تعاملات فرهنگی و اقتصادی ایران و روسیه در گرو شناخت از یکدیگر است
کد خبر: 3602852
تاریخ انتشار : ۰۳ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۳:۳۹
در جلسه اعضای جهاد دانشگاهی با رایزن فرهنگی مطرح شد؛

تعاملات فرهنگی و اقتصادی ایران و روسیه در گرو شناخت از یکدیگر است

گروه بین‌الملل: در جلسه هیئت اعزامی جهاد دانشگاهی با رایزن فرهنگی، علت معطل ماندن تعاملات فرهنگی و اقتصادی ایران و روسیه عدم شناخت دو کشور از یکدیگر عنوان شد.

تعاملات فرهنگی و اقتصادی ایران و روسیه در گرو شناخت طرفین از یکدیگر است
به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، هیئت اعزامی جهاد دانشگاهی که با پیگیری‌ها و هماهنگی‌های سازمان فعالیت‌های قرآنی دانشگاهیان کشور سفر یک هفته‌ای به روسیه داشت، در آخرین برنامه کاری خود در این کشور با رضا ملکی، رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در مسکو دیدار کرد.
در این دیدار ملکی با اشاره به ظرفیت‌های روسیه و جمهوری‌های فدرال این کشور به‌ویژه ظرفیت‌های گروزنی اشاره کرد و گفت: سال گذشته این منطقه بیشترین گردشگر را به خود جذب کرد، بنابراین گروزنی علاوه بر تاتارستان دارای ظرفیت‌های بسیار خوبی است.
در بخش دیگر این دیدار، حمید صابر فرزام، رئیس سازمان فعالیت‌های قرآنی دانشگاهیان کشور و مدیرعامل خبرگزاری ایکنا با اشاره به سفر یک‌هفته‌ای خود، آن را پربار توصیف کرد و گفت: به دنبال آن هستیم که تصمیماتی که در جریان این سفر اتخاذ شد، سریع‌تر عملیاتی شود؛ رئیس جهاد دانشگاهی نیز راغب است که در روسیه به‌ویژه جمهوری تاتارستان قدم‌هایی برداشته شود.
وی تصریح کرد: جهاد دانشگاهی علاوه بر حوزه فرهنگی، در حوزه فنی، مهندسی، اقتصادی و نفتی نیز فعال است و تلاش می‌کند در این حوزه‌ها با روسیه و تاتارستان تعاملاتی داشته باشد.
صابر فرزام با اشاره به حضور 4 از بانوان برگزیده در جشنواره مد و پوشش اسلامی ـ ایران گفت: در جریان سفر هیئت اعزامی جهاد دانشگاهی به قازان، این بانوان در چندین جلسه، نشست و نمایشگاه شرکت کردند که استقبال خوبی از طرح‌های آنها از سوی طرف‌های روسی به عمل آمد و پیشنهاد شد یکی از لباس‌های طراحی شده به موزه ملی مردم‌شناسی قازان ارائه شود تا با عنوان ایران در این موزه به نمایش گذاشته شود.
در بخش دیگر این نشست، با توجه به توضیحات رایزن فرهنگی ایران در مورد مصرف گیاهان دارویی در روسیه و استقبال بازارهای این کشور از محصولات مربوط به گیاهان دارویی، هادی بختیاری، مشاور سازمان فعالیت‌های قرآنی دانشگاهیان، به وضعیت گیاهان دارویی در ایران و ظرفیت‌های پژوهشکده گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی پرداخت.
همچنین علی مرادی، مدیرکل دفتر همكاری‌های علمی و ارتباطات بین‌الملل جهاد دانشگاهی با اشاره به عدم شناخت عمیق ایران و روسیه از یکدیگر گفت: همین عدم شناخت باعث می‌شود که تعاملات فرهنگی و اقتصادی ایران و روسیه در سطح بالایی نباشد؛ به طور مثال وقتی روابط ترکیه و روسیه دچار مشکل شد، بهترین فرصت برای بازرگانان ایرانی فراهم بود که وارد بازار روسیه بشوند، اما عدم شناخت باعث شد که نتوانیم از این فرصت استفاده کنیم.
مرادی با اشاره به سند برنامه ششم توسعه جهاد دانشگاهی و توجه به شناخت مناطق هدف، بر اساس اهداف چندگانه جهاد اظهار کرد: جهاد دانشگاهی بعد از ۴ دهه فعالیت به توانمندی‌هایی دست یافته که می‌تواند در سطح بین‌الملل اقداماتی انجام دهد و در همین راستا توانسته با همکاری وزارت امور خارجه آژانس همکاری‌های بین‌المللی ایران را پایه‌گذاری کند و در حال حاضر به دنبال ایجاد دفاتر منطقه‌ای در لبنان، مالزی و شمال آفریقاست.
دفتر همكاری‌های علمی و ارتباطات بین‌الملل جهاد دانشگاهی گفت: به نظر می‌رسد با توجه به ظرفیت‌هایی که در روسیه وجود دارد، می‌توانیم دفتر نمایندگی جهاد دانشگاهی را در این منطقه نیز احداث کنیم.

captcha