ویژگی برنامه های جشن رمضان، شهرستان محوری است
کد خبر: 3602573
تاریخ انتشار : ۰۲ خرداد ۱۳۹۶ - ۲۰:۱۹
دبیر ستادی جشن رمضان خراسان شمالی:

ویژگی برنامه های جشن رمضان، شهرستان محوری است

گروه فرهنگی: دبیر ستادی جشن رمضان خراسان شمالی، با بیان اینکه ویژگی برنامه جشن رمضان امسال، شهرستان محوری است، گفت: تمام تلاش بر این است که مردم هفت شهرستان خراسان شمالی از برنامه های فرهنگی هنری ماه مبارک رمضان بهره مند شده و خدمات فرهنگی هنری در سطح استان میان همه اقشار توزیع شود.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان‌شمالی، رضا رضایی، دبیر ستادی جشن رمضان خراسان شمالی، ظهر امروز در نشست خبری جشن رمضان و یازدهمین نمایشگاه قرآن کریم خراسان شمالی، با تاکید بر اینکه هدف از اجرای برنامه های ماه مبارک، تمرکز زدایی ازمرکز استان و ارائه خدمات برابر است، اظهار کرد: امسال برنامه های این نهاد، در قالبی متفاوت با عنوان جشن رمضان و با هدف استفاده از همه ظرفیت های فرهنگی، هنری، سمعی، بصری و اطلاع رسانی جهت گسترش فرهنگ قرآنی و ایجاد شور و نشاط دینی برگزار می شود.
وی با اشاره به اینکه تمام تلاش بر این است که جشن رمضان مخاطب محور و جشنی برای همه سنین باشد، ادامه داد: همه بخش های هنری از جمله هنرمندان سینما، نمایش، هنرهای تجسمی، شعر و محافل قرآنی و غیره با تمام ظرفیت به عرصه آمده اند و شاخصه همه این فعالیت ها، مردمی بودن آن است.
وی یکی از بخش های جشن رمضان را برگزاری نمایشگاه آثار مکتوب با عرضه ده هزار جلد کتاب ذکر کرد و گفت: 80 غرفه برای برگزاری این نمایشگاه در سراسر خراسان شمالی با حضور 30ناشر استانی و کشوری، پیش بینی شده و مردم برای تهیه کتب قرآن و ادعیه می توانند به این نمایشگاه مراجعه کرده و با تخفیف 15 الی 35 درصدی، کتب مورد نظر را تهیه نمایند.
معاون فرهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد خراسان شمالی در ادامه سخنان خود پیش بینی محافل تخصصی قرآن کریم، برگزاری مجالس انس با قرآن با محوریت کانون های مساجد در شهرستان ها، محافل انس با قرآن با حضور تیمی از فعالان قرآنی و اجرای برنامه های غنی از جمله نمایش فیلم و اجراهای هنری را از برنامه های قرآنی جشن رمضان عنوان کرد.
رضایی با اشاره به برگزاری 22 محفل انس با قرآن کریم در سطح خراسان شمالی در ایام ماه مبارک رمضان، اضافه کرد: در این محافل بحث های علمی و تخصصی قرآنی در قالب 20 نشست با موضوعات مختلف و با حضور اساتید برجسته قرآنی برگزار می شود.
وی همچنین از برگزاری مسابقات مختلف قرآنی، استفاده از محتویات نهج البلاغه با حضور اصحاب رسانه و صدا و سیما، جلسات تفسیر و تدبر قرآن کریم به صورت ویژه و برگزاری 140 جلسه تفسیر قرآن کریم در طول ماه رمضان با حضور اساتید قرآن و روحانیون خبر داد.
وی اضافه کرد: البته جلسات تفسیر قرآن به سمت مساجدی که جلسات قرآنی در آن ها کمرنگ تر است، سوق داده می شود و در کنار این فعالیت های تخصصی، فعالیت هنری نیز پیش بینی شده و از ظرفیت هنرمندان استفاده می شود.
دبیر ستادی جشن رمضان خراسان شمالی با بیان اینکه تمرکز بر ارائه آموزه های قرآنی با زبان هنر و با لطافت های خاص هنری است، تصریح کرد: برگزاری شب های شعر در همه شهرستان های استان و برپایی محفل شب شعر در روز ولادت امام حسن مجتبی(ع)، 15 ماه مبارک رمضان از دیگر برنامه ها است.
رضایی اضافه کرد: امسال برای نخستین بار در سراسر کشور، نمایش اعجاز علمی قرآن کریم، به صورت مستمر در تمامی شهرستان های خراسان شمالی برگزار می شود.
وی از دیگر برنامه های شاخص جشن رمضان را تعویض مصحف های فرسوده ذکر کرد و افزود: مردم با مراجعه به نمایشگاه قرآن می توانند جلد مصحف های فرسوده خود را به صورت رایگان، تعویض کنند.
دبیر ستادی جشن رمضان خراسان شمالی یادآور شد: نمایشگاه تخصصی قرآن کریم، از ابتدای ماه رمضان تا دوازدهم خردادماه در محل نگارخانه بجنورد برگزار می شود.
معاون هنری اداره کل فرهنگ و ارشاد خراسان شمالی نیز در این نشست با بیان اینکه در بخش نمایش، اجرای نمایش نامه خوانی و نمایش خیابانی در محل نگارستان بجنورد پیش بینی شده است، گفت: 150 متن قرآنی برای اجرای این نمایش ها ارسال، بررسی و آماده اجرا است و میزبان میهمانان در این بخش هستیم.
