مخالفت برخی بندهای سند 2030 با آیه 58 سوره نور
کد خبر: 3602769
تاریخ انتشار : ۰۳ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۲:۲۰
معاون تبلیغ حوزه علمیه تشریح کرد:

مخالفت برخی بندهای سند 2030 با آیه 58 سوره نور

گروه حوزه‌های علمیه: معاون تبلیغ حوزه علمیه با اشاره به مفاد آیه 58 سوره مبارکه نور که در آن برای ورود فرزندان به اتاق خواب والدین محدودیت سه گانه اعمال شده است گفت: اگر چه برخی بندهای این سند ظاهر خوبی دارد و برخی بندهای آن هم خوب است ولی برخی بندهای سند 2030 در مغایرت کامل با شرع مقدس و فرهنگ دینی مردم ایران است.

حجت‌الاسلام و المسلمین محمدحسن نبوی، معاون تبلیغ حوزه علمیه در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) در مورد سند 2030 با بیان اینکه این سند به نام سند توسعه پایدار برای ملت‌های مختلف نوشته شده و برخی کشورها نیز آن را امضاء کرده‌ و برخی نیز امضاء نکرده‌اند گفت: برخی کشورهایی که مقیدات دینی هم ندارند آن را نپذیرفته و امضاء نکرده‌اند زیرا با فرهنگ آنان سازگاری نداشته است.
نبوی با بیان اینکه مطمئنا برای کشوری مانند ایران که مردم آن پایبند به مسایل دینی هستند امضای سند دردسرهای زیادی خواهد داشت بیان کرد: مسئله سند فارغ از ابعاد دینی هم به مراتب مشکلات بیشتری برای کشور به همراه می‌آورد زیرا تعهداتی در آن است که بعدا باید پاسخگو باشیم.
معاون تبلیغ حوزه علمیه با بیان اینکه این سند چندبخشی است و بخشی از آن مربوط به مسایل آموزشی است و به امضاء دو وزیر و معاون رئیس جمهور رسیده است گفت: این سند به دنبال روند جهانی‌سازی آموزش برای همه کشورهای جهان است از این رو شاخص‌های مشترک آموزشی نیز ارایه داده و در ارزیابی‌ها نیز فارغ از فرهنگ و دین مردم سنجش می‌شود.
نبوی با بیان اینکه بخش‌هایی از این سند در مغایرت کامل با دین اسلام است گفت: البته بخش‌هایی از این سند نیز ظاهری خوب دارد ولی باطن آن نادرست و در راستای زدودن  فرهنگ اسلامی است و بخشی از آن نیز برای همه کشورها و فارغ از دین و آئین آنان خوب است ولی مسئله این است که دشمنان شگردشان این است که نفوذ را با مخلوط کردن حرف‌های درست و نادرست و مغایر با دین و آئین ما دنبال می‌کنند از این رو لازم نیست همه بندها دچار مشکل باشد ولی همان مقدار هم که مشکلاتی دارد برای ایجاد دردسر برای کشور بس است.
معاون تبلیغ حوزه‌های علمیه سراسر کشور با بیان اینکه یکی از بخش‌های این سند پرداختن به حقوق شهروندی است تصریح کرد: بدیهی است که وقتی بخواهند حقوق شهروندی را تعریف کنند براساس معیارها و فرهنگ ما آن را تعریف نخواهند کرد و براساس فرهنگ آمریکایی اروپایی که حداقل بخش‌هایی از آن خلاف فرهنگ و دین ما است به تعریف حقوق شهروندی می‌پردازند همان طور که در بحث حقوق بشر برخورد دوگانه و چندگانه دارند و فاصله حقوق شهروندی از دید آنان با ما در برخی موارد زیاد است.
وی به ذکر نمونه‌هایی در این مورد پرداخت و ادامه داد: به عنوان مثال اگر پسر جوانی با دختری طرح دوستی بریزد و از دختر بخواهد که با او به بیرون منزل بروند و هر نوع فسادی دوست داشته باشند انجام دهند پدر دختر به عنوان ولی او حق اعتراض ندارد زیرا بر اساس حق شهروندی غربی، پلیس می‌تواند در موارد اینچنینی که اختلاف میان پدر و دختر ایجاد می شود پدر را دستگیر کند که مطمئنا چنین مسایلی با دین ما مغایرت کامل دارد و فرهنگ ایرانی نیز پذیرای آن نیست.
