اعلام برنامه‌های سالروز آزادسازی خرمشهر/ دفاع مقدس؛ کلید وحدت
کد خبر: 3602064
تاریخ انتشار : ۰۱ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۲:۵۷
در نشست خبری عنوان شد؛

اعلام برنامه‌های سالروز آزادسازی خرمشهر/ دفاع مقدس؛ کلید وحدت

گروه جهاد و حماسه: رئیس ستاد مرکزی بزرگداشت سی و پنجمین سالروز حماسه آزادسازی خرمشهر با اشاره به برنامه‌های مختلفی همچون برپایی نمایشگاه کتاب و عکس، نمایش فیلم،‌ نشست‌های تخصصی،‌ کنگره تجلیل از پیشکسوتان و فرماندهان و ... به منظور بزرگداشت این روز،‌ تاکید کرد: دفاع مقدس کلید وحدت کشور است که گستره باز و وسیعی را به خود اختصاص می‌دهد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، نشست اعلام برنامه‌های ستاد مرکزی بزرگداشت سی و پنجمین سالروز حماسه آزادسازی خرمشهر با حضور سردار بهمن کارگر، رئیس این ستاد و بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس برگزار شد.

سردار کارگر در این نشست ضمن تبریک حماسه بزرگ مردم ایران در 29 اردیبهشت به مردم و رهبر معظم انقلاب و تاکید بر اینکه پیروز این میدان مردم بودند، به حجت‌الاسلام روحانی نیز تبریک گفت و افزود: امروز سالروز شهادت سردار سرلشکر محمد بروجردی، مسیح کردستان نیز است و من این افتخار را داشتم که در رکاب وی با دشمن بعثی بجنگم. دفاع مقدس کلید وحدت در کشور است که گستره باز و بزرگی دارد که همه مذاهب و سلیقه‌ها در آن جای دارند.

وی به برنامه‌های سوم خرداد به عنوان روز مقاومت،‌ ایثار و پیروزی اشاره کرد و گفت: عملیات بیت‌المقدس در شب دهم اردیبهشت شروع شد و تا سوم خرداد به طول انجامید. 5500 کیلومترمربع از اراضی اشغال شده در این عملیات آزاد شد. پیش از این عملیات،‌ شاهد عملیات فتح‌المبین در نهم فروردین بودیم و طی مدت یک ماه، رزمندگان آمادگی انجام عملیات بعدی را پیدا کردند. این اقدام در معادلات نظامی و جهانی بسیار مهم بود.

سردار کارگر در ادامه سخنانش به عبارت «می‌توانیم» اشاره کرد و یادآور شد: این عبارت در عملیات بیت‌المقدس پدیدار شد و دنیا به این موضوع اعتقاد پیدا کرد که ارتش بعثی و صدام را می‌توان شکست داد و جمهوری اسلامی ایران هر روز قدرت بیشتری به دست می‌آورد.

وی به جمله امام خمینی درباره آزادسازی خرمشهر اشاره کرد و افزود: اینکه امام فرمود خرمشهر را خدا آزاد کرد، درس بزرگی است به این معنی که هر زمان که به خدا اطمینان داشتیم پیروز شدیم و هر جا دچار نخوت و غرور شدیم شکست خوردیم.

سردار کارگر،‌ سوم خرداد را نقطه عطف تاریخ دفاع مقدس برشمرد و ادامه داد: در عملیات فتح‌المبین 15 هزار نفر به اسارت نیروهای ایرانی درآمدند. در حالی که در عملیات بیت‌المقدس این تعداد به 19 هزار نفر رسید. همچنین 16 هزار نفر از نیروهای عراقی در این عملیات کشته و زخمی شدند.

وی بیان کرد: روز سوم خرداد که با نام روز مقاومت،‌ ایثار و پیروزی نامیده شده است به این معنی است که هر کجا مقاومت و از خودگذشتگی انجام دادیم پیروز شدیم. نظام جمهوری اسلامی هر روز سربلندتر می‌شود و همان اهداف و نیت‌هایی که مردم در آزادسازی خرمشهر داشتند هنوز باقی است.

سردار کارگر از برگزاری 500 برنامه اصلی در سراسر کشور یاد و اظهار کرد: شعار امسال درباره مناسبات دفاع مقدس «من انقلابی‌ام» نام دارد که در شرفیابی خدمت مقام معظم رهبری و فرمانده کل قوا، این شعار رونمایی شد و در سال 96 نیز برنامه‌ها با این شعار دنبال می‌شود.

