نحوه پایان یافتن داستان‌ها مطابق قَصه‌های قرآن باشد
کد خبر: 3603137
تاریخ انتشار : ۰۴ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۹:۵۸

نحوه پایان یافتن داستان‌ها مطابق قَصه‌های قرآن باشد

گروه فرهنگی: معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه قرآن، «قَصه» به معنای خلاصه‌ای از یک داستان را روایت می‌کند، گفت: تمام قَصه‌های قرآن با امید به لطف پروردگار پایان می‌پذیرد و ما نیز در داستان‌نویسی باید به این نکته توجه داشته باشیم که داستان چگونه تمام می‌شود.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از اصفهان، مهدی فیض معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش در مراسم اختتامیه دومین دوره جشنواره سراسری دانشجویی داستان کوتاه زاینده رود که چهارشنبه سوم خرداد ماه در دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه اصفهان برگزار شد، اظهار کرد: در اولین دوره این جشنواره بنده مسئولیت معاونت فرهنگی جهاد دانشگاهی کشور را برعهده داشتم.
وی بیان کرد: ما تصور می‌کنیم که در قرآن قِصه زیاد گفته شده است، در صورتی که در قرآن به جای قِصه، «قَصه" آمده و در ادبیات عرب، «قَصه» به‌ معنای خلاصه‌ای از یک قِصه است؛ به عبارت دیگر، قرآن بدون پرداختن به حواشی و زوائد ماجرا، اصل داستان را بیان کرده است.
فیض افزود: خداوند در ابتدای سوره یوسف می‌فرماید: «ما احسن القَصَص یعنی بهترین قَصه‌ها را با وحی کردن این قرآن بر تو می‌خوانیم که منظور همان ماجرای حضرت یوسف است و سی سال از زندگی حضرت یوسف را در ۱۵ صفحه به صورت خلاصه بیان می‌کند و شاید بتوان از این شیوه قرآن برای بیان داستان استفاده کرد.
وی اضافه کرد: تمام داستان‌های قرآن با امید به لطف پروردگار به پایان می‌رسد و لذا ما نیز در مقام فردی که قصه می‌نویسد، توجه کنیم که داستان چگونه تمام می‌شود.
معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش گفت: به این نکته توجه داشته باشیم که پایان داستان بسیار مهم است، آیا با امید پایان می‌یابد یا با ناامیدی و لذا ایده گرفتن از قرآن می‌تواند در داستان‌نویسی کمک شایانی به ما بکند.

captcha