جایگاه رفیع ایران به عنوان یکی از قدرت‌های نرم جهان
کد خبر: 3602523
تاریخ انتشار : ۰۲ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۳:۴۹
پورمحمدی عنوان کرد:

جایگاه رفیع ایران به عنوان یکی از قدرت‌های نرم جهان

گروه هنر: وزیر دادگستری در هفتمین همایش ملی حقوق مالکیت ادبی، هنری و حقوق مرتبط گفت: قدرت علمی، قدرت روحی معنوی، قدرت سیاسی و قدرت فرهنگی ارکان قدرت نرم را تشکیل می‌دهند و جمهوری اسلامی در سال‌های گذشته در تولید قدرت نرم و دفاع از آن، نقش فوق‌العاده‌ای داشته است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) به نقل از مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، حجت‌الاسلام والمسلمین مصطفی پورمحمدی؛ وزیر دادگستری در هفتمین همایش ملی حقوق مالکیت ادبی، هنری و حقوق مرتبط با اشاره به حضور پرشور مردم در انتخابات ٢٩ اردیبهشت‌ماه، این رویداد را رویدادی نیکو و برجسته خواند و گفت: این اتفاق برخاسته از فرهنگ سیاسی و اجتماعی ملت ایران بود که جا دارد آن را به ملت ایران تبریک بگویم.

وی افزود: همچنین این رویداد را باید به رئیس جمهوری محترم به دلیل اعتماد مجدد ملت به ایشان تبریک گفت. این حمایت چشمگیر قطعاً باعث تثبیت حمایت مردم از شعارها و برنامه‌های ایشان می‌شود. امیدواریم با وجود این حمایت‌ها، دولت دوازدهم گام‌های بلندتری را در مسیر امنیت، عزت و رشد و توسعه کشور بردارد.

وزیر دادگستری در ادامه سخنانش خاطر نشان کرد: امروز در دنیا مقوله قدرت نرم اهمیت زیادی پیدا کرده است و شاهد یک دگردیسی در معنای اقتدار ملی و بین‌المللی در جهانیم. درست است که هنوز قدرت سخت ملاک قدرتمندی کشورهاست و بخش زیادی از منابع کشورها نیز صرف این مساله می‌شود؛ نظیر قرارداد سنگینی که اخیرا در ریاض شاهد بسته شدن آن بودیم اما مشخص است که جهان دچار تحول شده و حرکت به سمت قدرت نرم در فضای جهانی محسوس است.

وی افزود: قدرت علمی، قدرت روحی معنوی، قدرت سیاسی و قدرت فرهنگی ارکان قدرت نرم را تشکیل می‌دهند و  جمهوری اسلامی در سال‌های گذشته در تولید قدرت نرم و دفاع از آن، نقش فوق‌العاده‌ای داشته است.

پورمحمدی گفت: اگر امروز این نشست برای پیگیری مباحث حقوقی برگزار می‌شود، یعنی پیش از آن محتواهایی مستقر و تولید شده که باید حالا با مباحث حقوقی از آن دفاع کرد. ما می‌خواهیم از حقوق پدیدآورندگان آثار ادبی، هنری و علمی دفاع کنیم اما اصل محتواها، نکته اول و اولویت اصلی است یعنی ما در ابتدا به تولیدکنندگان نیاز داریم و بعد باید به حقوق آنان فکر کنیم.

وزیر دادگستری با اشاره به اقدامات صورت گرفته در دولت یازدهم خاطر نشان کرد: به ما انتقاد می‌کردند که دولت ظرف این چند سال چه کار کرده و اینکه چرا دولت تمام توانش را گذاشته روی برجام. البته معمولاً این اتفاق می‌افتد و اقدامات تحت‌الشعاع اقدام بزرگتر قرار می‌گیرند.

وی ادامه داد: در دوره انتخابات وقتی اقدامات صورت گرفته مطرح می‌شد، برخی گفتند چرا الان دارید این گزارش‌ها را می‌دهید که جنبه تبلیغاتی دارد اما از ریاهای واجب این است که باید خدمات را گزارش داد. حالا باید این رویه را ادامه دهیم تا مردم بیشتر با دستاوردهای سال‌های اخیر آشنا شوند.

