استادان تفسیر مطالب کاربردی را برای مردم بیان کنند
کد خبر: 3602296
تاریخ انتشار : ۰۲ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۱:۴۷
آیت‌الله مقتدایی:

استادان تفسیر مطالب کاربردی را برای مردم بیان کنند

گروه حوزه‌های علمیه: عضو شورای عالی حوزه‌های علمیه با بیان اینکه قرآن تنها برای مجالس و تشریفات نیست، گفت: استادان تفسیر مطالب کاربردی را متناسب با الزامات هر منطقه برای مردم بیان کنند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) آیت‌الله مرتضی مقتدایی، عضو شورای عالی حوزه‌های علمیه شامگاه اول خرداد ماه در گردهمایی اساتید اعزامی تفسیر قرآن به سراسر کشور در ماه رمضان که در دارالقرآن علامه طباطبایی(ره) برگزار شد، با اشاره به برپایی سومین سال این جلسه گفت: اعزام استادان تفسیر حوزه به سراسر کشور برکات فراوانی داشته و دارد و هر سال نیز رشد و شکوفایی و پیشرفت بهتری نسبت به سال‌های قبل دارد.
وی با بیان اینکه در سال قبل استادان به 62 شهرستان اعزام شدند، افزود: امسال استادان تفسیر به صد شهرستان اعزام خواهند شد.
مقتدایی با اشاره به هماهنگی‌های صورت گرفته با نهادهای مختلف برای اجرای این طرح بیان کرد: آمادگی لازم برای استقبال از این استادان در شهرستان‌ها فراهم شده و رسانه‌ها نیز آمادگی لازم برای پخش جلسات تفسیری را دارند.  
عضو شورای عالی حوزه‌های علمیه عنوان کرد: استادان تفسیر باید الزامات منطقه و نیازهای مخاطبان را بررسی و محور سخنان خود را بر این اساس تنظیم کنند تا منطبق بر خواسته مردم باشد.
وی افزود: آیاتی که برای تفسیر انتخاب می کنید باید کاربردی باشد و به درد مخاطبان بخورد و در زندگی و روابط اجتماعی خود به کار بگیرند.
مقتدایی برپایی جلسلات تفسیر را فرصتی طلایی برشمرد و عنوان کرد: مرحوم مجلسی اول در روضة المتقین روایتی نقل کرده است که پیامبر(ص) فرمودند که ای اهالی قرآن بدانید خداوند چه باری بر دوش شما گذاشته است و آن اینکه تقوا داشته باشید زیرا من مسئول هستم و شما هم مسئولید.
وی تاکید کرد: مسئولیت استادان تفسیر این است که قرآن را تبلیغ کنند و زمینه اجرای آن را در جامعه فراهم سازند زیرا همان طور که بار رسالت بر دوش پیامبر قرار گرفته است قرآنیان نیز مسئولیت دارند تا آنچه را فراگرفته‌اند به دیگران منتقل کنند.
مقتدایی عنوان کرد: مردم قرآن را دوست دارند و به آن احترام می‌گذارند و این مسئولیت استادان تفسیر است که دستورات قرآن را برای آنان بیان کنند زیرا قرآن، عهدالله است و نباید تنها بوسیده و در مجالس تشریفاتی به کار گرفته شود.
وی افزود: هر فرد مسلمان وظیفه دارد به صورت روزمره قرآن بخواند و در آن تدبر کند؛ در روایات نقل شده که مومن باید روزانه 50 آیه قرآن بخواند و به قرآن عمل کند.
مقتدایی با اشاره به انتخابات بیان کرد: در این نظام الهی ملاحظه فرمودید که رهبر معظم انقلاب طوری هدایت کردند که همه اقشار مردم در انتخابات حاضر و بیش از 40 میلیون نفر رای به نظام دادند که یکی از خبرگزاری‌ها گفته بود زیرک‌ترین رهبر جهان، رهبر ایران است که حتی باعث شد تا برخی دشمنان هم پای صندوق‌ها بیایند.
captcha