خبرهای خوشی برای آتش‌نشانان مشهدی در راه است
کد خبر: 3602079
تاریخ انتشار : ۰۱ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۳:۱۷

خبرهای خوشی برای آتش‌نشانان مشهدی در راه است

گروه اجتماعی: پس از حادثه برج سلمان و شهادت جمعی از آتش‌نشانان غیور کشورمان در واقعه پلاسکو، خبرهای خوشی برای آتش‌نشانان مشهدی در راه است.

حسن جعفری، مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری مشهد در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، گفت: بعد از حادثه برج سلمان و اتفاقاتی که برای آتش‌نشانان غیور کشورمان در حادثه پلاسکو رخ داد، جلسات زیادی در سطح استان خراسان رضوی در حوزه ایمنی برگزار شد که تصمیماتی در خصوص ایمن‌سازی ساختمان‌ها و مراکز مرتفع و بهبود شرایط معیشت آتش‌نشانان گرفته شد.
وی با بیان اینکه تمام ساختمان‌های بزرگ و ویژه عملیاتی در گروه «د» شناسایی شدند، افزود: گروه «د» به ساختمان‌های بالای 30 متر ارتفاع گفته می‌شود که در شهر مشهد، 200 ساختمان مرتفع شناسایی و دستور‌العمل‌های لازم برای ایمن‌سازی آن اعلام شد.
تهیه 250 شیر اطفای حریق
مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری مشهد با اشاره به اینکه به منظور رفاه حال نیروهای عملیاتی برای امداد رسانی به مردم مشهد، سه بالابر و یک نردبان 56 متری خریداری شده که به زودی در پروژه‌های آتش‌نشانی شهرداری مشهد مورد استفاده قرار می‌گیرد، عنوان کرد: حدود 250 شیر اطفای حریق خریداری شده که در مکان‌های مورد نیاز نصب می‌شود تا برای اطفای حریق، نیروهای عملیاتی دسترسی راحت‌تری به شیر اطفای حریق داشته باشد.
شناسایی مکان‌های پرخطر در شهر مشهد
وی با تأکید براینکه مکان‌های پرخطر نیز شناسایی و اخطارهای لازم از سوی آتش‌نشانی به این مراکز داده شده است، گفت: این مراکز بعد از چهار ماه اگر نکات ایمنی را رعایت نکنند با برخورد قضایی مواجه و مجبور هستند تا چهار برابر و یا هشت برابر و یا ده برابر قیمت تمام شده دستگاه ایمنی را به دادگستری پرداخت کنند و بعد از این مراحل، نیروهای آتش‌نشانی برای نصب سیستم ایمنی به این مکان‌ها ورود پیدا می‌کنند.
آتش‌نشانان منتظر ابلاغیه دولت در خصوص سخت و زیان آوری حرفه آتش نشانی
مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری مشهد با اشاره به اینکه گروه مدیریت بحران در ساختمان‌های مرتفع نیز تشکیل شده تا در خصوص اقدامات اضطراری و بحران، حدود 300 پروژه را در شهر مشهد اجرایی کند، افزود: در خصوص سخت و زیان‌آور بودن حرفه آتش نشانی، نیز در حال حاضر مجلس شورای اسلامی در قالب برنامه ششم این موضوع را تصویب کرده و ما منتظر ابلاغیه دولت در قالب آئین‌‌نامه اجرایی به ادارات مجری هستیم، که پیش‌بینی می‌کنیم این اتفاق تا پایان شهریور ماه رخ دهد.
جعفری با اشاره به اینکه تصویب افزایش حقوق نیروهای آتش‌نشانی یکی دیگر از اقدامات مثبت در حوزه بهسازی شرایط کارکنان آتش‌نشانی است، گفت: سال گذشته ترمیم حقوقی برای نیروهای آتش‌نشانی از سوی شورای اسلامی شهر مشهد مصوب شد تا حقوق تمام پرسنل آتش‌نشانی در تمام رده‌ها 20 درصد بالاتر از سایر نیروهای شهرداری مشهد باشد، اما در این خصوص ابهاماتی در حوزه شهرداری به وجود آمد از همین رو، واریز این حقوق کمی با تأخیر انجام شد.
مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری مشهد افزود: این ماه به صورت علی‌الحساب مبلغی به حساب کارکنان آتش نشانی واریز می‌شود و از ماه آینده این افزایش حقوق با رفع ابهامات موجود به صورت کامل برای تمام کارکنان در تمام رده‌ها پرداخت خواهد شد.
وی در خصوص چکاپ سلامت نیروهای عملیاتی آتش‌نشانی گفت: تمام هزینه‌های ویزیت پزشکان متخصص به صورت کامل از سوی بیمه مکمل پرداخت می‌شود و مابقی نیز به راحتی از طریق بیمه قابل وصول است، اگرچه بعضی از پزشکان که بیمه تامین اجتماعی آتش‌نشانی را قبول ندارند، هنوز هزینه‌ها را از بیماران دریافت می‌کنند، اما می‌توانیم بگوییم اکثر پزشکان طرف قرارداد بیمه ما هستند.
حضور مشاور ادامه کار را برای آتش‌نشانان مقدور می‌کند
مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری مشهد با اشاره به اینکه نیروهای عملیات آتش‌نشانی نیازمند مشاوره و روان‌کاوری هستند، گفت: به دلیل شرایط کار سخت این نیروها و مواجه شدن با مجروحان و مصدومان زیاد، حضور یک روان‌کاو در ایستگاه‌ها یا مراجعه حضوری به مشاور، می‌تواند به نیروهای عملیاتی کمک کند تا آنها برای ادامه کار امیدوار شوند.
وی با اشاره به اینکه شهدا و جانبازان آتش‌نشانی تحت پوشش بنیاد شهید و امور ایثارگران نیستند، گفت: تنها شهدای واقعه پلاسکو، به دلیل وجود مطالبه مردمی در خصوص جایگاه والای شهیدان آتش‌نشانی، شهید خدمت محسوب می‌شدند و خانواده سایر شهدا و جانبازان تنها از طریق سازمان آتش‌نشانی، مشمول بسته حمایت‌های مالی پیش‌بینی شده در محدوده معین می‌شوند.
یادآور می‌شود، به زودی با پیگیری خبرگزاری ایکنا شعبه خراسان رضوی، نیروهای عملیاتی آتش‌نشانی مشهد، می‌توانند از امکانات درمانی بهتری بهره‌مند شوند.
captcha