نخبگان کشور در کنار داوطلبان هلال احمر/ همای رحمت برای همیشه بر سر نیازمندان می‌نشیند
کد خبر: 3602344
تاریخ انتشار : ۰۲ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۹:۴۵
اندام عنوان کرد:

نخبگان کشور در کنار داوطلبان هلال احمر/ همای رحمت برای همیشه بر سر نیازمندان می‌نشیند

گروه جامعه: سرپرست سازمان داوطلبان جمعیت هلال احمر از اجرای طرح‌های همای رحمت، باران مهربانی و سفره‌های مهربانی در ماه رمضان خبر داد و گفت: با هدف رفع بنیادی محرومیت، نخبگان هلال احمر در کنار داوطلبان هلال احمر قرار می‌گیرند.

رضا اندام، سرپرست سازمان داوطلبان جمعیت هلال احمر در گفت‌و‌گو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) به تشریح مهم‌ترین برنامه‌های این جمعیت در ماه مبارک رمضان پرداخت و اظهار کرد: جمعیت هلال احمر سال گذشته برنامه پنج ساله خود را تصویب کرد که در این برنامه احکامی در خصوص سازمان داوطلبان تدوین شده است. این برنامه‌ها در راستای خدماتی بود که در سال‌های گذشته اجرا می‌شد اما، در سال جاری با رویکردی متفاوت، هدفمندتر و علمی‌تر اجرا خواهدشد.

وی از اجرای «برنامه ملی همای رحمت» با رویکرد جذب حداکثری نیکوکاران و خیرین در ماه مبارک رمضان خبر داد و گفت: هدایت کمک‌های مردمی با توجه به فضای معنوی ماه رمضان و حمایت از اقشار آسیب‌پذیر، ترویج فرهنگ احسان، ایثار و سنت‌های حسنه اسلامی، گسترش و ترویج روحیه تعاون و مشارکت‌های مردمی، ترویج ارزش‌های انسانی، حفظ کرامت انسانی نیازمندان و ... از جمله اهداف اجرای این طرح است.

اندام تصریح کرد: به دنبال این نیستیم که خیران صرفاً مشارکت مالی در طرح‌ها داشته باشند و پولی را در اختیار جمعیت قرار دهند تا به دست نیازمندان واقعی برسانیم بلکه تلاش ما این است که خیّر به راستی در تمام فرایند کمک به نیازمندان حضور مستقیم و تأثیرگذار داشته باشد. ما فرهنگ ایرانی ـ اسلامی داریم و روح برنامه‌های انسان دوستانه صلیب سرخ جهانی هم هیچ چیزی به غیر از آموزه‌‌های دینی و ملی و فرهنگی ما نیست که تلاش داریم با طرح‌های جمعیت آنها را نهادینه و عملی کنیم.

سرپرست سازمان داوطلبان جمعیت هلال احمر با تأکید بر اینکه نظام خدمت رسانی به نیازمندان بر اساس مشارکت مردم در امور مربوط به خودشان باید گسترش یابد، گفت: در طرح همای رحمت سبدهای غذایی با مشارکت خیرین و منابعی که در اختیار هلال احمر هست تهیه می‌‌شود. البته ما بسیاری از نهادها و اشخاص حقیقی و حقوقی را پای کار آورده‌ایم تا در این امر خیر مشارکت کنند.

وی ادامه داد: سال گذشته به هر استان اعلام شده بود که چند بسته غذایی باید تهیه کنند اما امسال این اقدام را انجام ندادیم و به استان‌های ابلاغ کردیم که بنا به ظرفیت‌ها و توانایی‌هایی که دارند سبد‌ها را تهیه کنند. ارزش هر سبد غذایی که در این طرح داریم مبلغ یک میلیون ریال است که در قالب مواد غذایی مناسب ایام ماه مبارک ارائه می‌شود.

سرپرست سازمان داوطلبان جمعیت هلال احمر از اجرای طرح «سفره‌های مهربانی» نیز خبر داد و گفت: این طرح در قالب برپایی سفره‌های افطاری است که در اجرای آن از ظرفیت‌های هیئت‌های مذهبی، تالارهای پذیرایی و ... استفاده و برای نیازمندان این سفره‌ها گسترده می‌شود.

