مردم به مراکز غیر معتبر طب سنتی مراجعه نکنند
کد خبر: 3602595
تاریخ انتشار : ۰۳ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۱۱

مردم به مراکز غیر معتبر طب سنتی مراجعه نکنند

گروه اجتماعی: افراد سودجوی بسیاری در حال حاضر، اقدام به تأسیس مراکز نامعتبری در حوزه طب سنتی کرده‌اند، بنابراین از مردم می‌خواهیم که برای اعمال یداوی به مراکز غیر معتبر سنتی مراجعه نکنند.

محمدرضا نورس، معاون آموزشی دانشکده طب سنتی مشهد، در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، گفت: طب سنتی مخاطبان و علاقه‌مندان زیادی را به خود جذب کرده و از همین رو نیز افراد سودجو با تأسیس مراکز مختلف سعی در فریب مردم دارند.
نورس افزود: مردم باید هشیار باشند که به مراکز نامعتبر طب سنتی مراجعه نکنند، زیرا در این مراکز اعمال یداوی به صورت کاملاً غیر علمی انجام می‌شود.
معاون آموزشی دانشکده طب سنتی مشهد با اشاره به اینکه ما اعتقاد داریم طب سنتی با انجام تحقیقات میان‌رشته‌ای و بین‌رشته‌ای با سایر گروه‌های تخصصی، می‌تواند ارتقاء پیدا کرده و بیشتر از قبل وارد فاز عملیاتی شود، عنوان کرد: با توجه به گستردگی فضای تحقیقاتی دانشکده طب سنتی، از عموم مردم می‌خواهیم تا از فضاهای تعریف شده دانشگاهی استفاده کنند، زیرا کارایی هر کدام از این رشته‌ها در منابع طب سنتی تعریف شده است.
نورس ادامه داد: به عنوان نمونه زالو‌درمانی و حجامت که متأسفانه در بسیاری از عطاری‌های سطح شهر به شکل غیر علمی انجام می‌شود، باید با رعایت نکات بهداشتی خاصی و بر اساس نیاز بیمار تحت نظر دانشکده طب سنتی صورت گیرد.
کاربرد غیر علمی زالو‌درمانی
معاون آموزشی دانشکده طب سنتی مشهد اظهار کرد: پزشک در طب سنتی، متناسب با فرد،‌ جنس، شرایط بیماری و نوع داروهای مصرفی، زالودرمانی و حجامت را تجویز می‌کند، اما متأسفانه در بیرون از محیط دانشگاهی به شکل غیر علمی و تجربی از راهکارهای مختلف درمانی استفاده می‌شود.
وی با تأکید بر اینکه در عمل این موضوعات در حوزه معاونت درمان، نظارت بر درمان، نظام پزشکی و پزشک قانونی مورد بررسی قرار می‌گیرد، اظهار کرد: در صورتی که تخلفاتی از سوی نهادهای غیر مرتبط با دانشکده صورت پذیرد و فرد شکایت خود را رسماً اعلام کند، مراحل اداری برای این موضوع انجام خواهد شد، علاوه بر این پرونده‌هایی نیز در دادگستری وجود دارد که به مرحله جواب‌دهی رسیده‌اند.
نورس با اشاره به علاقه زیاد مردم به طب سنتی، تصریح کرد: حوزه طب سنتی تحت بررسی و نظارت قانونی باید قرار بگیرد، ولی مردم نیز باید توجه داشته باشند که به افراد با صلاحیت مراجعه کنند، زیرا در واقع یک حرکت دسته‌جمعی و همگانی لازم است تا اقدامات پیشگیرانه برای جلوگیری از سوء استفاده مجرمان به نتیجه برسد.
معاون آموزشی دانشکده طب سنتی مشهد گفت: در واقع نیاز است تا مردم به مؤسساتی که کلاس‌های آموزشی برگزار کرده و گواهینامه صادر می‌کنند، اعتماد نکرده و فقط به مراکز تحت پوشش دانشکده طب سنتی مراجعه کنند.
وی با اشاره به اینکه در ساختار وزارت بهداشت گروه عظیمی از اساتید مختلف وقت می‌گذارند تا این درخت نوپای طب سنتی به کمال برسد، تصریح کرد: حمایت‌هایی نیز از بیرون و درون صورت گرفته تا ما بتوانیم مثل سایر کشورها طبی برخواسته از فرهنگ بومی و سنتی داشته باشیم.

captcha