پاسخ سرپرست حجاج ایرانی به شایعات مربوط به حج/ آیا پول حجاج گلوله می‌شود؟
کد خبر: 3603265
تاریخ انتشار : ۰۵ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۹:۳۵

پاسخ سرپرست حجاج ایرانی به شایعات مربوط به حج/ آیا پول حجاج گلوله می‌شود؟

گروه جامعه: نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت در گفت وگوی ویژه خبری به مباحث مطرح شده در فضای مجازی در خصوص پول حج، مچ بندهای الکترونیک، سخنان ترامپ و ... پاسخ داد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) حجت‌الاسلام والمسلمین سید علی قاضی عسکر، نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت و سرپرست حجاج ایرانی، شب گذشته چهارم خرداد ماه در گفت وگوی ویژه خبری شبکه دوم سیما به اخبار و شایعات منتشر شده در خصوص حج در فضای مجاری و مهم ترین سؤال های مطرح در خصوص حج پاسخ گفت.

حجت الاسلام قاضی عسکر در واکنش به این مسئله که برخی در فضای مجازی مردم را به نرفتن به حج دعوت کرده و از آنها می خواهند پول حج خود را صرف کمک به فقرا کنند، گفت: اگر به تاریخ مراجعه کنیم پیشینه این مسئله به صدر اسلام باز می گردد. در احوالات مروان و حجاج بن یوسف سقفی و ... نیز نوشته شده که برنامه ریزی کرده بودند که مردم را از رفتن به حج منع کنند. بعدها هم این مسئله در طول تاریخ امتداد داشته و در دوران پهلوی هم غرب زدگان این ایده را مطرح می کردند که حج شما اینجاست.

وی به بخش هایی از کتاب «حج در اندیشه اسلامی» که توسط خود وی نوشته شده است نیز اشاره کرد و گفت: در بخش هایی از این کتاب به صورت مستند و تاریخی به مسئله منع مردم از رفتن به حج اشاره شده است؛ اما وقتی به فرهنگ دینی خودمان مراجعه می کنیم برخلاف این نگاه به شدت توصیه شده است که این خانه را خالی نگذاری. در وصیت‌نامه حضرت علی(ع) نیز آمده است که اگر این خانه را خالی بگذارید امان داده نمی شوید. همچنین آیات و روایت های متعددی در خصوص تشویق مردم برای رفتن به حج مطرح شده است و این توصیه ها به حدی است که حتی در متون دینی آمده است اگر مردم(به دلایلی) به حج نرفتند و خانه خدا خالی شد بر امام مسلمانان واجب است که عده ای را از پول بیت المال به حج بفرستد.

با پول ولیمه حج مدرسه و مسجد ساخته شده است

حجت الاسلام قاضی عسکر به فرهنگ سازی های صورت گرفته در خصوص استفاده از هزینه های جانبی حج نیز اشاره و اظهار کرد: با فرهنگ سازی های صورت گرفته در چند سال گذشته حجاج به جای ولیمه مدرسه، مسجد و .. ساخته‌اند. از سوی دیگر حج در جامعه گردش مالی به وجود می آورد. بخش عظیمی از حجاج با خطوط هوایی ایرانی به حج می روند و دارو و مواد غذایی را از ایران به حج می بریم.

وی ضمن انحرافی خواندن مطالب مطرح شده در فضای مجازی در خصوص حج خاطر نشان کرد: از امسال تا 15 سال آینده مردم فیش حج خریده و در نوبت حج هستند؛ یعنی یک میلون و 500 هزار نفر پشت نوبتی حج تمتع داریم که بیشتر آنها حج اولی هستند. جای تعجب است که حتی مذهبی های ما تحت تأثیر این مطالب انحرافی قرار گرفته اند و می پرسند چرا باید به حج رفت؟ ما می پرسیم چرا نباید رفت؟ حج خانه مردم است. مگر می شود ایرانی ها در این فریضه واجب الهی نباشند.

با توهین های ترامپ و مسئولان عربستانی چرا باید به حج رفت؟!

