«محمود بن‌سیبویه»؛ قرآن‌پژوه خفته در بقیع
کد خبر: 3602702
تاریخ انتشار : ۰۳ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۹:۲۷
به بهانه سالروز وفات/

«محمود بن‌سیبویه»؛ قرآن‌پژوه خفته در بقیع

گروه بین‌الملل: سال‌ها تلاش و مجاهدت علمی در ارتباط با قرآن و علوم قرآنی و تربیت شاگردان بسیار در این زمینه، حاصل عمر 66 ساله استاد «محمود بن‌سیبویه بدوی» است.

«محمود سیبویه»؛ قرآن‌پژوه خفته در بقیع
به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی اسلام‌وب، شیخ محمود بن‌سیبویه بدوی، در روز جمعه پنجم رمضان سال 1349 هجری قمری در یکی از روستاهای استان منوفیه مصر به دنیا آمد.
تحصیلات
وی در 9 سالگی حافظ قرآن شد و رتبه نخست مسابقات قرآن را از آن خود کرد و پس از آن به آموختن قرائت‌های هفت‌گانه و دهگانه به طریق شاطبی پرداخت.
او در 15 سالگی در دانشکده زبان عربی دانشگاه الازهر مصر در رشته تجوید به روایت حفص فارغ‌التحصیل شد و پس از آن قرائت‌های پیشرفته را آموخت و سپس در سال 1376 ه.ق به تخصص در قرائت‌ها نائل آمد.
فعالیت‌ها و تدریس
محمود بدوی در سال 1378 به عنوان استاد در مراکز قرآنی الازهر در قویسنا، فیوم و شبین کوم به فعالیت پرداخت تا آنجا که استاد برتر علوم عربی و دینی در مراکز الازهر شناخته شد و در سال 1388 ه.ق مدرک عالی پژوهش‌های اسلامی در دانشکده الهیات الازهر به او اختصاص گرفت.
او در 38 سالگی از سوی الازهر برای تدریس در مرکز اسلامی بغداد زیر نظر ریاست دیوان اوقاف به عراق اعزام شد و هم‌زمان به عنوان سخنران در دانشکده ابی‌حنیفة النعمان عراق فعالیت می‌کرد.
وی در سال 1394 ه.ق توانست مدرک کارشناسی ارشد در رشته سیاست دینی را از دانشکده زبان عربی الازهر به دست آورد.
محمود بن‌سیبویه تا سال 1395 ه.ق که دانشکده قرآن کریم در مدینه منوره تأسیس شد، در یغداد ماند پس از آن به مدینه رفت و به عنوان مدیر بخش قرائت‌های این مرکز انتخاب شد.
او همچنین در سال 1401 ه.ق در مرکز عالی الدعوة الاسلامیة در مدینه به تدریس پرداخت.
وی در سال 1405 با پایان‌نامه «جزیه در شریعت اسلامی» مدرک دکتری گرفت و در 25 محرم سال 1406 ه.ق به عنوان رئیس بخش قرائات دانشکده، عضو کمیته علمی بازنگری مصحف به روایت حفص از عاصم به طریق شاطبی و به روایت ورش از نافع به طریق شاطبی و نظارت بر مصحف‌های ترتیل در مدینه و بازنگری مصحف‌های مکتوب در چاپخانه قرآن مجمع ملک فهد انتخاب شد.
شرکت در سخنرانی‌های کمیته علمی بازنگری قرآن در مدینه به روایت قالون از نافع و به روایت الدوری از ابی عمرو بصری، عضویت در انجمن مشاوران و هیئت عالی مجمع ملک فهد، نظارت بر طرح دانشکده قرآن کریم مبنی بر ثبت صوتی قرائت‌های هفت‌گانه به طریق شاطبی که هر روز با عنوان «درس‌هایی از قرآن کریم» از رادیو قرآن عربستان پخش می‌شد، بازنگری در چندین مصحف که در جای جای جهان اسلام و به روایت‌های مختلف چاپ شده بودند و تهیه گزارش‌های کامل از آنها، مشارکت در بازنگری برخی کتاب‌ها و پژوهش‌های مرتبط با قرآن، بررسی ده‌ها رساله علمی مرحله کارشناسی ارشد و دکتری با موضوع قرائت‌ها و علوم آن، بررسی چندین پایان‌نامه در بسیاری از دانشگاه‌های عربستان از دیگر فعالیت‌های این عالم قرآنی به‌شمار می‌رود.
شاگردان
شیخ محمود بن‌سیبویه دانشجویان بسیاری را در مراکز قرآنی الازهر مصر، مرکز اسلامی بغداد، دانشکده ابی‌حنیفه بغداد و در نهایت دانشکده قرآن کریم و پژوهش‌های اسلامی دانشگاه اسلامی مدینه و مرکز عالی الدعوة الاسلامیة در مدینه تربیت کرد.
اساتید
محمود بدوی نزد عالمان بسیاری درس خواند. او حفظ قرآن کریم و روایت حفص از عاصم را از شیخ «محمد ابراهیم ماضی» آموخت و قرائت‌های ده‌گانه را از «شیخ مصرفی محمود العنوسی» یاد گرفت.
شیخ عامر سید عثمان، شیخ احمد عبدالعزیز الزیات، شیخ عبدالفتاح عبدالغنی القاضی و شیخ ابراهیم علی شحاته السمنودی از دیگر اساتید او بودند.
تألیفات
الوجیز فی علم التجوید(خلاصه‌ای از علم تجوید)، مذکرة فی علوم القرآن(یادداشتی در باب علوم قرآن)، حول بعض القرائات القرآنیة و لاسیما القراءات التی کانت مثار جدل و نقاش بین النحاة(پژوهش علمی درباره قرائات قرآنی که در سال 1403 ه.ق در شماره اول نشریه دانشکده قرآن کریم مصر چاپ شد)، المصاحف العثمانیه(نسخه‌های خطی قرآن عصر عثمانی/مقاله)، الامر عندالاصولیین(رساله کارشناسی ارشد) و جزیه فی الشریعة الاسلامیة(جزیده در شریعت اسلام/رساله دکتری) از آثار این استاد برجسته قرآن به‌شمار می‌رود.
وفات
وی سرانجام در روز یکشنبه 28 شعبان سال 1415 ه.ق دار فانی را وداع گفت و در مسجد شریف نبوی بر او نماز خواندند و او را در قبرستان بقیع به خاک سپردند.
captcha