حضور هیئت اعزامی جهاد دانشگاهی در مرکز اسلامی مسکو + عکس
کد خبر: 3602470
تاریخ انتشار : ۰۲ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۳:۵۲

حضور هیئت اعزامی جهاد دانشگاهی در مرکز اسلامی مسکو + عکس

گروه بین‌الملل: هیئت اعزامی جهاد دانشگاهی با حضور در مرکز اسلامی مسکو با مدیر این مرکز دیدار و گفت‌وگو کرد.

حضور هیئت اعزامی جهاد دانشگاهی در مرکز اسلامی مسکو
به گزارش خبرنگار اعزامی خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) به قازان، هیئت اعزامی جهاد دانشگاهی روز گذشته، دوشنبه، 1 خردادماه با حضور در مرکز اسلامی ایران در مسکو با حجت‌الاسلام‌والمسلمین صابر اکبری جدی دیدار و گفت‌وگو کرد.
در این دیدار حمید صابر‌فرزام، رئیس سازمان فعالیت‌های قرآنی دانشگاهیان کشور و مدیرعامل خبرگزاری ایکنا گزارشی از سفر هیئت اعزامی جهاد دانشگاهی به قازان ارائه کرد و گفت: هیئت جهاد دانشگاهی سفر پرباری را پشت سر گذاشت و دیدارها و نشست‌های فشرده و خوبی در جریان این سفر برگزار کرد که امیدواریم نتایج این نشست‌ها در آینده عملیاتی بشود.
حجت‌الاسلام‌والمسلمین اکبری جدی، مدیر مرکز اسلامی مسکو نیز در این دیدار اظهار کرد: کار در روسیه حوصله می‌خواهد اما زمینه‌ها و ظرفیت‌های زیادی در این کشور وجود دارد و اگر از این ظرفیت‌ها به خوبی استفاده نشده بخشی از آن به ضعف طرف ایرانی برمی‌گردد.
وی با بیان اینکه جهاد دانشگاهی می‌تواند از ظرفیت تاتارستان به عنوان بزرگترین مرکز اسلامی در روسیه استفاده کند، گفت: حتی در «باشقیرستان» که بزرگترین دارالافتای اهل سنت در آنجا حضور دارد، از ظرفیت‌های بسیار بالایی برخوردار است که می‌توان از آنها استفاده کرد.
علی مرادی، مدیرکل دفتر همكاری‌های علمی و ارتباطات بین‌الملل جهاد دانشگاهی نیز در این نشست ضمن ارائه گزارشی از فعالیت‌های جهاد دانشگاهی در حوزه بین‌الملل گفت: طبق سند برنامه ششم توسعه جهاد دانشگاهی به دنبال شناخت مناطق هدف بر اساس اهداف چندگانه هستیم.
مرادی افزود: معتقدیم جهاد دانشگاهی بعد از حدود 4 دهه فعالیت به توانمندی‌های لازم دست یافته تا بتواند در سطح بین‌الملل کار کند؛ به‌طور نمونه این نهاد توانسته با همکاری وزارت امور خارجه آژانس همکاری‌های بین‌المللی ایران را پایه‌گذاری کند و در حال حاضر به دنبال ایجاد دفاتر منطقه‌ای در لبنان، مالزی و شمال آفریقا هستیم و به نظر می‌رسد با توجه به وضعیت و شرایط کشورهای مشترک‌المنافع و حوزه فدراسیون روسیه جهاد دانشگاهی می‌تواند دفتر نمایندگی خود را در این منطقه ایجاد کند و متناسب با فرصت‌ها و توانمندی‌ها مناطق هدف را شناسایی و اقدامات لازم را انجام دهد.
مدیرکل دفتر همكاری‌های علمی و ارتباطات بین‌الملل جهاد دانشگاهی با بیان اینکه خمیرمایه حضور ما در مناطق هدف، فرهنگ است، گفت: جهاد دانشگاهی اقدامات خود را از فعالیت‌های فرهنگی شروع می‌کند و بعد از آن به سایر حوزه‌ها ورود پیدا می‌کند.