وی ادامه داد: برنامه‌ها در روز سه‌شنبه،‌ دوم خرداد آغاز می‌شود. این روز به نام سلحشوری، پایداری، ایثارگری و مدافعین حرم نامیده شده است. محور فعالیت‌ها در این روز،‌ عملیات بیت‌المقدس و سرکشی به خانواده شهدای عملیات بیت‌المقدس و مدافع حرم است. برپایی ایستگاه صلواتی و برگزاری برنامه در اماکن عمومی در مساجد و توسط شهرداری از دیگر برنامه‌هاست.

رئیس بنیاد حفظ آثار در بخش دیگری از سخنانش به برنامه‌های روز سوم خرداد که با عنوان مقاومت، ایثار و پیروزی نام‌گذاری شده است اشاره و عنوان کرد: تبیین دستاورد روز سوم خرداد و عملیات بیت‌المقدس،‌ حضور فرماندهان نیروهای مسلح در مرقد امام راحل(ره) و تجدید میثاق با ایشان که به کوشش سپاه انجام می‌شود و در هر سال یک ارگان مسئول انجام آن است،‌ به صدا درآوردن زنگ مقاومت و پیروزی در ساعت 11 که در همه مدارس، دانشگاه‌ها،‌ مساجد،‌ کلیساها،‌ کشتی‌ها و قطارها انجام می‌شد،‌ قرار است امسال در همه برنامه‌های صدا و سیما نیز طی این ساعت به صدا درآید.

وی به روز پنجشنبه،‌ چهارم خرداد اشاره کرد و گفت: این روز به نام روز دزفول، مقاومت و پایداری نامگذاری شده است. در همه استان‌ها برنامه‌هایی در نظر گرفته شده است و روز سوم خرداد گرامی داشته می‌شود. بخش‌های مختلف موزه دفاع مقدس دزفول انجام و آماده شده بود و قرار است که در چهارم خرداد با حضور مسئولان عالی‌رتبه افتتاح شود. همچنین در این روز از مزار شهدا غبارروبی می‌شود.

سردار کارگر از روز جمعه با عنوان روز ولایت‌مداری،‌ وحدت و معنویت یاد کرد و افزود: تبیین نقش رهبری و هدایت در عملیات بیت‌المقدس و سخنرانی فرماندهان نیروهای مسلح پیش از خطبه‌های نماز جمعه از جمله برنامه‌های این روز است.

وی گفت: خرمشهر نماد وحدت است و تمام مردم ایران از خرمشهر دفاع کردند. ارتش، سپاه، نیروهای انتظامی،‌ جهاد سازندگی،‌ روحانیت،‌ زنان و مردان همه در این حماسه حضور داشتند. همچنین پزشکان، خبرنگاران و نیروهای امدادی نیز به ایفای نقش پرداختند.

سردار کارگر به حضور رئیس‌جمهور در برنامه‌ای که به کوشش بنیاد شهید برگزار می‌شود اشاره کرد و افزود: بنیاد شهید از برگزاری دهمین کنگره تجلیل از ایثارگران و هزار نفر از خانواده شهدا خبر داد.

وی اظهار کرد: همچنین هزار نمایشگاه عکس و کتاب در دانشگاه‌ها، مساجد و سازمان‌های نظامی برپا می‌شود. 185 مراسم نیز در سراسر کشور و در نهادهای لشکری و کشوری و مردم‌نهاد برگزار خواهد شد. 30 مسابقه فرهنگی نیز پیش‌بینی شده است که با موضوع دفاع مقدس برگزار می‌شود. 15 شب شعر نیز پیش‌بینی شده است. همچنین 25 نشست تخصصی درباره آزادسازی خرمشهر برگزار خواهد شد. صدا و سیما 179 برنامه دارد که در قالب 4118 دقیقه پخش می‌شود و این کار توسط معاونت‌های مختلف صدا و سیما انجام می‌شود که 65 برنامه در معاونت سیما روی آنتن می‌رود.

سردار کارگر همچنین به رونمایی از 219 کتاب در سراسر کشور اشاره و عنوان کرد: حرکت‌های خوبی در حوزه کتاب انجام شده است. استان‌ها را مکلف کردیم که با کمک همه سازمان‌ها، 30 کتاب را طی سال در حوزه دفاع مقدس به چاپ برسانند. سال گذشته بیش از 70 درصد این کار انجام شد. در سال جدید نیز برنامه رونمایی برگزار می‌شود.