پورمحمدی گفت: از جمله موفقیت‌های به دست آمده، ارتقاء ٢٨ رتبه در عرصه نوآوری جهانی در سه سال اخیر است که امیدواریم رسانه‌ها بیشتر به آن بپردازند. ما در سرعت تولید علم، رتبه اول جهانی را کسب کردیم؛ به طوری که میانگین تولید علم از سال ٢٠١٥ تا ٢٠١٦ در جهان، ٥/٦ بوده اما در ایران ٥/١٧ بود است.

وی افزود: ما در حوزه آموزش عالی توانسته‌ایم از رتبه ٢٦ در سال ٢٠١٣ به رتبه چهارم در سال ٢٠١٧ برسیم. مقالات پزشکی ظرف چهار سال اخیر از حدود ١٠هزار مقاله، به ١٤ هزار و ٤٠٢ مقاله رسیده که یعنی ٥٠ درصد رشد داشته است.

وزیر دادگستری اعلام کرد: در حوزه ICT نیز شاهد ارتقای پهنای باند اینترنت از ٦٢٤ مگابایت به ٤ هزار مگابایت بوده‌ایم که این رشد ٥/٦ برابری و ٧٠ درصدی بوده است. کاربران اینترنت پر سرعت نیز از ٥/٤ میلیون در سال ٩٢ به ٣٤ میلیون در سال ٩٦ ارتقا پیدا کرده‌اند.

وی همچنین درباره مهاجرت نخبگان توضیح داد: در گذشته ٢٠ درصد از مهاجران از ایران را نخبگان تشکیل می‌دادند اما در سال‌های قبل این نسبت به کمتر از ٥ درصد رسیده است.

پورمحمدی در ادامه سخنان خود، به رکن قدرت روحی و معنوی اشاره کرد و گفت: خوشبختانه کشور و ملت ما طلایه‌دار و پیشتاز در ترویج فرهنگ معنویت و دیانت در عرصه جهانی‌اند. عنصر اصلی معنویت، پایداری اجتماعی است و ملت ما نشان داده که جزو صبورترین ملت‌ها دربرابر سختی‌ها و فشارها است.

وی اظهار داشت: در عرصه قدرت سیاسی نیز انتخابات چند روز پیش گواه روشنی در عرصه جهانی بود. آنقدر که سفر اخیر رئیس جمهوری آمریکا به عربستان و عقد بزرگترین قرارداد تسلیحاتی جهان تحت‌الشعاع انتخابات ایران قرار گرفت و این یعنی قدرت نرم سیاسی مردم ایران در جهان.

وزیر دادگستری گفت: در عرصه قدرت نرم فرهنگی هم دستاوردهای زیادی داشته‌ایم که وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی باید گزارش‌های آن‌ها را ارائه کنند. ما از تمام فعالان این حوزه اعم از هنرمندان و پژوهشگران تشکر می‌کنیم.

وی ادامه داد: امروز جمهوری اسلامی ایران صاحب توانمندی قدرت نرم در جهان است و این مساله ایران را در تراز قدرت‌های جهانی قرار می‌دهد. هرچند برخی نمی‌خواهند این واقعیت را بپذیرند اما جمهوری اسلامی میدان‌دار برجسته حرکت به سمت قدرت نرم است.

پورمحمدی در پایان سخنان خود، به طرح و تدوین لوایح مربوط به مالکیت فکری و ادبی اشاره کرد و گفت: این مبحث در دولت یازدهم به طور جدی پیگیری شد و به تدوین لوایح مختلفی انجامید. از جمله آن‌ها لوایح حمایت از فرهنگ عامه است که ٢ سال فعالیت فشرده صرف آن شده و امیدواریم هرچه زودتر به تصویب مجلس شورای اسلامی برسد.

وی تأکید کرد: اگرچه وزارت فرهنگ در این مبحث، محوریت دارد اما دستگاه‌های دیگر نیز باید در محقق شدن موضوعات همکاری و مشارکت داشته باشند.

یادآور می‌شود، هفتمین همایش ملی حقوق مالکیت ادبی، هنری و حقوق مرتبط صبح امروز با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در مرکز همایش‌های کتابخانه ملی آغاز به کار کرد و تا ساعت ١٧ امروز نیز ادامه دارد. 

captcha