گردشگري؛ صنعتي پر‌ظرفيت اما کم‌رونق
کد خبر: 3602505
تاریخ انتشار : ۰۲ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۲:۱۴

گردشگري؛ صنعتي پر‌ظرفيت اما کم‌رونق

گشت‌و‌گذار زماني روي اين کره خاکي فقط يک تفريح بود و در نهايت فرصتي براي گپ و گفت ميان آدم‌هايي که فرسنگ‌ها از هم فاصله داشتند اما امروز شرايط کاملا فرق کرده است.

به گزارش خبرگزاری بین‌‌المللی قرآن(ایکنا) وقایع اتفاقیه نوشت: آن روزها تعداد انگشت‌شماري بار سفر مي‌بستند و بقچه بر دوش راه بيابان و کوه و دشت را مي‌گرفتند و نه مسير آن‌چنان مشخص بود و نه مقصد معلوم. سندباد، مارکوپولو و ناصر خسرو و در نهايت چند‌ده نفر و شايد چند‌صد نفر ديگر تنها گردشگران روي زمين بودند و سراغ از بزرگ‌ترها و قديمي‌ها که مي‌گيري مشخصا با اين جمله مواجه مي‌شوي که «پايمان را از شهر و روستايمان بيرون نگذاشتيم.» حالا اما یک میلیارد نفر روي اين کره خاکي در حال گشت‌و‌گذارند و مثل گنجي متحرک اين طرف و آن طرف مي‌روند؛ گنجي که پايه قيمتش را 1500 ميليارد دلار گذاشته‌اند و سال به سال بر رقم و قيمتش افزوده مي‌شود و سهم ايران کهن با قدمت چند‌هزار ساله‌اش از اين گنج تنها يک ميليارد دلار است!


هزار و 200 نشان تاريخ کهن ايران‌زمين در حالي خاک مي‌خورند که برج‌هاي دست‌ساخته ابوظبي و عشرت‌کده‌هاي آنتاليا و برج‌هاي «ايفل» و «پيزا» پول پارو مي‌کنند. کتيبه دو هزار‌ساله کوروش در حالي چشم‌به‌راه گردشگر مانده و تخت جمشيد در حالي با چندهزار گردشگر دل‌خوش است و سکوت غمبار در حالي «شهر سوخته» را فراگرفته که شهر باستاني «آتن» با وجود ميليون‌ها گردشگر لحظه‌اي آرام و قرار ندارد. از دل شکسته آثار تاريخي که بي‌گردشگر مانده‌اند، بگذريم، با دل شکسته جوانان بيکارمان چه کنيم؟!


اين يک ميليارد نفر مهمان سيار در جهان را صد ميليون نفر ميزباني مي‌کنند و سهم ايران باز هم از اين ميزباني گسترده به چند‌صد هزار نفر هم نمي‌رسد و جوانان بيکار کشور از اين مهماني بزرگ هر‌روزه عملا سهمي ندارند. احوال پريشان‌حال و بيمارگونه گردشگري کشورمان قطعا علل و مسبب‌هاي بسياري دارد اما در صدر همه آنها، «سازمان ميراث فرهنگي» است که همه به آن چشم دارند و انتظار رونق و حرکت در گردشگري در وهله اول از اين سازمان مي‌رود.
عملکرد سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري حالا با انتقادهايي مواجه است، به‌طوري‌که برخي منتقدان معتقدند اين ميراث باارزش وارثي ندارد!
حشمت‌الله فلاحت‌پيشه، عضو مجمع نمايندگان استان کرمانشاه، به‌عنوان يکي از منتقدان عملکرد اين سازمان در گفت‌وگو با ايسنا، با ضعيف توصيف‌کردن عملکرد سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري کشور، به ظرفيت‌هاي بسيار کشور در حوزه ميراث فرهنگي و گردشگري اشاره مي‌کند و مي‌گويد: ايران جزء چند کشور برتر دنيا به‌لحاظ جاذبه‌هاي تاريخي و گردشگري است اما متأسفانه تاکنون از اين ظرفيت به درستي استفاده نشده و يکي از دلايل آن به عدم مديريت صحيح در اين حوزه برمي‌گردد.