نبوی اظهار کرد: همچنین اگر خانمی بنای فساد داشته باشد و حتی تابلو بزند که من فاسدم و بخواهد به کار روسپی‌گری مشغول شود باید به عنوان کار جنسی و راهی برای کسب درآمد مورد حمایت دولت قرار گیرد و کسی حق برخورد با او را ندارد از این رو چنین کاری باید باید رسمیت بیابد و مزایای کار خاص نیز به آن داده شود.
امضاء 2030 خریدن دردسر بی وجه برای کشور است
معاون تبلیغ حوزه‌های علمیه با اشاره به اعلامیه جهانی حقوق بشر و فشارها و مشکلاتی که دشمنان به بهانه حقوق بشر از ابتدای انقلاب اسلامی به کشور وارد کردند عنوان کرد: در زمینه اعلامیه جهانی حقوق بشر در بخش‌های مختلف به شدت مشکل داریم و کرارا نیز به همین بهانه بر ما فشار وارد کرده‌اند در حالی که باید پرسید آیا حمله عربستان به یمن و اشغال بحرین؛ برخورد عربستان سعودی و برخی کشورهای عربی با مردم خود و وجود نظام‌های دیکتاتوری در این کشورها و کودک‌کشی در یمن و سوریه و ... مصداق نقض حقوق بشر نیست؟.
وی افزود: غربی‌ها و نهادهای حقوق بشری در حالی به تفسیر از حقوق بشر می‌پردازند که از دید آنان عربستان که ابتدایی‌ترین مولفه‌های حقوق بشری و دموکراسی را در کشور خود رعایت نکرده و نمی‌کند و آزادی در این کشور وجود ندارد نه تنها مورد حمایت قرار می گیرد بلکه در مجمع حقوقی بین‌المللی و به واسطه پول‌های مفت و دلارهای نفتی خود به رکن در این نهادهای تبدیل می‌شود.
معاون تبلیغ حوزه‌های علمیه با بیان اینکه هم مواد حقوق بشری که به دنبال جهانی‌سازی آن هستند و هم نوع تفسیر آنان از این مواد در تضاد با منافع و مصالح ملی و فرهنگ و شرع مقدس اسلام است عنوان کرد: برای نوشتن مواد حقوقی نیاز به مبانی داریم و برای ارایه مبانی نیز منبع نیاز است که از دید ما حقوق اسلامی مبتنی بر مبانی خاصی است که از منابع یعنی وحی، عقل و سنت گرفته شده است در حالی که غرب وقتی منبعی مانند وحی را قبول ندارد یک تضاد ریشه‌ای با فرهنگ دینی ما دارند از طرف دیگر حتی برخی مبانی و مواد حقوقی نیز که مشترک بین انسان‌هاست را طوری تعریف و تفسیر می‌کنند که به نفع خود آنان است.
وی ادامه داد: بر همین معیار، دفاع مشروع حزب‌الله و مردم فلسطین از خودشان را تروریسم می‌خوانند ولی وقتی عربستان به یمن حمله می‌کند و یا رژیم اشغالگر قدس را که از اساس مشروعیتی ندارد مورد حمایت قرار می‌دهند.
نبوی به بخش دیگری از مواد و موضوعات سند2030 اشاره و عنوان کرد: بخش دیگری از موارد آموزشی این سند، آموزش جنسیتی است؛ یعنی برای همان دوره ابتدایی، کتبی تولیدشده است و در سنین کودکی به کودکان می‌آموزند تا با اجزای جنسی بدن خود و آلت تناسلی آشنا شوند که ناگفته پیدا و بدیهی است که چقدر تاثیرات منفی می‌تواند بر روح و فکر یک کودک داشته باشد و در مغایرت کامل با آیات قرآن کریم است.