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت در پاسخ به این سؤال که با سفر ترامپ رئیس جمهور آمریکا به عربستان و توهین های صورت گرفته به ایران در این سفر، چرا باید به حج رفت؟ گفت: در یمن، بحرین، عراق، سوریه و حتی خود عربستان، با دولت عربستان مشکل داریم که به حوزه سیاسی مربوط می شود. ما چندین سال است که با سعودی ها این بحث را مطرح کرده ایم که مسئله حج را از روابط سیاسی جدا کنیم. بحث سیاسی مربوط به مسئولان عالی رتبه سیاسی است، اما حج یک مسئله و واجب دینی است. با آنها نیز به توافق رسیدیم که مسائل سیاسی را در حج دخالت ندهند.

وی تصریح کرد: مسئولان حج عربستان کتباً و در توافق نامه امضا شده با ایران متعهد شده اند که تمام نیازهای ما در حج را تأمین کنند و من با تجربه ای که در حج دارم به نظرم امسال مشکلی در حج نخواهیم داشت.

آیا پول حجاج گلوله می شود؟

قاضی عسکر با اشاره به اینکه برخی مطرح می کنند پول حجاج گلوله شده در یمن شلیک می شود، گفت: ما با دولت عربستان طرف قرار داد نیستیم، بلکه با شرکت های خصوصی طرف قرار داد و در ارتباط هستیم. حتی پولی که برای پیش پرداخت هتل ها پرداخت کرده بودیم امسال به عنوان پیش قسط هتل ها برای اجاره محاسبه شد و هیچ زیانی از این بابت ندیدیم.

وی در پاسخ به این سؤال که چه ضمانتی برای اجرای توافق نامه بین مسئولان حج عربستان و ایران وجود دارد؟ گفت: وقتی توافق نامه امضا می شود خود این یک ضمانت اجرا است. وزیر حج عربستان این توافق را امضا کرده و این خود یک تضمین است و طی این مدت که کارشناسان ما به عربستان رفت و آمد می کنند همراهی مسئولان عربستانی نشان می دهد که آنها هم خواستار تحقق توافق نامه هستند.

10 نفر مسئول ارائه خدمات کنسولی در حج 96

سرپرست حجاج ایرانی در خصوص نحوه ارائه خدمات کنسولی نیز گفت: 10 نفر از حوزه کنسولی ما از اول ماه شوال تا پایان محرم در مکه، جده و مدینه مستقر می شوند و اگر مشکلی پیش آمد پیگیری می‌کنند. رئیس سازمان حج و زیارت و بعثه هم حضور دارد و مسائل را پیگیری می کنیم. امور حج در عربستان اکثراً به دست ما است و مسئولان ایرانی امور حجاج را کنترل می کنند. در تمام مراحل کسی که مراقبت، کنترل و همراهی می کند نیروهای خود ما است. در بعثه هم دفاتری طراحی شده برای رسیدگی به امور حجاج، در مکه و مدینه و مشاعر هم بیمارستان خواهیم داشت. یعنی بیشتر امور در دست خودمان است و مسئولان عربستانی بیشتر در امور اولیه و قراردادها حضور دارند. یعنی محدوده درگیری به آنها بسیار کم است و جای نگرانی نیست.

وی از پر شدن ظرفیت اکثر کاروان ها خبر داد و در خصوص مچ بندهای الکترونیک حجاج گفت: اینکه عربستان چه تصمیمی در خصوص مچ بندهای الکترونیک گرفته بود به ما مربوط نیست و ما آن را عملیاتی نکردیم. این ایده مربوط به 10 سال پیش بود که کارت شناسایی حجاج به صورت هوشمند طراحی شود.

مچ بندهای الکترونیک امنیت حجاج را بالا می برند

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت نمونه ای از مچ بندهای مورد بحث را به مردم نشان داد و اعلام کرد: همچنان که می بینید این مچ بندها مثل ساعت پلاستیکی که نرم افزاری در تلفن های هوشمند مدیر کاروان، پزشکی و گروه امداد نصب شده که قابلیت خواندن اطلاعات این مچ بندها را دارد و وقتی این تلفن همراه را روی مچ بند می گیرند اطلاعات را دریافت می کنند. این مچ بندها مربوط به خود ما است و به سعودی ها ارتباطی ندارد. اسم، فامیل، هتل، کاروان و وضعیت سلامتی و بیماری فرد در این مچ بند ذخیره می شود تا در صورت بروز هر گونه مسئله بتوان اطلاعات حجاج را داشت. این مچ بندها امنیت حجاج را بالا می برد به ویژه اینکه ضریب سنی حجاج بالاست. البته هنوز مکان یاب «GPS» به انها وصل نشده است و در مرحله بعدی مذاکرات با طرف سعودی این مسئله را مطرح می کنیم. این مچ بندها ساخت داخل و شرکت صا ایران است و قول داده اند تا زمان اعزام زائران همه آنها آماده باشند.