وی از پخش 10 فیلم مستند با موضوع آزادسازی خرمشهر در قالب 324 دقیقه خبر داد و گفت: تبلیغات شهر نیز توسط شهرداری انجام شد تا هر کسی که وارد شهر می‌شود متوجه فضای متفاوت تهران در این ایام شود.

سردار کارگر از برپایی نخستین کنگره سرود، ترانه و تصنیف با موضوع دفاع مقدس خبر داد و افزود: اولین گفتمان موسیقی در دفاع مقدس نیز که مورد غفلت بوده است از سوم خرداد اجرایی می‌شود که امید است غفلت موجود را برطرف کند.

وی از برگزاری جشنواره فانوس که فیلم‌های کوتاه را به نمایش می‌گذارد اشاره کرد و گفت: این برنامه با کوشش سازمان هنری و سینمایی دفاع مقدس انجام می‌شود. البته داوری آثار در سوم خردادماه صورت خواهد گرفت. پخش مستند تلویزیونی زنان مقاوم در سیمای جمهوری اسلامی ایران که به کوشش سازمان نشر ارزش‌های مشارکت زنان در دفاع مقدس انجام می‌شود از دیگر برنامه‌هاست.

سردار کارگر همچنین از برپایی نشست تخصصی زنان و دفاع مقدس در خبرگزاری دفاع مقدس به مدت یک هفته خبر داد و اظهار کرد: ارتش نیز نشست تخصصی پیشکسوتان و فرماندهان دفاع مقدس درباره عملیات بیت‌المقدس را برگزار می‌کنند. همچنین دانشگاه‌های ارتش در حوزه تحلیل علمی عملیات دفاع مقدس ورود می‌کنند.

وی به برنامه‌های سپاه پاسداران انقلاب اسلامی اشاره کرد و گفت: این سازمان نیز به تجلیل از فرماندهان دفاع مقدس در عملیات بیت‌المقدس می‌پردازد و از خانواده و فرزندان شهدا نیز قدردانی به عمل می‌آورد.

سردار کارگر به تهیه استیکر شهدای عملیات آزادسازی خرمشهر توسط سپاه اشاره کرد و گفت: نقش زنان در پشتیبانی و امدادگری و درمان طی دوران دفاع مقدس در قالب ویژه‌برنامه پخش می‌شود. همچنین وزارت دفاع در نظر دارد نشستی در قالب تحقیقات و پژوهش درباره اشغال تا آزادسازی خرمشهر را برگزار کند.

وی به برنامه جهاد سازندگی اشاره کرد و افزود: تجلیل هر ساله از خانواده شهدا و جهادگران در قالب برنامه‌های این سازمان است. همچنین سازمان صدا و سیما برنامه‌ای را به صورت مستقیم از خرمشهر در سوم خرداد برگزار می‌کند. همچنین برنامه مشابهی از دزفول را در روز چهارم خرداد خواهد داشت.

سردار کارگر گفت: وزارت نفت نیز در نظر داد تا برنامه تجلیل از ایثارگران و خانواده شهدای عملیات بیت‌المقدس را برگزار کند. همچنین برپایی نمایشگاه عکس در خارج از کشور به کوشش سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی نیز در قالب برنامه‌های این روز جای دارد. در همین راستا خاطرات اسرای عراقی که ترجمه شده است به رایزنی‌های فرهنگی سراسر جهان ارسال شده است.

وی در بخش دیگری از سخنانش یادآور شد: دفاع مقدس از دید کسانی که در حال جنگ بودند، موضوع برخی از کتاب‌هایی است که تهیه شده. بیشتر بر تهیه، چاپ و توزیع کتاب در کشورهای خارجی تاکید شده است. وزارت علوم نیز به منظور بزرگداشت این روز در نظر دارد تا فضاسازی مناسبی را در دانشگاه‌ها و خوابگاه‌ها ایجاد کند و به تجلیل از اساتید رزمنده دانشگاه‌ها بپردازد.

به گفته سردار کارگر،‌ دانشگاه آزاد نیز برنامه‌ای را با حضور سرپرست این دانشگاه و در سازمان مرکزی طی ساعت 14 در روز سوم خردادماه برگزار می‌کند. در این برنامه از خانواده شهدا، ایثارگران و اساتید رزمنده تجلیل خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه برنامه‌های مختلف دیگری نیز در نظر گرفته شده است و هر سازمان برنامه مختص به خود را دارد،‌ اظهار کرد: مقرر شده است که فینال مسابقات جام حذفی فوتبال در خرمشهر برگزار شود و این کار به مدت دو سال است که در این ایام صورت می‌گیرد.

captcha