لزوم توجه به علم پژوهش‌محور و پژوهش نیازمحور
کد خبر: 3602508
تاریخ انتشار : ۰۲ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۲:۵۱
علی‌اکبر ولایتی:

لزوم توجه به علم پژوهش‌محور و پژوهش نیازمحور

گروه دانشگاه: رئیس هیئت مؤسس دانشگاه آزاد اسلامی عنوان کرد: نمی‌شود یک کسی برود کتاب بخواند و بیمار را معالجه کند، علم باید پژوهش‌محور و پژوهش باید نیازمحور باشد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، علی‌اکبر ولایتی، رئیس هیئت امنای دانشگاه آزاد اسلامی در پنجمین جشنواره فرهیختگان این دانشگاه که همزمان با سی‌وپنجمین سالروز تاسیس دانشگاه آزاد اسلامی، امروز سه‌شنبه، ۲ خردادماه جاری در سازمان مرکزی این دانشگاه برگزار شد، اظهار کرد: کشور ما، کشور علم است و در سخت‌ترین شرایط در طول تاریخ مردم ما طالب علم بوده‌اند.
ولایتی با بیان این مطلب که اسلام تاکید بر علم دارد، خاطرنشان کرد: مبنای اسلام علم است، در نخستین آیات نازل شده بر پیامبر اکرم(ص) تاکید بر علم شده است. مساجد نیز همواره محل عبادت، تعلیم و تعلم بوده‌اند، در مسجدی که پیامبر(ص) نیز بنا کردند این هدف را دنبال شد.
وی با اشاره به تاسیس دانشگاه آزاد در ایران ادامه داد: پیش از این از هر ۱۰ نفر، یک نفر می‌توانست در آموزش عالی پذیرفته شود، با تاسیس دانشگاه آزاد و استقبالی که از آن شد، اکنون شاهدیم که صندلی خالی موجود است، اما داوطلب نداریم.
ولایتی با بیان این موضوع که دانشگاه آزاد از نظر کمیت به جاهای خوبی رسیده و می‌توان آن را به اقیانوسی در عمق یک میلی‌متر تصور کرد، گفت: چند توقع ملی داریم که در آرزوی همه ماست تا محقق شود، یکی از آن‌ها جلوگیری از فرار مغزهاست، بعضی کشورها نیز با ما عناد دارند، کشور کانادا بدون دلیل خاصی سفارتخانه خود را در ایران بست، اما برای جذب مغزهای ایرانی تلاش می‌کند. امیدواریم دکتر نوریان هر چه زودتر برنامه عملی جذب نخبگان را به ما بدهند. اهداف این کار جلوگیری از خالی شدن کشور از مغزها و کادرسازی برای آینده پژوهش و آموزش است.
وی ادامه داد: یکی از نگرانی‌های فارغ‌التحصیلان این است که ما در آینده چه شغلی خواهیم داشت. بعضا در رشته‌های مطلوب فارغ‌التحصیل می‌شوند اما کاری ندارند.
رئیس هیئت موسس دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه علم ما باید پژوهش‌محور و پژوهش ما باید نیازمحور باشد گفت: نمی‌شود یک کسی برود کتاب بخواند و بیمار را معالجه کند، علم باید پژوهش‌محور باشد و نیز پژوهش‌ها باید نیازمحور باشند.
وی در پایان سخنان خود با تاکید بر این مسئله که باید آمایش سرزمینی آموزش و تحقیقات صورت گیرد، گفت: باید ابتدا نیازها را مشخص کنیم و ببینیم از چه طریقی می‌توان این نیازها را برطرف کرد، صورت مسئله را بشناسیم و به عناصر ساده‌تر تبدیل کنیم. اگر در بعضی رشته‌ها نیاز شغلی نداریم و فارغ‌التحصیل پس از گرفتن مدرک شغلی ندارد و نیاز او برطرف نمی‌شود، برود در آموزشگاه‌هایی که تکنسین تربیت می‌کنند تحصیل کند.
captcha