احیای جشنواره «طریق جاوید»
کد خبر: 3603119
تاریخ انتشار : ۰۳ خرداد ۱۳۹۶ - ۲۱:۵۸
حشمتی خواستار شد:

احیای جشنواره «طریق جاوید»

گروه هنر: معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: هر چند که جشنواره «روح‌الله» توانست به وقفه پیش آمده بر سر راه جشنواره «طریق جاوید» پایان دهد اما از جهاد دانشگاهی می‌خواهم که این جشنواره بزرگ را احیا کرده و حتی‌المقدر آن را بین‌المللی برگزار کند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) حجت‌الاسلام والمسلمین محمدرضا حشمتی؛ معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دیگر سخنران مراسم اختتامیه نخستین جشنواره ملی ـ دانشجویی خط و نقاشی‌‎خط «روح‌الله» که عصر امروز چهارشنبه 3 خرداد در فرهنگسرای نیاوران برگزار شد، بود.

وی در ابتدای سخنان خود با اشاره به اینکه علیرغم حجم بالای کاری به منظور فراهم‌آوری مقدمات برگزاری نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم، قلباً برای حضور در این مراسم اشتیاق داشته است گفت: خرداد ماه پرخاطره و پرحادثه‌ای در تاریخ معاصر ایران است و وقایعی همچون 15 خرداد 42، سوم خرداد 61 و رحلت جانسوز امام راحل را در سال 68 در آن شاهد بودیم.

حشمتی ادامه داد: به همین دلیل است که هر سال در موسم خردادماه هر فردی بسته به نوع فعالیتی که دارد به ویژه در عرصه فرهنگ و هنر درصدد است تا به نوعی با خلق و بر جای گذاشتن اثری به این مهم اهتمام ورزد که خوشبختانه شاهد برگزاری این جشنواره هستیم که البته به وقفه‌ای که چند سالی است در زمینه برگزاری جشنواره «طریق جاوید» شاهد آن هستیم پایان داد اما با این حال از جهاد دانشگاهی می‌خواهم که این جشنواره بزرگ ملی را احیا کرده و حتی اگر امکانش هست آن را بین‌المللی برگزار کند.

معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: مسئله‌ای که ما در حوزه معرفتی و دینی با آن روبرو هستیم بحث بیان و ابزار کارآمد آن است که چگونه بتواند در نگاه مخاطب مقبول افتاده و در او اثربخشی مثبتی داشته باشد؛ تصور می‌کنم یکی از ابزار مؤثر در این راستا ابزار فرهنگی و هنری است.

حشمتی در ادامه افزود: هنرمند به خلق اثر هنری خود کمک می‌کند که مخاطب شناخت بهتر و بیشتری با ماهیت یک پدیده داشته باشد و بتواند آن را از وجوه گوناگونی جدای از شکل و فرم ظاهری آن بنگرد؛ قطعاً اگر فعالیت هنری در فضای پرطراوت و جوان دانشجویی نیز صورت گیرد ذوق و خلاقیت و نیروی جوانی نیز چاشنی آن شده و نتیجه بهتری خواهد داشت.

وی تأکید کرد: به نظر من دیگر دوران سخنرانی و خواندن چیزی از روی متن و اینکه این توقع را داشته باشیم که بیشترین اثر را بر روی مخاطب داشته باشد به سر آمده  و ما نیاز به بیان اهدافمان با استفاده از ابزار هنر هستیم.

حشمتی در پایان گفت: در حوزه قرآن و معارف اهل بیت(ع) نیز به این نتیجه رسیده‌ایم که با استفاده از بیان هنری راحت تر و مؤثرتر می‌توان مفاهیم را به ذهن و روح مخاطبان منتقل کرد؛ این اقدامی است که سخت به دنبال توسعه آن از رهگذر برنامه‌های معاونت قرآن و عترت هستیم و در نمایشگاه قرآن امسال نیز به انجام آن مصر خواهیم بود.

   

captcha