حجت‌الاسلام اکبری جدی نیز با اشاره به ظرفیت‌های جهاد دانشگاهی اظهار کرد: با توجه اینکه جهاد دانشگاهی یک مجموعه عمومی غیر دولتی است و بروکراسی اداری دولتی ندارد، می‌تواند اقدامات جدی و گسترده‌ای در روسیه انجام دهد.
مدیر مرکز اسلامی مسکو افزود: معتقدم دو مجموعه می‌تواند فعالیت‌های خوبی در روسیه داشته باشد؛ یکی آستان قدس رضوی و دیگری جهاد دانشگاهی است؛ آستان قدس رضوی اخیراً اقداماتی را شروع کرده و رئیس‌جمهور تاتارستان نیز در سفری به مشهد با تولیت آستان قدس رضوی دیدار داشت.
حجت‌الاسلام اکبری جدی گفت: جهاد دانشگاهی نیز با توجه به نیروهای جهادی و متعهدی که دارد و فعالیت‌های زیربنایی که انجام داده است، ظرفیت‌های خوبی برای گسترش تعامل و همکاری‌ها دارد.
در ادامه رحیم یعقو‌ب‌زاده، رئیس سازمان گردشگری دانشجویان ایران در حوزه ترویج گردشگری توضیحاتی ارائه داد و گفت: این سازمان به‌طور سالیانه 250 اردوی دانشجویی گردشگری را به عنوان طرح «ایران مرز پرگهر» برگزار می‌کند؛ طرح دیگری که در دستور کار خود قرار داده با عنوان «ایران جهانی و جهان ایرانی» است که با هدف تبادل دانشجو با سایر کشورها طراحی شده و این آمادگی وجود دارد که با روسیه در این زمینه همکاری‌های مشترکی داشته باشد.
وی افزود: می‌توانیم در قالب این طرح در دانشگاه‌های دو طرف هفته‌های گردشگری برگزار کنیم و نیز بتوانیم تبادل دانشجو داشته باشیم.
مدیر مرکز اسلامی مسکو ضمن استقبال از این طرح گفت: در این زمینه لازم است با رایزنی علمی ایران گفت‌وگوهایی صورت گیرد چرا که در این زمینه اقداماتی انجام داده‌اند و زمینه برای عملیاتی شدن این طرح وجود دارد.
بنابراین گزارش، هیئت اعزامی جهاد دانشگاهی به همت سازمان فعالیت‌های قرآنی دانشگاهیان کشور به‌منظور حضور در جشنواره «قازن سامیت ۲۰۱۷»،  نهمین اجلاس بین‌المللی اقتصادی «روسیه و جهان اسلام» و رایزنی با مسئولان این جمهوری در حوزه‌های فرهنگی، دینی، گردشگری و علمی و پژوهشی، از ۲۷ اردیبهشت ماه به پایتخت سوم و البته صنعتی فدراسیون روسیه سفر کرده است.
این هیئت طی روزهای گذشته، علاوه بر شرکت در برنامه‌ها و نشست‌های نهمین اجلاس بین‌المللی اقتصادی «روسیه و جهان اسلام»، به‌طور فشرده دیدارهای مختلفی با مسئولان دولتی، دانشگاهی، رسانه‌ای و بخش خصوصی این جمهوری داشته و تفاهم و توافقات بسیار خوبی جهت گسترش همکاری‌ها به‌ویژه در حوزه‌های فرهنگی، دینی، رسانه‌ای، گردشگری، علمی، پژوهشی و حوزه مدل و لباس اسلامی صورت گرفته است.
جمهوری تاتارستان با جمعیت نزدیک به ۴ میلیون نفری در بخش اروپایی فدراسیون روسیه قرار دارد و سومین پایتخت و مرکز صنعتی این کشور شناخته می شود که به صورت خودمختار اداره می‌شود و دارای رئیس‌جمهور و هیئت دولت خاص خود می‌باشد.

captcha