تبلیغ در کشور متولی مشخصی ندارد/ ایجاد 22 حوزه علمی و دینی توسط طلاب الزهراء(س) در خارج کشور
کد خبر: 3602506
تاریخ انتشار : ۰۲ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۳:۵۲
مدیر جامعة الزهرا(س) عنوان کرد:

تبلیغ در کشور متولی مشخصی ندارد/ ایجاد 22 حوزه علمی و دینی توسط طلاب الزهراء(س) در خارج کشور

گروه حوزه‌های علمیه: مدیر جامعه الزهرا(س) ضمن اشاره به موازی‌کاری در تبلیغ به علت نبود متولی معین به خدمات طلاب این مجموعه در خارج کشور پرداخت و گفت: 22 حوزه علمیه و موسسه آموزشی و دینی توسط طلاب فارغ‌التحصیل جامعة‌الزهرا(س) در کشورهای مختلف ایجاد شده است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) حجت‌الاسلام و المسلمین سیدمحمود مدنی، مدیر جامعةالزهراء(س) امروز دوم خردادماه در نشستی خبری با خبرنگاران با بیان اینکه جامعة‌الزهرا بزرگترین حوزه بانوان در جهان اسلام است گفت: هم‌اکنون 13 هزار و 496 نفر از بانوان طلبه ایرانی و هزار و 141 طلبه غیرایرانی در این مرکز مشغول به تحصیل هستند.
وی افزود: این نهاد علمی و دینی چند مشخصه دارد که آن را ممتاز می‌کند از جمله اینکه فعالیت این مجموعه بیانگر نوع نگاه اسلام به زن در دو بعد علمی و دینی است؛ یعنی ضمن تاکید بر اینکه زنان می‌توانند تا قله‌های رفیع علمی و اجتهادی طی مسیر کنند بر حفظ حجاب و رعایت مسایل دینی و خانوادگی نیز تاکید دارد.
برپایی نشست‌های علمی
مدیر جامعه الزهرا(س) در پاسخ به سؤال ایکنا مبنی بر اینکه طبق فرمایش مقام معظم رهبری جامعه الزهرا باید الگو برای سایر نهادهای حوزه باشد برای تحقق این امر به خصوص در برپایی کرسی‌های آزاداندیشی و جلسات تفسیر و فقه‌القرآن چه اقداماتی داشته‌اید گفت: ما در جامعه همزمان بر استفاده از تجارب دانشگاهی در کنار سنت‌های حوزوی تاکید داریم همچنین در کنار آموزش و پژوهش به مباحث تفریحی و و ورزشی و نیازهای روز توجه داریم.
وی با بیان اینکه اطلاع‌رسانی اندک از خلاهای ما بوده است عنوان کرد: الزهرا اولین مجموعه حوزوی بانوان است که برپایی کرسی‌ها و نشست‌های علمی، ترویجی و پژوهشی و آزاداندیشی را با دریافت مجوز آغاز کرد و تنها در سال قبل 4 نشست علمی و ترویجی برگزار شده و در سال جاری نیز چندین نشست با موضوعات مناسبتی و مرتبط با مباحث خانواده و زن با حضور استادان زن برگزار شده است که برخی از آنان نیز قرآنی بوده همچنین کلان پروژه‌های قرآنی در حال انجام است و مسابقات قرآنی نیز به صورت سالانه صورت می‌گیرد.
مدنی جامعة الزهرا را یادگار شخصیت‌های بزرگی برشمرد و با بیان اینکه این مجموعه با دستور حضرت امام تاسیس و بزرگانی مانند آیات عظام فاضل لنکرانی، مشکینی، توسلی، موسوی اردبیلی، ، حسن صانعی و ... به عنوان اعضای موسس این مجموعه در خدمت به تاسیس آن کوشا بوده‌اند.
مدنی با بیان اینکه الزهراء امروز شش مرکز تخصصی، هفت مدرسه علمیه و بزرگترین مهدکودک خاورمیانه را با 1500 نفر ظرفیت دارد بیان کرد: هم اکنون 14 هزار و 638 نفر در این مجموعه مشغول تحصیل هستند که هزار و 141 نفر آنان را طلاب غیرایرانی تشکیل می‌دهند.