وی افزود: طرح باران مهربانی نیز که همان گل‌ریزان است با مشارکت گروه‌های مرجعی مثل ورزشکاران، هنرمندان و داوطلبان برای کمک به نیازمندان، آزادی زندانیان، علاج بیماران صعب‌العلاج، کمک به خانواده‌های بی‌سرپرست و بد سرپرست، کمک به خانواد‌ه‌های کم برخوردار حاشیه شهر، ایتام، معلولان و خانواد‌ه‌های زندانیان برگزار می‌شود.

اندام در خصوص نحوه شناسایی افراد نیازمند گفت: از کانال‌های مختلفی نیازمندان شناسایی می‌شوند؛ گروه‌هایی از نیازمندان توسط داوطلبان از قبل شناسایی شده‌اند، بخشی را سمن‌ها و سازمان‌های مردم نهاد خیریه و مساجد به ما معرفی کرده‌اند و بخشی را نیز کمیته امداد و بهزیستی؛ یعنی از کانال‌‌های مختلف این افراد شناسایی و به آنها کمک می‌شود.

وی به ظرفیت عظیم نخبگان کشور نیز اشاره و با اعلام این مطلب که جمعیت داوطلبان در تلاش است از این ظرفیت ویژه برای کمک به نیازمندان بهره‌ببرد، گفت: تفاهم‌نامه‌ای با بنیاد نخبگان در دست امضا داریم که بر اساس آن از ظرفیت نخبگان علمی کشور استفاده خواهیم کرد. نخبگان جوانانی با هوش و با خلاقیت بالا هستند که باید بیشتر با دردهای جامعه آشنا شده و در متن آسیب‌دیده اجتماع حضور داشته باشند. با همین هدف بنیاد نخبگان، نخبگان جوان را به ما معرفی می‌کند و این افراد در فرایند کمک به محرومان در کنار داوطلبان هلال احمر خواهند بود؛ این اقدام کمک خواهدکرد نخبگان به صورت بنیادی به فکر رفع محرومیت جامعه باشند و در این مسیر به ما کمک کنند.

وی در پایان سخنانش تصریح کرد: اینکه هر سال گزارش بدهیم که نسبت به سال‌های قبل به محرومان بیشتری کمک خواهیم کرد، کار خوبی نیست باید کوشش کرد این محرومیت‌ها ریشه‌ای کاهش پیدا کند و تعداد افراد نیازمند کم شوند نه بیشتر.

اندام تأکید کرد: تلاش داریم سهم هلال احمر را در توانمندسازی و کارآفرینی برای محرومان و نیازمندان افزایش دهیم تا شاهد روزی باشیم که کشور نیازی به انجام اینگونه طرح‌ها نداشته باشد و فقط در شرایط اضطرار به آسیب‌دیدگان کمک کنیم.

وی از همه داوطلبان و عموم مردم دعوت کرد در طرح‌های ویژه ماه مبارک رمضان جمعیت هلال احمر و سایر طرح‌های این جمعیت در طول سال مشارکت کنند و افزود: برخی داوطلبان تمکن مالی دارند و در فعالیت‌ها به شکل مالی مشارکت می‌کنند، اما آنهایی که از تمکن مالی برخوردار نیست اما دوست دارند در امور خیر مشارکت داشته باشند هم می‌توانند با حضورشان در همه شعب، خانه‌های هلال احمر و پایگاه‌ها به اجرای طرح‌های جمعیت کمک کنند.

اندام در پایان گفت: برای مشارکت مالی در طرح‌های ماه رمضان جمعیت، افراد می‌توانند از شماره حساب 42/000000/15 و کد تلفن همراه USSD *733*5151#  استفاده کنند و برای مشارکت حضوری نیز علاقه‌مندان می‌توانند به هر یک از شعب، خانه‌های هلال احمر و پایگاه‌های هلال احمر مراجعه کنند.

captcha