آثار مثبت صداقت و راستی در معامله
کد خبر: 3602441
تاریخ انتشار : ۰۴ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۶:۳۰

آثار مثبت صداقت و راستی در معامله

گروه اجتماعی: رعایت صداقت در عرصه کار و تجارت، همیشه حاکی از این امر است که انسان به موفقیت بیشتری دست پیدا خواهد کرد و مشتری خوشحال و راضی خواهد بود و برای همیشه اعتماد خواهد کرد و محبت اجتماعی افزایش پیدا می‎کند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از لرستان، صداقت و راستی در معامله یکی‌از مسائل مهم در اقتصاد است که دین اسلام در رابطه با آن تاکید فراوان داشته است کمااینکه هرچه را که دین اسلام به آن توصیه و تاکید نموده است، یقیناً دارای اثار مثبت و مفیدی برای شخص و اجتماعی دارد.
صداقت و راستی سبب جلب اعتماد عمومی، برکت معامله و سود بیشتر خواهد شد، پایه و اساس هرگونه پیشرفت و رشد اقتصادی در جامعه از صداقت و راستی است، صداقت و راستی، به انسان آبرو و شخصیت می‎دهد و در مقابل، دروغ و تقلب، مایه رسوایی و بی‎آبرویی است.صداقت و راستی موجب نجات و رستگاری و صفا و صمیمیت است.
رعایت صداقت در عرصه کار و تجارت، همیشه حاکی از این امر است که انسان به موفقیت بیشتری دست پیدا خواهد کرد و مشتری خوشحال و راضی خواهد بود و برای همیشه اعتماد خواهد کرد و محبت اجتماعی افزایش پیدا می‎کند.
امروزه متاسفانه دروغ، سوگند دروغ، تقلب در عرصه اقتصاد رواج پیدا کرده که نتیجه آن شیوع معضلاتی نظیر: غش در معامله، کم‌فروشی، عدم ثبات نرخ‌ها و ... است که همه این‌ها از گناهان کبیره است.
نبی مکرم اسلام فرموده است: «کسی‎که تقلب و حیله در معامله به‌کار می‎برد، از ما نیست» یعنی کسی‌که جنس معیوب یا جنسی تقلبی یا جنس مخلوط را به مشتری بدهند، از دین ما خارج است یا از اخلاق ما به‌دور است.
یکی‌از اصول و فضیلت‌های مهم اخلاقی، مسأله صداقت است.اهمیت صداقت و راستی در گفتار و رفتار نزد خداوند متعال به قدری است که خداوند از همه پیامبران به صداقت و راستی پیمان گرفت و آنان را قبل از بعثت به این صفت امتحان کرد.
صداقت و راستی و دوری از حقه و نیرنگ، تقلب، دروغ، فریب‌کاری و ... در تمام زمینه‌ها امری لازم و ضروری است؛ لیکن صداقت در معامله، بسیار مورد تاکید است کمااینکه پیامبر اکرم(ص) فرموده است: «هرگاه خداوند اراده کند خیر و موفقیتی را برای خانواده‌ای فراهم کند، سازگاری در زندگی و حُسن خُلق را از روزی آنها می‎کند» و نیز در حدیث دیگری فرمود: «ای گروه تاجران! همه شما به‌دلیل رعایت نکردن مسائل اخلاقی فاجر هستید، مگر کسانی‎که در معاملات از خدا بترسند و نیکی کنند و صداقت و راستی در معامله داشته باشند».(مستدرک‌الوسائل، ج 13، ص 51)
در روایت دیگری پیامبر اکرم(ص) فرموده است: «فروشنده و مشتری هر کدام حق خیار و فسخ معامله را دارند تا زمانی‎که متفرق نشدند آن‌گاه حضرت فرمود: اگر خریدار و فروشنده در معامله صداقت داشته باشند، خداوند به معامله آنها برکت می‎دهد، اما اگر عیب را کتمان کنند و دروغ بگویند، برکت از آنها برداشته می‌شود».(کافی، ج 5، ص 170)
احمد بن محمد یحیی می‎گوید: یکی‌از یاران امام صادق(ع) می‎خواست به کار تجارت و معاملات بپردازد، گفت: قبل از آن، باید خدمت امام صادق(ع) برسم و با آن حضرت مشورت کنم و آن حضرت در حق من دعا کند.می‎گوید: نزد امام رفتم و جریان را گفتم، حضرت فرمود: «برتو باد به صداقت و درستی در معامله، مبادا عیبی را کتمان کنی و به مشتری ضرر برسانی».(وسائل الشیعه، ج 17، ص 385)
captcha