مغایرت 2030 با آیه 58 سوره نور
این استاد حوزه علمیه در تبیین مغایرت این موضوع با آیات قرآن کریم به برخی آیات اشاره کرد و گفت: قرآن کریم در آیه 58 سوره مبارکه نور فرموده است: «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لِيَسْتَأْذِنْكُمُ الَّذِينَ مَلَكَتْ أَيْمَانُكُمْ وَالَّذِينَ لَمْ يَبْلُغُوا الْحُلُمَ مِنْكُمْ ثَلَاثَ مَرَّاتٍ مِنْ قَبْلِ صَلَاةِ الْفَجْرِ وَحِينَ تَضَعُونَ ثِيَابَكُمْ مِنَ الظَّهِيرَةِ وَمِنْ بَعْدِ صَلَاةِ الْعِشَاءِ ثَلَاثُ عَوْرَاتٍ لَكُمْ لَيْسَ عَلَيْكُمْ وَلَا عَلَيْهِمْ جُنَاحٌ بَعْدَهُنَّ طَوَّافُونَ عَلَيْكُمْ بَعْضُكُمْ عَلَى بَعْضٍ كَذَلِكَ يُبَيِّنُ اللَّهُ لَكُمُ الْآيَاتِ وَاللَّهُ عَلِيمٌ حَكِيمٌ»؛ اى كسانى كه ايمان آورده‏‌ايد قطعا بايد غلام و كنيزهاى شما و كسانى از شما كه به [سن] بلوغ نرسيده‏‌اند سه بار در شبانه روز از شما كسب اجازه كنند پيش از نماز بامداد و نيمروز كه جامه‌‏هاى خود را بيرون مى‌‏آوريد و پس از نماز شامگاهان [اين] سه هنگام برهنگى شماست نه بر شما و نه بر آنان گناهى نيست كه غير از اين [سه هنگام] گرد يكديگر بچرخيد [و با هم معاشرت نماييد خداوند آيات [خود] را اين گونه براى شما بيان مى‌‏كند و خدا داناى سنجيده‏ كار است»(58 نور)؛ این آیه با صراحت کودکان را از ورود به اتاق والدین منع فرموده است تا ذهنیت منفی جنسی برای کودکان ایجاد نشود ولی در این سند به صراحت در کتب درسی با نشان دادن اجزای تناسلی افراد، نحوه تولد فرزند را آموزش می‌دهند.
نبوی با بیان اینکه وقتی قرآن کریم نسبت به نگاه زن و مرد نامحرم به یکدیگر و نحوه گفتار آنان دستورات موکدی دارد مطمئنا نمی‌توان آموزش‌هایی را ارایه کنیم که می‌تواند آفات زیادی به دنبال داشته باشد عنوان کرد: یکی دیگر از مقولاتی که در این سند دیده می‌شود دفاع از همجنس‌گرایی در مردان و زنان است همچنین از فمینیسم نیز  دفاع شده و آن را ترویج می‌کند که محور اصلی آن پیگیری تساوی جنسیتی در زن و مرد است و حتی چنان این تساوی را مد نظر قرار می‌دهد که تفاوت آفرینش زن و مرد را هم قبول ندارد.
معاون تبلیغ حوزه علمیه به مغایرت این سند با طرح تحول در نظام آموزش و پرورش اشاره کرد و افزود: به لحاظ طراحی، این سند طوری طراحی شده است تا اولا در کتب درسی دست ببرند و تفکرات نادرست خود را آموزش بدهند؛ دوم اینکه دوره‌های آموزشی برای ترویج این تفکر برای معلمان برگزار شود تا این مفاهیم را به دانش‌آموزان القاء کنند همچنین بر سیستم‌های آموزشی کشورهای دنیا نظارت داشته باشند و اگر کشوری از آن تخطی کند زمینه تحریم و فشار را ایجاد کنند.
وی افزود: فارغ از این مسایل، نفس پذیرش نظارت یونسکو بر سیستم آموزشی کشور ذلت‌بار است و زمینه برخوردهای بین‌المللی را هم فراهم خواهد کرد به همین دلیل برخی کشورهایی که قیود دینی ما را هم ندارند و از دید ما در زمینه فرهنگی و دینی باز هستند هم زیر بار امضاء این سند نرفته‌اند که از جمله این کشورها می‌توان به آلمان، چین، مکزیک و ... اشاره کرد که حتی مورد اعتراض یونسکو نیز قرار گرفته‌اند.
نبوی در پاسخ به این سؤال که مسئولان کشور اعلام کرده‌اند ما با حق تحفظ آن را پذیرفته‌ایم و موادی که در مغایرت با شرع و فرهنگ کشور است را نخواهیم پذیرفت عنوان کرد: سؤال این است که با وجود طرح تحول در نظام آموزش و پرورش که قانونی است و با صرف صدها ساعت کار کارشناسی تدوین و به تایید رهبر انقلاب هم رسیده است چه داعیه‌ای برای پذیرش این طرح وجود دارد؟ ضمن اینکه این سند بدون اطلاع مسئولان رده بالای کشور، مجلس و شورای عالی انقلاب فرهنگی امضاء شده و حتی قرار بوده است که گزارشی از اقدامات اجرایی اولیه هم به یونسکو ارایه شود.
captcha