آیا با حج که رکن دین است باید اینگونه برخود کنیم؟

وی به دروغ های بزرگی که در فضای مجازی در خصوص حج مطرح می شود نیز اشاره کرد و گفت: تصاویری پخش و ادعا کردند که امام جمعه مکه گفته خون شیعیان هدر است. سخنرانی های امامان جمعه مسجد الحرام بر روی سایت قرار داده می شود من متن همه این سخنرانی ها را پرینت گرفته ام و داده ام پژوهشکده حج بررسی کرده است طی شش ماه اخیر حتی یک جمله علیه شیعه در این سخنرانی ها گفته نشده است. پس از بررسی ویدئوی منتشر شده متوجه شدیم این سخنرانی متعلق به فردی به نام حمزه المجالی است که اهل اردن و شبیه یکی از خطبای مسجد الحرام است. یک فرد دیگری در مصر هم سخنرانی علیه شیعیان انجام داده که حتی نوع پوشش وی نشان می دهد که وی مصری است. فردی هم در ایران آمده و گفته فیش حج را پاره کنید! آیا با حج که رکن دین است باید اینگونه برخود کنیم. ببینید در کشورهای دیگر چه اتفاقی برای توریست ها می افتد.

وی ادامه داد: البته تفکر وهابیت را نمی شود انکار کرد ممکن است افرادی باشند که به صورت فردی کاری انجام دهند اما در این توافق نامه وزیر حج عربستان امضا کرده که به حجاج ایرانی خوش آمد می گوییم و تمام امکانات را برای آنها فراهم می کنیم و راحتی، سلامت، عزت، کرامت و امنیت حجاج ایرانی را تا زمانی که در خاک عربستان هستند متعهد هستیم که مراعات کنیم.

قاضی عسکر در پاسخ به این سؤال که ایا متن توافق نامه با عربستان را منتشر می کنید؟ گفت: در این توافق نامه مسئله محرمانه ای نیست اما معمول هم نیست که منتشر شود.

وی در خصوص مدت حضور زائران در حج و اخبار منتشر شده در خصوص حضور 38 روزه زائران ایرانی در عربستان، گفت: قبلاً فرودگاه جده و مدینه محدود بود اما اکنون توسعه یافته است و زائران ایرانی بین 30 تا 34 روز در عربستان خواهد بود. با توجه به اینکه هتل های زیادی در مدینه تخریب شد و هنوز هتل های جدید تکمیل نشده است شهرکی هم که برای زائران می سازند امسال به بهره بردای نمی رسد، مدت اقامت زائران در مدینه که در سال های قبل تا هفت روز می رسید امسال پنج روز خواهد بود اما ما موفق شدیم تمام هتل های مورد نیاز حجاج را اجاره کنند.

قاضی عسکر افزود: ویزاها نیز در ایران به شکل الکترونیکی صادر و پرینت آن در فرودگاه مهر زده می شود. همچنین توافق شده که انگشت نگاری را ما در ایران انجام دهیم و طبق استانداردهای آنها لوح فشرده در اختیار آنها قرار گیرد. این انگشت نگاری در شناسایی حجاج در صورت بروز مشکل نقش مهمی می تواند داشته باشد.

وی از خطبا و ائمه جمعه خواست در صورت نیاز و داشتن سؤال در خصوص مسائل حج با بعثه تماس بگیرند و اظهار کرد: اطلاعات غلطی از طریق فضای مجازی منتشر می شود و برخی بدون کسب اطلاعات دقیق همین مطالب را انتشار می دهند. من شخصاٌ به یکی از این افراد زنگ زدم و متوجه شدم که وی نیز اطلاعات خود را از فضای مجازی کسب کرده است. تا به چیزی علم نداشته باشیم نباید آن را بگوییم. ما نمی خواهیم به مردم اطلاعات غلط بدهیم اگر کوچک ترین نگرانی وجود داشته باشد اولین کسی که آن را مطرح می کند بنده خواهم بود.

