ایمان از منظر قرآن
کد خبر: 3602707
تاریخ انتشار : ۰۳ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۸:۳۳

ایمان از منظر قرآن

گروه معارف: ایمان یكی از مهم‌ترین مقولات اخلاق دینی است. امروزه، بحث ایمان یكی از اهم مباحث فلسفه دین و الهیات به شمار می‌رود.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از آذربایجان‌شرقی، ایمان یكی از مهم‌ترین مقولات اخلاق دینی است. امروزه، بحث"ایمان" یكی از اهم مباحث فلسفه دین و الهیّات به شمار می‌رود.

در كتب، رسائل و مقالاتی كه در دو حوزه معرفتی فلسفه دین و الهیات نوشته و منتشر می‌شوند مسائل بسیاری در باب ایمان مطرح می‌شوند كه بعضی از آنها واقعاً به این دو حوزه تعلق دارند و بعضی دیگر نیز اگر چه به معنای دقیق كلمه متعلق به این دو حوزه نیستند، بلكه به قلمروی دیگری مانند روانشناسی، معرفت شناسی و ما بعد الطبیعه؛ برمی‌گردند، لكن در مباحث مربوط به فلسفه دین و الهیات ظاهر می‌شوند.

ابتدایی ترین رکن ایمان ایجاد خلق نیکوست

حجت‌الاسلام حافظ زمانی، امام جمعه ملکان در گفت‌‌و گو با ایکنا اظهار کرد: ابتدایی ترین رکن ایمان برای هر فرد ایجاد خلق خوش و نیکوست .

وی، افزود: انسانِ قرآن، موجودی است وابسته به ایمان و وارسته از هر چیزی دیگر. این موجود وابسته به ایمان برای نجات ایمان خود هجرت می‌کند و برای نجات ایمان جامعه و در حقیقت برای نجات جامعه از چنگال اهریمن بی ایمانی جهاد می‌نماید.

وی، با استناد به آیه 57 سوره بقره خاطرنشان کرد: در این آیه می‌خوانیم:" كسى كه به خدا و روز قيامت ايمان داشته باشد و عمل صالح كند پس پاداش‌هاى آنان نزد پروردگارشان است".

حجت‌الاسلام زمانی، با اشاره به فرموده حضرت محمد(ص) ادامه داد: پیامبراکرم(ص) می‌فرمایند:" مؤمن نیست مگر آن که دلش بازبانش یکی باشد و زبانش با دلش و گفتارش با کردارش ناسازگار نباشد".

امام جمعه ملکان یادآور شد: وقتى ايمان انسان زياد شد و به حدى از كمال رسيد كه مقام پروردگارش را و موقعيت خود ر اشناخت و فهميد كه تمامى امور به دست خداى سبحان است و او يگانه ربى است كه تمام موجودات بسوى او بازگشت می‌كنند در اين موقع برخود حق و واجب می‌داند كه بر او توكل كرده و تابع اراده او شود. جمله "وَ عَلى‏ رَبِّهِمْ يَتَوَكَّلُونَ"اشاره به همين معنا است.

وی از آثار ایمان گفت و  افزود: از آثار ایمان، تنعم و بهره‌مندی فرد با ایمان از نعمت‌های بهشتی است، آنجاست که نتیجه آن همه خویشتن داری و اطاعت از اوامر و نواهی را خواهد دید، هنگامی که بهشتی که خداوند برای بندگان صالحش آراسته را می‌بیند.

حجت‌الاسلام زمانی، عمل صالح را در ایمان دخیل دانست و تاکید کرد: عمل صالح نمی‌تواند بدون ایمان، وجود پیدا کند و اگر هم گاهی افرادی بی ایمان اعمال نیکی انجام دهند، بی شک محدود، ضعیف و استثنایی خواهد بود و به تعبیر دیگر برای عمل صالح به طور مستمر، ریشه دار و عمیق انجام گیرد باید از عقیده پاک و اعتقاد صحیح سیراب شود.

ایمان حالتی است روانی که در هر انسانی ممکن است، ایجاد شود

حجت‌الاسلام سید‌حسن ‌موسوی، امام جمعه کلیبر در گفت‌‌وگو با ایکنای آذربایجان شرقی، اظهار کرد: ایمان حالتی است روانی که در هر انسانی ممکن است، ایجاد شود و از حیث تحلیل عقلی دارای سه مؤلفه "عقیده و شناخت"، "علقه قلبی و عاطفی" و "رفتار ظاهری" است.

وی افزود: ايمان موجب هدايت به راه مستقيم مى‌شود.

حجت‌الاسلام موسوی، با استناد به آیه یک سوره ابراهیم خاطرنشان کرد: در این آیه می‌خوانیم:" این کتابی است که آن را به سوی تو نازل کردیم تا مردم را به اذن پروردگارشان از تاریکی‌ها به سوی روشنایی درآوری".

وی با اشاره به فرموده حضرت علی(ع) ادامه داد: مولی الموحدین علی(ع) می فرمایند: "همانا بهترین چیزی که انسان‌ها می‌توانند با آن به خدای سبحان نزدیک شوند، ایمان به خدا و ایمان به پیامبر(ص) و جهاد در راه خداست که جهاد قلّه بلند اسلام و یکتا دانستن خدا براساس فطرت انسانی است".

امام جمعه کلیبر یادآور شد: مؤمن به دلیل ایمانش وقتی در سرازیری مرگ قرار می‌گیرد، نسبت به سایر افراد درد و زحمت کمتری خواهد داشت.

وی افزود: عمل مؤمن در افزایش ایمان تاثیر دارد که همان بر پا کردن نماز و عبادت است. وقتى ايمان به حد كمالش در دل مستقر شد قهرا انسان به سوى عبوديت معطوف شده و پروردگار خود را به خلوص و خضوع عبادت می‌كند و اين عبادت همان نماز است که جمله "الَّذِينَ يُقِيمُونَ الصَّلاةَ" اشاره به آن دارد.

حجت‌الاسلام ‌موسوی حیات طیبه را از آثار تربیت ایمانی دانست و تاکید کرد: در تربیت ایمانی هدف نهایی تربیت قرب الهی، رضوان و حیات طیبه است و بقیه اهداف مانند خودشکوفایی در مسیر رسیدن به قرب الهی قرار دارد.

captcha