نقد و بررسی کتاب جدید عماد افروغ در ایکنا
کد خبر: 3602376
تاریخ انتشار : ۰۲ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۰۷

نقد و بررسی کتاب جدید عماد افروغ در ایکنا

گروه هنر: فردا سوم خردادماه جدیدترین کتاب عماد افروغ با عنوان «نگرشی منظومه‌ای و دیالکتیکی به سینما در دفاع از سینمای اجتماعی ایران» در خبرگزاری بین‌المللی قرآن رونمایی می‌شود.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، جلسه نقد و بررسی جدیدترین کتاب عماد افروغ با نام «نگرشی منظومه‌ای و دیالکتیکی به سینما در دفاع از سینمای اجتماعی ایران» فردا 3 خردادماه در سالن اجتماعات سازمان فعالیت‌های قرآنی برگزار خواهد شد. در این جلسه عماد افروغ و محمد آغاسی پیرامون این کتاب سخن خواهند گفت.

کتاب سینمایی عماد افروغ که اردیبهشت‌ماه سال ۹۶ روانه بازار نشر شد، دارای دو بخش است؛ در بخش نخست موضوعاتی چون فلسفه دین، هنر و نقد درون گفتمانی، سینمای مطلوب، سینمای دفاع مقدس آمده است. در بخش دوم نیز یادداشتی برای ستاد خبری سی‌و‌پنجمین جشنواره فیلم فجر، دیالکتیک سینما و جامعه، سینما و مخاطبی بزرگ به نام انسان، سینما، سیاست و گفت‌و‌گوی پیش‌رونده، سینمای انقلاب، توجه به کیفیت فیلم‌ها نه نام‌ها و عنوان آمده است.

متون آمده در این کتاب به طور عمده مجموعه گفت‌و‌گوهایی است که با عماد افروغ طی ده سال گذشته در مورد هنر و به طور خاص سینما صورت گرفته است. در بخش نگرش منظومه‌ای و دیالکتیکی به سینما عماد افروغ آورده؛ «حضور در هیئت انتخاب سی‌و‌پنجمین جشنواره فیلم فجر فرصت مغتنمی برای طرح افکار و ایده‌هایم درباره هنر و سینما بود که صد البته به مثابه سرنخ‌هایی برای تامل بیشتر، قابل انبساط و عمق و ارزیابی انتقادی و عقلانیت داوری‌اند».

یادآور می‌شود، عماد افروغ (متولد ۱۳۳۵ در شیراز) نویسنده، جامعه‌شناس و سیاست‌مدار ایرانی است. وی نمایندهٔ مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در دورهٔ هفتم و رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس بود. افروغ در سال ۱۳۶۵ از دانشگاه شیراز کارشناسی جامعه‌شناسی و در سال ۱۳۶۹از همین دانشگاه کارشناسی ارشد را گرفت. وی دکترای جامعه‌شناسی خود را از دانشگاه تربیت مدرس در سال ۱۳۷۶ دریافت کرد و در سال ۱۳۷۳ به عنوان دانشجوی نمونه کشور در مقطع دکتری شناخته شد. از سال ۱۳۷۶ به مدت ۶ سال عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس بود. از سال ۱۳۸۲ به عنوان هیئت علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی فعالیتش را آغاز کرد و هم‌اکنون مدیر گروه علم و دین این پژوهشگاه است. همچنین در حال حاضر عضو پژوهشگاه علوم انسانی، استاد جامعه‌شناسی دانشگاه تربیت مدرس و رئیس گروه جامعه‌شناسی دانشگاه باقرالعلوم است.

کتاب «نگرشی منظومه‌ای و دیالکتیکی به سینما در دفاع از سینمای اجتماعی ایران» در ۲۸۹ صفحه توسط شورای فرهنگ عمومی و پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات به بهای ۱۵۰۰۰۰ ریال به بازار عرضه شده است.
captcha