درس خارج در حوزه بیش از حد است/ انتقاد از تعطیلات زیاد
کد خبر: 3602069
تاریخ انتشار : ۰۱ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۲:۵۵
آیت‌الله العظمی سبحانی:

درس خارج در حوزه بیش از حد است/ انتقاد از تعطیلات زیاد

گروه حوزه‌های علمیه: آیت‌الله العظمی سبحانی ضمن انتقاد چندباره از زیاد بودن تعطیلات در حوزه علمیه تاکید کرد: تعداد درس خارج در حوزه زیاد شده که به علمیت و فقاهت ضربه وارد می‌کند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) آیت‌الله العظمی جعفر سبحانی امروز اول خردادماه در درس خارج خود گفت: کیان شیعه قائم به فقاهت است و حوزه باید به فقه اهمیت بیشتری بدهد البته پایه فقاهت، کتاب و سنت، اجماع و عقل است.

وی افزود: پیشنهاد می‌کنم آقایان طلبه، نامه‌ای بنویسید تا فقه القرآن در حوزه، درس رسمی شود؛ البته تفسیر قرآن رسمی و به‌جا و درخشنده است ولی خصوص فقه قرآن برای مجتهد لازم‌تر است تا بتوانیم مجموعه آیات قرآن را در زمینه فقه، استدلال و بحث کنیم.

این مرجع تقلید تاکید کرد: نامه رسمی به شورا بنویسید تا این درس جزء دروس رسمی قرار گیرد و در این صورت استاد آن نیز تامین خواهد شد.

آیت‌الله سبحانی با بیان اینکه آشنایی با قرآن در کارهای فقهی، سبب بصیرت و روشن‌بینی بیشتر می‌شود عنوان کرد: مطلب دیگر اینکه درس خارج بیش از حد در حوزه رسمیت یافته است و تعداد آن بسیار بالاست که معنای آن ضرر زدن به سطح است البته درس خارج خوب است ولی اینکه هر کسی یک دوره مکاسب گفت برود سطح خارج، ضربه می‌زند.

این مرجع تقلید با بیان اینکه چه اشکالی دارد انسان یک عمر درس مکاسب و رسائل بگوید عنوان کرد: کثرت درس خارج لطمه بر علمیت حوزه است زیرا هم سطح متروک و هم خارج به نحو مطلوب اداره نمی‌شود بنابراین ما اگر برای خدا کار کنیم چه فرقی دارد که سطح یا خارج را درس بدهیم.

آیت‌الله سبحانی با بیان اینکه تعطیلات حوزه زیاد است گفت: با این تعطیلات سبب می‌شود تا افراد به جای ده سال 20 سال در حوزه بمانند لذا باید تعطیلات کمتر شود.

این مفسر قرآن گفت: از حالا که خرداد است باید 5 ماه تقریبا دروس تعطیل شود لذا به جایی نمی‌رسیم بنابراین شورای مدیریت باید فکری کند و بخشی از تدریس حوزه حتی در فصل گرما باشد؛ چه کسی گفته است که در گرما نمی‌توان درس خواند.

captcha