سکوت موجب نورانیت عقل می‌شود
کد خبر: 3602125
تاریخ انتشار : ۰۲ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۲
حجت‌الاسلام حسینی قمی:

سکوت موجب نورانیت عقل می‌شود

کانون خبرنگاران نبأ: استاد حوزه علمیه قم با بیان اینکه سکوت نورانیت فکر و تقوا را را افزایش می‌دهد و اشتباه را کم می‌کند، گفت: سکوت نقش بسیار مهمی در پیاده کردن اصول سبک زندگی اسلامی دارد.

به گزارش کانون خبرنگاران ایکنا، نبأ حجت‌الاسلام والمسلمین حسینی قمی، استاد حوزه علمیه قم در حرم مطهر حضرت معصومه(س) با اشاره به حکمت ۲۲۴ نهج‌البلاغه گفت: امام علی(ع) در این حکمت نورانی می‌فرمایند «بِکَثْرَهِ الصَّمْتِ تَکُونُ الْهَیْبَهُ، وَبِالنَّصَفَهِ یَکْثُرُ الْمُوَاصِلُونَ وَبِالاْفْضَالِ تَعْظُمُ الاقْدَارُ، وَبِالتَّوَاضُعِ تَتِمُّ النِّعْمَهُ، وَبِاحْتِمَالِ الْمُوَنِ یَجِبُ السُّوْدُدُ، وَبِالسِّیرَهِ الْعَادِلَهِ یُقْهَرُ الْمُنَاوِئُ، وَبِالْحِلْمِ عَنِ السَّفِیهِ تَکْثُرُ الاَنْصَارُ عَلَیْهِ» یعنی کثرت سکوت، سبب ابهت و بزرگى است و انصاف مایه فزونى دوستان است و با بذل و بخشش قدر انسان‌ها بالا مى‌رود و با تواضع نعمت الهى کامل مى‌شود و با پذیرش هزینه‌ها و رنج‌ها و مشکلات عظمت و سرورى حاصل مى‌شود، با روش عادلانه، دشمن، مقهور و مغلوب مى‌شود و با حلم و بردبارى در برابر سفیهان، یاوران انسان بر ضد آنها فزونى مى‌یابند.
وی افزود: امام علی(ع) در ابتدای این حکمت می‌فرمایند که سکوت مایه بزرگی انسان می‌شود یعنی انسان تا سخن نگوید موقعیت اجتماعی او شناخته نمی‌شود و به همین دلیل است که امام علی(ع) می‌فرمایند دو عبادت بزرگ برای مؤمن وجود دارد یکی سکوت و دیگری پیاده عازم بیت‌الله الحرام شدن که ثواب این دو عبادت بسیار عظیم است.
استاد حوزه علمیه قم با بیان اینکه یکی از ویژگی‌های مهم اولیای الهی برای پیاده کردن دستورات دین در زندگی تمرین سکوت بود، تصریح کرد: بزرگان و اولیای الهی به‌ویژه بزرگان دین یهود برای پیاده کردن دستورات دین در زندگی خود در بیشتر موارد به مدت ۱۰ سال سعی می‌کردند که تمرین سکوت کنند و سکوت در میان مسلمانان نیز جایگاه رفیعی دارد.
حجت‌الاسلام حسینی قمی ادامه داد: امام رضا(ع) در یک حدیث نورانی می‌فرمایند «اگر دیدید کسی خیلی سکوت می‌کند با او معاشرت کند زیرا سخنان و رهنمودهای او حکمت‌آمیز است».
وی افزود: انسانی که زیاد سکوت می‌کند فرصت بیشتری برای فکر کردن دارد به همین دلیل سخنان او حکمت‌آمیز می‌شود اما کسی که زیاد سخن می‌گوید اشتباهات او زیاد شده، تقوایش کم شده و قلبش نسبت به معارف الهی خاموش می‌شود زیرا فرصت فکر کردن را با زیاد سخن گفتن از دست می‌دهد.
استاد حوزه علمیه قم ادامه داد: امام رضا(ع) در روایت دیگری می‌فرمایند «سکوت خود را زیاد کن، فکرت نورانی می‌شود» که این حدیث به خوبی اهمیت سکوت را در رسیدن به مسیر بندگی خدا و سبک زندگی اسلامی نشان می‌دهد. همچنین در روایت‌ها بیان شده که پرگویی و زیاده‌گویی حافظه انسان را کم می‌کند.
وی با اشاره به اینکه سکوت حتی در تولد فرزندان صالح نقش دارد، گفت: قرآن کریم در آیه ۶۴ سوره اسراء می‌فرماید «وَ اسْتَفْزِزْ مَنِ اسْتَطَعْتَ مِنْهُمْ بِصَوْتِکَ وَ أَجْلِبْ عَلَیْهِمْ بِخَیْلِکَ وَ رَجِلِکَ وَ شارِکْهُمْ فِی الْأَمْوالِ وَ الْأَوْلادِ وَ عِدْهُمْ وَ ما یَعِدُهُمُ الشَّیْطانُ إِلاَّ غُرُوراً» یعنی شیطان در اموال و فرزندان بعضی از افراد شریک است و نمونه شرکات شیطان در نطفه و فرزندان انسان، فردی است که هر سخن و هر کلامی را بر زبان جاری می‌کند. بنابراین اگر می‌خواهیم نسلی صالح و پاک داشته باشیم باید تمرین سکوت کنیم زیرا سکوت فکر را نورانی کرده و نسل انسان را صالح می‌کند.
captcha