محمود فرشیدی، دبیرکل کانون مدارس اسلامی در گفتوگو با
خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا)، به تبیین ابعاد مختلف سند 2030 پرداخت و گفت: این سند در حقیقت بخشی از یک سند بزرگتر در زمینه توسعه پایدار است که از سوی یونسکو و سازمان ملل متحد طراحی شده است تا کشورها به آنچه از نظر آنان توسعه است دستیابی پیدا کنند.
وی ادامه داد: توسعه پایدار مدنظر پدیدآورندگان سند دارای 17 هدف اصلی و 169 هدف ویژه است که هدف چهارم مرتبط با آموزش و یادگیری مادامالعمر با کیفیت برابر و فراگیر برای همه است. سازمان یونسکو قصد دارد هدایت و هماهنگی در زمینه آموزش همه دانشآموزان سراسر جهان داشته باشد و الگوی واحدی را برای تمام نظام تعلیم و تربیت کشورها حاکم کند.
فرشیدی ادامه داد: گاهی کشورهای استکباری رسما لشکرکشی میکردند و سایر کشورها را مورد حمله خود قرار میدادند اما اکنون به این نتیجه رسیدهاند که درگیری فیزیکی راه به جایی نمیبرد، بنابراین با استعمار درصدد حکمرانی برآمدند، بدین ترتیب درصدد هستند آموزشها را طبق پسند استکبار جهانی به صورت یکسان به دنیا ارائه دهند.
شهروند نمونه در سند 2030 تسلیم استکبار استدبیرکل کانون مدارس اسلامی با بیان اینکه کلی و یکسان بودن مفاهیم مندرج در سند باعث شده است که برخی موارد برخلاف نگرش و اعتقادات اسلامی ایرانی شهروندان کشور ما باشد گفت: به طور مثال تعریفی که ما از شهادت و ایثار داریم در این سند خشونت نام گرفته است. الگوی طراحی شده 2030 براساس ارزشهای لیبرالیستی و اومانیستی است و سنخیتی با تفکر توحیدی و وحیانی ندارد. شهروند نمونه در این سند باید در برابر استکبار تسلیم باشد.
وی با اشاره به اینکه در این سند دولتها موظف هستند تا تمام اطلاعات خود در زمینههای آموزشی و تربیتی از جمله منابع و محتوا و افراد آموزش دهنده و آموزش گیرنده و .. را در اختیار یونسکو قرار دهند گفت: یونسکو نیز به راحتی میتواند این اطلاعات را در اختیار سازمانهای جاسوسی قرار دهد، به نحوی که در زمینه انرژی هستهای مشاهده کردیم که سازمان ملل متحد فقط یک پوشش است و بستر را برای کشورهای استعمارگر ایجاد میکند.
فرشیدی با تأکید بر اینکه در سند به دنبال تضعیف جایگاه معلم و والدین هستند تصریح کرد: در سند 2030 آموزش حقوق جنسی جزو حقوق کودک شمرده شده است اما تربیت دینی و الهی خلاف حقوق بشر و آموزش حیا را پایمال کردن حقوق کودکان برشمردهاند.
خانواده سه قسمی؛ چالش بزرگ اخلاقی سند 2030وی یکی از چالشهای اخلاقی سند 2030 را تعریف شنیع و غیراخلاقی خانواده برشمرد و گفت: آیا میتوان پذیرفت که خانواده به کودکان ما بر سه قسم ازدواج مرد با مرد و زن با زن و زن با مرد آموزش داده شود. دبیرکل کمیسیون عالی یونسکو در ایران اقرار کرده است که بخشهایی از سند با ارزشهای ایرانیان در تضاد است. در حالی که ما مجهز به سند چشم انداز، سند مهندسی فرهنگی، سند جامع علمی کشور و سند تحول بنیادین هستیم باید دقت عمل بیشتری در پذیرش سایر سندها داشته باشیم در حالی که این اسناد به عنوان دستاویز مورد استفاده قرار گرفته است.
وی تصویب سند 2030 در کشور را غیرقانونی خواند و عنوان کرد: در اصل 77 قانون اساسی بیان شده است که تعهدات بینالملل ایران باید با تصویب مجلس شورای اسلامی باشد. اصل 138 قانون اساسی نیز بیان کرده است که تعهدنامهها نباید با روح ارزشهای حاکم بر جامعه مغایرت داشته باشد و تصویب نامهها باید به اطلاع رئیس مجلس برسد و پس از تأیید وی رئیس جمهور حق امضای توافق نامهای را دارد. اصل 153 و 125 قانون اساسی نیز تأکید دارد که قوانینی که موجب سلطه میشوند از ممنوعیت برخوردار هستند.
وی به مسکوت ماندن پنج ساله سند تحول بنیادین آموزش و پرورش اشاره و عنوان کرد: در چنین شرایطی برای سند 2030 کارگروهی تشکیل و ابلاغ شد که مصوبات کارگروه باید توسط دستگاههای اجرایی اعمال شود. در برابر توسعه پایدار ما دارای الگوی ایرانی اسلامی پیشرفت هستیم اما مورد بیتوجهی قرار گرفته است.
ضرورت حضور جهانی همراه با حفظ ارزشهادبیرکل کانون مدارس اسلامی
آموزش باکیفیت را واژه قشنگی در سند 2030 خواند و گفت: سند 2030 به بهانه این واژه قشنگ در حال القای مفاهیم ضد ارزشی است. برخی معتقد هستند دنیا دارای یک کدخدا است و ما باید در برابر نظام سلطه جهانی تسلیم باشیم اما امام خمینی(ره)، مقام معظم رهبری و عموم مردم به عنوان ایرانی، خواهان حضور در جامعه جهانی همراه با حفظ ارزشها و مبانی حقوقی خود هستند اما روحیه سازشپذیر باعث ورود این سند به بدنه آموزش و پرورش شده است.