بررسی لایحه مالکیت ادبی و هنری در مجلس شورای اسلامی
کد خبر: 3602636
تاریخ انتشار : ۰۲ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۶:۰۸
ملک‌شاهی مطرح کرد:

بررسی لایحه مالکیت ادبی و هنری در مجلس شورای اسلامی

گروه هنر: رئیس کمیسیون قضایی مجلس شورای اسلامی در هفتمین همایش ملی حقوق مالکیت ادبی، هنری و حقوق مرتبط گفت: بررسی لایحه مالکیت ادبی و هنری در مجلس شورای اسلامی در اولویت قرار دارد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) به نقل از مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، الهیار ملک‌شاهی، رئیس کمیسیون قضایی مجلس شورای اسلامی در هفتمین همایش ملی حقوق مالکیت ادبی، هنری و حقوق مرتبط اظهار کرد: با توجه به اهمیت دارایی‌های فکری و تنوع و پیچیدگی بر نحوه آن‌ها، سعی شده تا دارایی‌های فکری مربوط ، حَسَب مورد، مورد حمایت نظام حقوقی قرار بگیرند.

وی در عین حال تصریح کرد: یکی از این دارایی‌ها، لایحه حمایت از مالکیت صنعتی است که همراه آن طرحی با همین عنوان در مجلس شورای اسلامی بررسی شد.

ملک‌شاهی ادامه داد: در دوره نهم مجلس شورای اسلامی سعی شد تا بتوانیم این طرح و لایحه را به سر منزل مقصود برسانیم. بنابراین، به صحن مجلس ارائه شد اما متأسفانه با خاتمه عمر مجلس، تمامی لوایح که در دستور کار بودند، لغو شدند. بنابراین این لایحه (مالکیت صنعتی) دوباره با شروع مجلس جدید، در مجلس مطرح شد.

وی عنوان کرد: لایحه دیگر، مالکیت ادبی و فکری است که در حال حاضر با حمایت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تنظیم  و به مجلس ارائه شده است. این لایحه با فوریت در مجلس در حال بررسی است اما مواردی مانند فولکلور را می‌توان خارج از لایحه مالکیت ادبی و هنری بررسی کرد زیرا اینها اثر هنری هستند و باید با قوانین خاص در مجلس مورد شناسایی قرار گیرند چرا که  اگر ما در این زمینه پیشقدم نشویم ممکن است دیگران به اسم خودشان آن‌ها را ثبت خواهند کرد.

رئیس کمیسیون قضایی مجلس ادامه داد: حمایت دیگر، حمایت حقوقی موارد خاص است که جای آن در قوانین ما بسیار خالی است و امیدواریم همایش ملی مالکیت ادبی و هنری در این زمینه نیز مؤثر باشد.

وی توضیح داد: متأسفانه امروزه یک اثر علمی و هنری و ادبی اگر افشا شود از اختیار مالک آن خارج می‌شود. هنر ما این است بتوانیم قانونی را وضع کنیم که این انحصار برای خالق آثار مورد حمایت قرار گیرند.

ملک‌شاهی افزود: آثار فرهنگی و هنری و حمایت از آن‌ها نیاز به حمایت جهانی دارد؛ بنابراین باید با منابع حقوقی دنیا بتوانیم رابطه بین‌المللی برقرار کنیم. در طول سال‌های گذشته (از سال ٨٣ به بعد) جمهوری اسلامی ایران به کنوانسیون‌های مختلفی در این خصوص ملحق شده است که از آن میان می‌توان به ثبت اختراع  بین‌المللی اشاره کرد.

وی توضیح داد: مجلس در حوزه مالکیت ادبی و هنری قوانین خاص خود را دارد که از آن میان می‌توان به قانون حمایت از مؤلفان، مصنفان و هنرمندان و قانون ترجمه و تکثیر کتب اشاره کرد.

ملک‌شاهی تصریح کرد: این قوانین با توجه به پیشرفت‌هایی که داریم، نمی‌توانند پاسخگوی نیاز ما باشد. بنابراین قانون حقوق مالکیت ادبی و هنری به مجلس عرضه شده است و ما آن را در اولویت قرار داده‌ایم.

وی بیان کرد: ما در آستانه تصویب یک قانون بسیار مهم هستیم و آن قانون مالکیت ادبی و هنری است. نتیجه این همایش می‌تواند برای ما کمک خوبی در زمینه تصمیم‌سازی و تسهیل‌سازی کارهای ما باشد. همچنین این همایش می‌تواند مقدمه‌ای برای تصویب لایحه فرهنگ عامه باشد.

 

captcha