معرفی سازوکارهای جدید انتشار اوراق مرابحه در کمیته فقهی سازمان بورس
کد خبر: 3602424
تاریخ انتشار : ۰۲ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۱:۵۸
بازار سرمایه اسلامی/ مجید پیره خبر داد:

معرفی سازوکارهای جدید انتشار اوراق مرابحه در کمیته فقهی سازمان بورس

گروه اقتصاد: کارشناس مالی اسلامی مرکز پژوهش، توسعه و مطالعات اسلامی سازمان بورس و اوراق بهادار، دستور کار جلسه این هفته کمیته فقهی سازمان بورس را تشریح کرد.

مجید پیره، کارشناس مالی اسلامی مرکز پژوهش، توسعه و مطالعات اسلامی سازمان بورس و اوراق بهادار، در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، به تشریح دستور کار جلسه این هفته کمیته فقهی این سازمان پرداخت و گفت: در جلسه آینده کمیته فقهی سازمان بورس و اوراق بهادار که فردا برگزار می‌شود، در ابتدا مصوبه مربوط به بازار ثانویه اوراق مرابحه وزارت رفاه که در جلسه قبل مطرح شده بود و در خصوص آن به جمع‌بندی رسیده بودیم، نهایی و امضا خواهد شد و متعاقبا ابلاغ می‌شود.
وی افزود: با توجه به اینکه ساختار انتشار این اوراق، با ساختارهای مرسوم اوراق مرابحه در بازار سرمایه دارای تفاوت‌هایی بود، لذا این موضوع در دستور کار کمیته فقهی قرار گرفت و کمیته مباحث فقهی مرتبط با سازوکار آن را از نظر شرعی صحیح اعلام کرد و جزئیات آن بعد از ابلاغ مصوبه، اعلام خواهد شد.

معرفی سازوکارهای جدید انتشار اوراق مرابحه در کمیته فقهی سازمان بورس
پیره به دستور کار دوم کمیته فقهی اشاره کرد و گفت: دستور کار دوم جلسه کمیته فقهی، معرفی سازوکار جدیدی برای حقوق و تکالیف نهاد واسط و بانی در فرآیند انتشار اوراق مرابحه است. اوراق مرابحه در کشور ما از سال 1391 برای تأمین مالی مورد استفاده قرار می‌گیرد و یکی از ابزارهایی است که در بسیاری از بورس‌های اسلامی کشورهای دنیا مورد استفاده قرار می‌گیرد.
کارشناس مالی اسلامی سازمان بورس و اوراق بهادار یادآور شد: در انتشار اوراق مرابحه، بنابر نظر کمیته فقهی، بعد از اینکه منابع مالی فراهم شد، می‌بایست کالایی به صورت نقدی از فروشنده خریداری شده و به صورت عقد مرابحه در اختیار بانی قرار داده شود.
وی افزود: در الگوی جدیدی که به کمیته فقهی پیشنهاد شده است، برخی از تکالیف و مسئولیت‌هایی که به نهاد واسط مربوط است به بانی منتقل می‌شود. این پیشنهاد مستلزم این است که برخی از قراردادهایی که قبلا بین طرفین منعقد بود، اکنون تغییر کند و به همین دلیل این موضوع برای بررسی به کمیته فقهی سازمان بورس و اوراق بهادار ارجاع شده است.
پیره اظهار کرد: در صورتی‌که کمیته فقهی این موضوع را تأیید کند و از نظر ملاحظات اجرایی هم مورد تأیید باشد، بعد از اینکه این تغییرات در دستورالعمل انتشار اوراق مرابحه اعمال شد، قابلیت اجراء در بازار سرمایه کشورمان را خواهد داشت.
captcha