اما بعد از سخنان ترامپ و آمار منتشر شده در مورد دیدگاه منفی مردم آمریکا نسبت به اسلام، آموزش اسلام و نزدیک شدن به مرم ادیان دیگر مأموریت اصلی مؤسسه اسلامی دیربورن، یکی از حومه‌های «دیترویت» است که بعد از خاورمیانه بزرگ‌ترین و قدیمی‌ترین مرکز تجمع اعراب مسلمان در دنیا محسوب می‌شود.
برنامه‌های مؤسسه برای معرفی اسلام
وی اصلی‌ترین برنامه مؤسسه اسلامی دیربورن را برگزاری منظم نشست‌های بین ادیان و پخش رسانه معرفی کرد و گفت: با تولید فیلم‌های کوتاه درباره اسلام و برنامه‌های اینترنتی دیگر تلاش خواهیم کرد ترس و اندیشه‌های اشتباه در مورد اسلام را فرو بنشانیم.
قزوینی افزود: سال آینده قصد داریم، حوزه علمیه روحانیون مسلمان را راه‌اندازی کنیم که هدف آن مجهز کردن نسل جدیدی از رهبران مسلمان است تا بتوانند درک بهتری از اسلام را در غرب ترویج دهند.
حجت‌الاسلام قزوینی اظهار کرد: این حوزه، اندیشمندانی را گرد هم خواهد آورد که نه‌تنها بتوانند به‌راحتی با دنیای وسیع‌تر ارتباط برقرار کنند، بلکه قادر باشند به نسل مسلمانی که در آمریکا متولد خواهند شد، خدمت کنند.
این مبلغ شیعی گفت: یکی از مشکلاتی که اکنون مسلمانان در آمریکا با آن مواجه هستند، شکاف عمیق میان روحانیون اعزامی از کشورهای مختلف با نسل جوانی است که تحت تعلیم آن‌ها قرار می‌گیرند؛ زیرا برای بسیاری از این مبلغان، سال‌ها طول می‌کشد تا بتوانند با محیط، اندیشه، ذهنیت و حتی سبک زندگی آمریکایی سازگاری پیدا کنند.
نظر استاد علوم اسلامی دانشگاه کانادا در مورد مؤسسه اسلامی دیربورن
پروفسور «لیاقت علی تاکیم»، شیعه‌شناس معروف و استاد دانشگاه‌های آمریکای شمالی از جمله دانشگاه «مک مستر» هامیلتون در کانادا و دانشگاه دنور آمریکا که بیش از یک صد و بیست آثار علمی از او در مجلات مختلف، کتاب و دانشنامه‌ها منتشر شده است، درباره این مؤسسه جدید اسلامی گفت: در آمریکا یک یا دو مؤسسه اسلامی وجود دارد اما هیچ کدام دیدگاه مرکز جدید سیدحسن قزوینی را ندارند.
وی افزود: مدت زمان زیادی است که جامعه مسلمان آمریکا، اندیشمندان و علمای اسلامی را برای مطالعه و تحقیق به خارج می‌فرسند یا از خارج می‌آورد اما آن‌ها همیشه با محیط زندگی آمریکایی ناسازگار هستند و این مرکز می‌تواند نسل جدیدی از علما را تربیت کند که با سخنرانی‌های خود بتوانند اسلام را در محیط امروزی آمریکا ترویج دهند.
captcha