ابوالحسن حیدری با اشاره به اینکه در بخش هنرهای تجسمی 30 اثر در قالب نمایشگاه پوستر، عکس و حوزه خوشنویسی با مفاهیم قرآنی، پیش بینی شده است، افزود: امسال در مناطق مرزی، روستاها و شهرستان هایی نظیر گرمه، جاجرم، تیتکانلو و فاروج که فاقد سینما هستند، اکران فیلم ها به صورت سیار انجام می شود.
وی با بیان اینکه در این بخش از ظرفیت سینمای جوان استفاده می شود، حضور آثار بومی هنرمندان جشنواره فیلم و عکس استان با مضامین اقتصاد مقاومتی را از دیگر برنامه های پیش بینی شده حوزه سینمایی در ایام ماه مبارک رمضان عنوان کرد.
وی خاطرنشان کرد: در حوزه هنر خوشنویسی، از ظرفیت هنرمندان بومی و کتابت هنر خوشنویسی استفاده شده و 25 نفر از هنرمندان حوزه کتابت خوشنویسی در محل نمایشگاه قرآن کریم، هر شب کتابت مضامین دینی و هنری را در معرض دید عموم مردم را بر عهده دارند.
حیدری یادآور شد: البته هنر خوشنویسی برگرفته از کتابت قرآن مجید است و آثار این هنرمندان هر شب پس از اتمام کار، به عموم مردم و علاقمندان هدیه داده می شود.
وی با اشاره به اینکه تکیه بر محورهای قرآنی استفاده از ظرفیت هنرمندان در تمامی بخش ها پیش بینی شده است، اضافه کرد: محوریت برنامه ها به موسسات هنری و انجمن ها سپرده شده و از ظرفیت بخش خصوصی ها با نگاه کیفی بر مضامین حوزه هنر استفاده می شود.
مدیر اجرایی جشن رمضان در خراسان شمالی نیز در این نشست برنامه جشن رمضان را برنامه ملی توصیف کرد و یادآور شد: این برنامه در بخشی از استان های کشور از جمله خراسان شمالی در حال برگزاری است.
حجت الاسلام  احمد محمدی، با بیان اینکه جشن رمضان در ماه رمضان برنامه هایی دارد که با مشارکت مردم یک نشاط معنوی را ایجاد کرده و در محضر قرآن کریم، برنامه های متنوعی ایجاد شده است، اظهار کرد: در هفت شهرستان خراسان شمالی، نمایشگاه قرآن کریم برپا می شود و برای ایجاد جاذبه و تجمیع، برخی از برنامه ها فروش کتاب و ادعیه، آثار هنری مربوطه و کتاب های حوزوی در فضای نمایشگاه ها به فروش می رسد.
وی با بیان اینکه امسال با توجه به توسعه استان در تاسیس حوزه های علمیه، کتاب های حزوی در نمایشگاه تخصصی قرآن کریم در بجنورد به فروش می رسد، از طلاب دعوت کرد که از این نمایشگاه بازدید کنند.
وی اضافه کرد: در جوار نمایشگاه، نشست های علمی و تخصصی با همکاری اتحادیه های موسسات قرآنی و مردمی استان با حضور اساتید حوزه و دانشگاه در موضوعات خاص مربوط به قرآن کریم، سبک زندگی اسلامی و تفسیر قرآن، موضوع قرآن و هنر، تدبر در آیات، آیات علمی قرآن کریم و مباحث نوین در حفظ آیات و سایر موضوعات با حضور اساتید، پیش بینی شده است.
حجت الاسلام محمدی با بیان اینکه برگزاری هفت نشست علمی در نمایشگاه قرآن بجنورد و 13 نشست علمی در نمایشگاه های استان پیش بینی شده است، یادآور شد: امسال برای نخستین بار در کشور، این نمایشگاه تخصصی تدارک دیده شده و بعد از اتمام نمایشگاه، برگزاری این برنامه در سطح دانشگاه های بجنورد، شیروان و اسفراین ادامه می یابد و علاقمندان با اعجاز علمی و هنری قرآن کریم در این نمایشگاه ها آشنا می شوند.
وی رصد شبانه ستاره ها در محل نمایشگاه، تعویض مصحف های فرسوده، و هدیه قرآن های نو، کتابت قرآن با استفاده از هنر خوشنویسی، برگزاری بیش از 140 جلسه تفسیر  قرآن کریم با حضور اساتید حوزه و دانشگاه، تجلیل از فعالان قرآنی، هنرنمایی گروه های تواشیح و سرود و همکاری بیش از 20 موسسه فرهنگی قرآن و عترت و موسسات مردمی را از برنامه های پیش بینی شده در ایام ماه مبارک رمضان توسط اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان شمالی عنوان کرد.
مسئول برگزاری محافل انس با قرآن کریم در خراسان شمالی نیز در این نشست بیان کرد: محافل انس با قرآن در 22 مرکز استان پیش بینی شده است که به تفکیک در در بجنورد هفت محفل، راز و جرگلان دو محفل، شیروان دو، اسفراین سه، فاروج یک، گرمه دو،  جاجرم یک و در مانه و سملقان چهار محفل قرآن کریم برگزار می شود.
امین عاملی پور اظهار کرد: این محافل بعد از نماز مغرب  عشاء برگزار شده و 20 مرکز تلاوت نور با اهدای قرآن مناسب در خدمت مردم است.
وی همچنین از برپایی برنامه ربیع القرآن از 29 شعبان در سراسر استان خبر داد و افزود: هدف از اجرای این برنامه آشنایی مردم با قرآن کریم در مساجد است.
وی همچنین از برپایی جشن میلاد امام حسن مجتبی(ع) و برنامه قرآن و عترت با عنوان حدیث ثقلین، استفاده از فضای مجازی و مسابقات قرآنی، و پیش بینی کانال های تلگرامی و ربات قرآنی جهت ختم قرآن کریم به صورت روزانه خبر داد.
captcha