مخالف همزمانی مسابقات قرآن روشندلان با دیگر مسابقات هستم/ استانداردهای ویژه مسابقات روشندلان
کد خبر: 3602412
تاریخ انتشار : ۰۴ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۵۴
خاکی بیان کرد:

مخالف همزمانی مسابقات قرآن روشندلان با دیگر مسابقات هستم/ استانداردهای ویژه مسابقات روشندلان

گروه مسابقات: مسابقات قرآن روشندلان باید به شکل مجزا از دیگر مسابقات برگزار شود تا بتواند آثار خودش را داشته باشد؛ همچنین در جهت کیفیت‌افزایی برگزاری و رعایت شرایط ویژه برای روشندلان این مسابقات باید با استانداردهای ویژه خودش برگزار شود.

نخستین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن روشندلان همزمان با سی و سومین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم  برگزار شد که این همزمانی موافقان و مخالفانی داشته است؛ رحیم خاکی، از اساتید و قراء بین‌المللی کشورمان در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، به بیان نظرات و دیدگاه‌هایش در زمینه زوایای مختلف برپایی مسابقات قرآن ویژه روشندلان پرداخت که متن این گفت‌وگو در ادامه از نظر می‌گذرد.

ایکنا: به عنوان سؤال نخست ضرورت برگزاری مسابقات قرآن ویژه روشندلان چیست؟
روشندلان با توجه به محدودیت‌هایی که دارند و نیاز به تغذیه روحی مناسب به آرامش بیشتری نیاز دارند تا درک بهتر از فضای زندگی خود و تصویر دقیقی از کیفیت خلقت و فلسفه آفرینش و آنچه نیاز به تفکر دارند، داشته باشند و بتوانند در طول روز با صفای باطنی که دارند آیاتی را مرور کنند که به اینها اطمینان و آرامش خاطر بیشتری بدهد، به نظرم مؤانست و آشنایی با قرآن به اینها کمک می‌کند.
ایکنا: چه میزان برپایی این مسابقات در ارتقای روحیه این قشر مؤثر است؟
طبیعتا با توجه به اینکه روشندلان زمان فراغت بیشتری را دارند، می‌توانند در جهت حفظ آیات قرآن و یادگیری فن تلاوت قرآن زمان بیشتری را بگذارند و نتیجه بهتری بگیرند؛ با توجه به اینکه یادگیری فن تلاوت قرآن بیشتر شنیداری است و آثار و تبعات بهتری نیز می‌تواند داشته باشد.
ایکنا: از اقداماتی که برای برپایی بهتر مسابقات روشندلان می‌توان انجام گیرد، بگویید؟
یکی از این اقدامات که می‌تواند در این زمینه صورت گیرد، مهارت‌افزایی و ایجاد انگیزه برای محک زدن دانش تلاوت و یادگیری هنر تلاوت است که این اقدامات در سطح شهرستان، استان و ملی و در حال حاضر هم در سطح بین‌المللی آثار و تبعات خوبی دارد و این اقدام خوبی بوده که بحمدالله به انجام رسیده است.
ایکنا: مسابقات ویژه روشندلان بجز رشته حفظ کل و قرائت در چه موارد دیگری قابل برگزاری است؟
در سطح بین‌المللی به نظرم نمی‌رسد که بیشتر از این دو رشته مناسب باشد اما در سطح ملی و کشور می‌توان رشته‌های دیگری را اضافه کرد تا دامنه مخاطبان بیشتری را تحت پوشش قرار دهد اما در سطح بین‌المللی با در نظر گرفتن جمیع شرایط همین دو رشته کافی است و اما می‌توانند رشته آقایان و بانوان را راه‌اندازی کنند و یا در حد مقدورات تفکیک سنی کنند. چون هزینه‌های برپایی مسابقات بین‌المللی و پیگیری امور اجرایی بسیار متفاوت و سنگین‌تر از مسابقات ملی است.
ایکنا: رقابت‌های دومین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن روشندلان را چگونه دیدید و نسبت به دوره نخست آن چه نقص‌ها و یا پیشرفت‌هایی داشته است؟
متأسفانه من توفیق حضور در مسابقات روشندلان را نداشتم و از کم و کیف کامل برپایی خیلی اطلاع ندارم. اما برپایی این مسابقات در کنار مسابقات بین‌المللی اوقاف کار درستی نیست، به نظر این کار باید جدا شود، تا این مسابقات آثار خودش را داشته باشد و در جهت کیفیت‌افزایی برگزاری و رعایت شرایط ویژه برای روشندلان این مسابقات با استانداردهای ویژه خودش برگزار شود. من با برپایی همزمان مسابقات روشندلان با دیگر مسابقات کاملا مخالف هستم.
ایکنا: تاکنون با روشندلانی که در امور قرآنی فعالیت داشته‌اند برخورد داشته‌اید؟ خاطره‌ای از این افراد دارید؟
خاطره خاصی ندارم اما در حال حاضر قراء و حفاظ روشندلی داریم. حتی از نسل طلایی تلاوت قرآن در مصر افرادی را داریم که روشندل بوده‌اند و آثار فاخر و بزرگی دارند از جمله مرحوم حصان که قاری بی‌نظیر عالم تلاوت است و یا مرحوم محمد عمران که از لحاظ ابتهال ستاره درخشانی است و یا ... که قراء زیادی از مصر داریم که روشندل بوده‌اند. همچنین از نسل جدیدشان نیز روشندلان زیادی هستند که قراء خوب و موفق هستند.
همچنین در کشور خودمان نیز قراء و حفاظ خوبی داریم که در سطح ملی و بین‌المللی درخشیده‌اند که مایه افتخار ما هستند و امیدواریم این قشر از جامعه مورد توجه قرار گیرد و امکانات لازم برای ارتقای سطح کیفی و دیده شدن و مشوق دیگران قرار گرفتن روی اینها سرمایه‌گذاری شود و بتوانیم این بخش از جامعه را به نحو احسن در این مسیر قرار دهیم.
ایکنا: در خصوص مشکلاتی که نابینایان در عرصه قرآنی با آن مواجه هستند نظرتان را بیان بفرمایید؟
قطعا اینها نیازمند لابراتوارهای ویژه خودشان را برای یادگیری حفظ نیازمند هستند و یا نیازمند سایر امکانات چون قرآن‌هایی با خط بریل که با استاندارد درستی در اختیارشان قرار گیرد و یا مربیان خاصی که اینها را درست و دقیق آموزش دهند؛ به‌ویژه کودکان و نوجوانی که در ابتدای راه هستند و آشنایی ندارند و از لحاظ آموزشی متدهای خودشان را می‌طلبند، البته لازم به ذکر است سازمان بهزیستی در این زمینه تلاش‌های خوبی دارد اما در این زمینه بیشتر توجه کنند و حتی شورای توسعه بودجه ویژه‌ای برای این بخش از جامعه در نظر بگیرد که در خصوص موضوعات آموزشی توجه ویژه‌ای به اینها شود.
ایکنا: به عنوان سؤال پایانی پیشنهادی در این زمینه دارید؟
در خصوص اعزام این افراد بزرگوار به مسابقات خارج از کشور و مسافرت‌های قرآنی که در طول ماه مبارک رمضان انجام می‌شود، سهمیه‌ای در نظر بگیرند و تعدادی از آنها را به خاطر تشویق، همراه با خانواده‌هایشان اعزام کنند تا بتوانند به صورت راحت در این سفرها همراهی‌شان کنند؛ همچنین نسبت به زندگی‌شان هم توجه ویژه‌ای شود تا مشکلات این افراد برطرف شود.
captcha