اين نماينده مجلس ادامه مي‌دهد: کمتر کشوري را مي‌بينيم که اين حجم از ظرفيت‌هاي ميراث فرهنگي را داشته باشد اما کمترين استفاده را به‌ويژه در حوزه تجاري و درآمدزايي از آن ببرد. ايران در حالي در جمع چهار کشور برتر جهان به‌لحاظ جاذبه‌هاي گردشگري و ميراث فرهنگي قرار دارد که از نظر درآمدزايي در رتبه‌هاي بالاي صد در جهان است و اين امر مطلوب نيست. اين نماينده مجلس معتقد است، با توجه به اين شرايط، عملکرد سازمان ميراث فرهنگي عملکرد قابل دفاعي نيست. سيدجواد حسيني‌کيا، ديگر عضو مجمع نمايندگان استان کرمانشاه، نيز با اشاره به ظرفيت‌هاي بسيار کشور در حوزه ميراث فرهنگي و گردشگري، عملکرد سازمان ميراث فرهنگي در حوزه صنعت توريسم کشور را ضعيف توصيف مي‌کند. حسيني‌کيا به درآمد سرشار بسياري از کشورها از محل گردشگري اشاره مي‌کند و مي‌گويد: درحال‌حاضر، بسياري از کشورها از طريق صنعت گردشگري ارتزاق مي‌کنند و عمده بودجه اين کشورها از طريق اين صنعت تأمين مي‌شود و اين در حالي است که کشور ما با اين حجم ظرفيت تاريخي و طبيعي و جاذبه گردشگري، درآمد چنداني از محل گردشگري ندارد.


حسيني‌کيا همچنين به بيکاري بالاي کشور اشاره مي‌کند و مي‌گويد: رونق صنعت گردشگري قطعا چرخه کار بسياري را در کشور فعال خواهد کرد و در کنار رونق اين صنعت، بازار صنايع دستي، هتل‌ها، رستوران‌ها، مراکز گردشگري، ناوگان حمل‌و‌نقل و بسياري از حوزه‌هاي ديگر نيز رونق خواهد گرفت و خودبه‌خود اين چرخه به ايجاد اشتغال و کاهش بيکاري کشور منجر مي‌شود اما متأسفانه عملکرد مطلوبي را در اين حوزه شاهد نيستيم. يکي از علل مشترک و اصلي اين ضعف عملکرد که محل توافق بسياري از منتقدان است، عدم نظارت درست و دقيق بر سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري است که موجب شده مسئولان اين سازمان در برابر عملکرد خود پاسخگو نباشند. حسيني‌کيا، عضو مجمع نمايندگان استان کرمانشاه دراين‌باره مي‌گويد: سازمان ميراث فرهنگي هم‌اکنون در قالب يک معاونت رياست‌جمهوري فعاليت دارد و اين امر موجب شده مجلس نتواند در زمينه بازخواست از عملکرد اين سازمان وارد کار شود.

درحال‌حاضر، گستره کار اين سازمان بسيار است و اقدامات صورت‌گرفته به هيچ عنوان پاسخگوي ظرفيت‌هاي موجود در اين حوزه نيست و از طرفي نظارت‌پذير‌نبودن اين سازمان و پاسخگو‌نبودن آن به مجلس هم موجب شده که بسياري از کارها در اين حوزه روي زمين بماند و نمي‌توان در صورت وجود مشکل در اين حوزه، آن را پيگيري و رفع کرد. درهمين‌راستا و با توجه به مشکلات مطرح‌شده از چند سال پيش طرح تبديل سازمان ميراث فرهنگي به وزارت ميراث فرهنگي در راستاي نظارت‌پذير‌کردن هرچه بيشتر اين سازمان در دستور کار قرار گرفت؛ طرحي که همواره با مخالفت مسئولان اين سازمان مواجه شده است. حسيني‌کيا دراين‌باره مي‌گويد: اين طرح با نظارت‌پذير‌کردن سازمان ميراث فرهنگي و پاسخگو‌کردن اين سازمان در برابر عملکردش مي‌تواند به بهبود عملکرد اين سازمان و در نهايت رونق گردشگري کشور منجر شود.


وي به مشکلات اعتباري در حوزه ميراث فرهنگي و گردشگري کشور هم اشاره مي‌کند و مي‌گويد: تا زماني که سازمان ميراث فرهنگي تبديل به وزارتخانه نشود، نمي‌توان براي رفع مشکلات اعتباري و بودجه‌اي آن اقدامي انجام داد و اين طرح گامي مؤثر در جهت رفع مشکلات اعتباري اين حوزه است. فلاحت‌پيشه نيز با تأکيد بر ضرورت تبديل سازمان ميراث فرهنگي به وزارتخانه مي‌گويد: در صورت اجراي اين طرح، وزير اين وزارتخانه موظف به پاسخگويي به نمايندگان خواهد بود.
اين نماينده مجلس معتقد است: با نظارت‌پذيرکردن اين نهاد مي‌توان برنامه‌هاي بلندمدتي براي آن تدوين کرد و حرکت وزارت ميراث فرهنگي بر‌اساس برنامه مي‎تواند نتايج بهتري براي حوزه گردشگري کشور به همراه داشته باشد. با وجود همه مخالفت‌ها و موافقت‌ها، حوزه گردشگري بي‌رمق و بي‌رونق کشورمان حالا چشم‌به‌راه تصويب طرحي است که شايد اجراي آن کليدي براي بازگشايي صندوق اين گنج متحرک باشد.
captcha