ایستادگی در مقابل دشمن مهم‌ترین دستاورد سوم خرداد است
کد خبر: 3602875
تاریخ انتشار : ۰۳ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۲:۳۰

ایستادگی در مقابل دشمن مهم‌ترین دستاورد سوم خرداد است

گروه اجتماعی: خرمشهر در چهارم آبان 1359 در پی 35 روز پایداری و جان‌فشانی به اشغال نظامیان عراقی درآمد و به مدت 578 روز «19 ماه» در تصرف بعثی‌ها بود، ساعت 2 بعدازظهر سوم خرداد 1361، پس از 24 روز رزم بی‌امان، خرمشهر به‌طور کامل از اشغال نظامیان عراق آزاد شد و عملیات پیروزمند بیت‌المقدس که از دهم اردیبهشت این سال آغازشده بود، با این آزادسازی به پایان رسید.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از قزوین آزادسازی خرمشهر یکی از مهم‌ترین اهداف عملیات بیت‌المقدس در دوره جنگ ایران و عراق بود این عملیات توسط ارتش جمهوری اسلامی ایران به فرماندهی علی صیاد شیرازی و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به فرماندهی محسن رضایی انجام گرفت.
شورای عالی انقلاب فرهنگی سوم خرداد را به‌عنوان روز مقاومت، ایثار و پیروزی در تقویم رسمی ایران نام‌گذاری کرده‌ است چراکه فتح خرمشهر انعکاس جهانی داشته و ازلحاظ نظامی نقطه عطفی در تاریخ جنگ ایران و عراق شناخته می‌شود.
 بدون تردید سوم خرداد سالروز آزادسازی خرمشهر، یکی از پررنگ‌ترین و پرافتخارترین روزهای تقویم ایرانیان در سی‌وپنج سال گذشته بوده است؛ می‌دانیم که افتخار این روز، آسان به دست نیامده است؛ خرمشهر با خون شهدا آزاد شد درواقع خرمشهر را خدا آزاد کرد.
خرمشهر به خاک و خون کشیده شد
پس از حمله عراقی‌ها به خونین‌شهر، مردم با شوک بزرگی مواجه شدند، صدای توپ و تانک‌ها و همچنین انفجار بمب‌ها، بندبند مردم شهر را می‌لرزاند اما در این میان شیر مردان و شیر زنانی از تمام کشور برخاستند و با تلاش‌های مستمر خود، دشمن را از خاک خود بیرون کردند.
شهری که از زیبایی و ثروت هیچ کم نداشت پس از حمله ناجوانمردانه بعثی‌ها به خاک و خون کشیده شد، چه بسیار کودکانی که یتیم شدند و چه بسیار مادرانی که فرزندان خود را درراه استقلال این کشور از دست دادند اما کمر خم نکرده و قدرتمندانه پای انقلاب اسلامی ایستادگی کردند.
این آزادی زمانی به دست آمد که ملت ایران با اتحاد در مقابل دشمن ایستادگی کردند، اتحاد و همبستگی ملت که همواره وقایع افتخارآمیزی را رقم‌زده است، واقعه افتخارآفرین سوم خرداد متعلق به همه نسل‌ها است.
ما با درس گرفتن از این واقعه و حفظ وحدت و همدلی در سطح کشور می‌توانیم این وقایع را دوباره رقم بزنیم؛ سوم خرداد نماد وحدت، پایمردی و اتحاد و آزادگی ملت همیشه درصحنه ایران است که بازخوانی و ترسیم روزآمد این رخداد سرنوشت‌ساز برای نسل‌های امروز و آینده‌سازان این سرزمین، قطعه درخشان تاریخی را برای همیشه جاودانه می‌کند.
در آن زمان تصرف حتی وجبی از دامان خاک کشور به دست دشمن در باور مردان ایران‌زمین لکه ننگی بود که باید با خون شسته می‌شد، هرگز از یاد نبریم که استقلال و آزادی امروز ایران حاصل جان‌فشانی شهیدان و ایثارگرانی است که درس آزادگی را در مکتب حسین بن علی علیه‌السلام فراگرفتند و این روز یادگاری است از حماسه‌های آنان.
آینده‌سازان و نسل امروز که در برابر جنگ نرم و تهاجم فرهنگی قرار گرفتند، باید با الگو گرفتن از این برهه تاریخی اتحاد و همدلی خود را حفظ کنند و در برابر دشمنان جهان اسلام ایستادگی کنند.

captcha