سرپرست حجاج ایرانی خطاب به زائران حج تمتع 96 گفت: هیچ نگران نباشید و با توجه به اینکه جلسات کاروان ها شروع می شود از فرصت رمضان استفاده کنید.

حج بدون ایران؟!

وی تصریح کرد: اگر ایرانی نباشد خلاء شیعه حس می شود. قبر چهار امام ما و قبر مخفی حضرت زهرا(س) آنجا است و ما با حضورمان عزت ایران و ایرانی را به نمایش می گذاریم.

حجت الاسلام قاضی عسکر با اعلام این مطلب که طبق توافق دولت ها در سال های قبل، نیمی از حجاج توسط ایرلاین های ایرانی و نیمی هم توسط هواپیمایی سعودی به حج منتقل می شوند، گفت: امسال دو شرکت را طرف سعودی برای انتقال 25 تا 30 درصد حجاج به ما معرفی کرد اما دو روز پیش گفتند که می توانیم سهم خودمان را پر کنیم و بقیه (25 درصد بقیه از سهم 50 درصدی طرف سعودی) را هم شرکت سعودی منتقل می کند.

وی همچنین اعلام کرد: هتل ها از حج گذشته نسبت به حرم دور تر نیست بلکه ظرفیت نزدیکی به حرم را بالا برده‌ایم؛ در مدینه مانند سال های گذشته آشپرخانه مرکزی خواهیم داشت اما در مکه آشپزخانه ای که در گذشته استفاده می کردیم قبل از رفتن ما بخشی به کشورهای دیگر اجازه داده شده بود که مذاکره کردیم در سه نقطه به صورت مرکزی غذا برای حجاج پخت می شود.

وی افزود: از هیئت پزشکی نیز خواستیم که امسال پزشکان با تجربه را به حج اعزام کند و گفتیم طرح امداد و نجات را به زائران و عوامل اجرایی آموزش دهیم. نیروهای جوان تر در کاروان ها نیز آموزش داده می شوند. آزمایشگاه و بیمارستان کاملی نیز در مکه داریم اما علی رغم افزایش زائران تعداد کادر درمان و بعثه افزایش پیدا نمی کند. البته طرحی را به نام پزشک مجموعه به جای پزشک کاروان اجرا کرده ایم که به جای اینکه هر کاروان یک پزشک داشته باشد و کادر افزایش پیدا کند درمانگاه ها به صورت شبانه روز فعال خواهند بود.

مشکل گرما را در عرفات نخواهیم داشت

قاضی عسکر تصریح کرد: سیستم ما سیستم خوبی است. خود سعودی ها هم گفته اند حج ایران نمونه است. یکی از کارهایی نیز که امسال در عرفات انجام شده نصب خیمه های جدید است که امکان نصب کولر گازی را دارند و قطعاً مشکل گرما را در عرفات نخواهیم داشت. زائران شب هنگام به مشعر می رسند و همین موجب می شود هوا مناسب باشد، در منا هم خیمه ها کولر دارند. در خصوص جمرات هم صحبت شده که برنامه زمان بندی به ما بدهند که طبق زمان بندی می رویم و طوری برنامه ریزی می کنیم که در زمان ازدحام به رمی نرویم. شارع 204 (محل شهادت شهدای منا) هم پهن شده است.

آخرین سخنان حجت الاسلام قاضی عسکر در خصوص دیه شهدای منا بود که وی اعلام کرد: مسئله قاعده فقهی قتیل الزحام که مورد تأیید شیعه و سنی است را به وزیر حج عربستان فرستادیم گزارش ما در خصوص فاجعه منا نیز شنبه ارسال می شود. دو نفر هم از طرف ایران در جلسه مربوط به منا شرکت خواهد کرد و امیدواریم این مسئله هم حل شود و حق و حقوق شهدا را بگیریم.

captcha