مدیر جامعه الزهراء(س)  با بیان اینکه شیوه پذیرش این نهاد به دو صورت حضوری و غیرحضوری است گفت: نیم بیشتری از افراد به صورت حضوری و نیم کمتر نیز به صورت غیرحضوری در این مجموعه و در رشته‌های فقه و اصول، تفسیر، تاریخ اسلام، فلسفه اسلامی، کلام اسلامی، تبلیغ و تعلیم و تربیت تحصیل می‌کنند.
وی با اشاره به ثبت نام هشت هزار نفر برای ورود به جامعه الزهراء(س) و جذب یک سوم این افراد در نهایت  افزود: فارغ التحصیلان الزهراء، بخشی جذب تبلیغ و برخی نیز برای امور پژوهشی مورد استفاده قرار می‌گیرند و به ویژه در بخش تبلیغ خارج کشور ظرفیت‌ها و موفقیت‌های زیادی ایجاد شده است.
تبلیغ متولی معین ندارد
مدنی بحث ورود به تبلیغ نوین و چهره به چهره و مهارت‌افزایی مبلغان را از دیگر کارها برشمرد و با بیان اینکه برگزاری دوره‌های تربیت مبلغ به صورت فوق‌العاده در دستور کار این نهاد است در پاسخ به این سؤال که آیا الزهرا متولی تبلیغ در حوزه خواهران است؟ ادامه داد: متاسفانه مجموعه تبلیغ در کشور متولی مشخصی ندارد و به همین دلیل هم مشکلات جدی دارد و باید سازماندهی شود؛ الان دستگاه‌های مختلف با سلایق گوناگون به تبلیغ و اعزام مبلغ مشغول هستند و اظهار تاسف باید بکنیم که مکان‌هایی هستند که نیاز به مبلغ دارند و مبلغ آنان تامین نمی‌شود.
مدیر جامعه الزهراء(س) ضمن اعلام آمادگی برای اعزام مبلغ به هر نهاد و مجموعه‌ای که متقاضی باشد عنوان کرد: یکی از کارهای صورت گرفته در این نهاد ایجاد مرکز مشاوره و احکام برای پاسخ‌گویی به سؤالات و نیازهای مخاطبان است و تنها در سال جاری به بیش از 14 هزار مورد از سوی کارشناسان الزهراء(س) به سؤالات بانوان پاسخ داده شده است.
وی استفاده از طلاب خواهر در مدارس امین را یکی دیگر از کارها عنوان و اظهار کرد: برای برخی مجموعه‌ها مانند زندان‌ها و مراکز تربیتی خاص ما معتقدیم که باید کارشناسان مشاوره ویژه‌ای تربیت و اعزام شوند تا سطح دانشی و علمی جامعة الزهرا نمود بارزی داشته باشد.
ایجاد 22 حوزه علمیه در خارج کشور
مدنی با بیان اینکه هفت هزار نفر از 90 کشور با کمترین امکانات در این مجموع تحصیل کرده و فارغ‌التحصیل شده‌اند بیان کرد: اخیرا همایشی با حضور افراد فارغ‌التحصیل از 23 کشور داشتیم که 22 نفر از آنان در خارج کشور دارای حوزه علمیه و یا موسسه آموزشی هستند و ده‌ها طلبه را تحت آموزش و تربیت خود قرار داده‌اند.
مدنی ادامه داد:  12 نفر را در میان فارغ‌التحصیلان در کشورهای انگلیس، کانادا، تایلند، افغانستان، مالزی، ایرلند، آلبانی، ترکیه، کانادا و ... داریم که صاحب 20 تالیف و ترجمه و ... هستند بدون اینکه یک دلار از ما کمک بگیرند.
وی در بخش دیگری از سخنانش از اعزام 350 مبلغ به خارج از کشور در ایام تبلیغی تابستان خبر داد و افزود: ایجاد مرکز نخبگان برای بهره‌مندی بیشتر از ظرفیت آنان از دیگر کارهای در دست اقدام است.
captcha