ماه رمضان فرصت آشتی با خدا است
کد خبر: 3603318
تاریخ انتشار : ۰۵ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۳:۲۹
رحیمی:

ماه رمضان فرصت آشتی با خدا است

گروه سیاسی: امام جمعه ابهر گفت: ماه رمضان، فرصت آشتى با خدا و ماه بركت، رحمت و مغفرت است و يكى از مظاهر رحمت و مغفرت الهى اين است كه در توبه را براى بندگانش در این ماه عزیز گشوده است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا) از زنجان، حجت‌الاسلام جعفر رحیمی، امام جمعه ابهر، ظهر امروز جمعه 5 خردادماه، در خطبه‌های نمازجمعه ابهر اظهار کرد: امیرالمومنین علی (ع) در بخشی از خطبه 157 نهج‌البلاغه از حافظان و مراقبان اعمال از مرگ و قبر سخن به میان آورده و قبری که توجه به آن، خفتگان را بیدار و هوسبازان را هوشیار می‌کند و می‌فرماید فردا به امروز نزدیک است،امروز آن چه را در آن است با خودش برد و فردا پشت سر آن فرا می‌رسد.

حجت‌الاسلام رحیمی تصریح کرد: منظور از فردا در کلام امیر، فردای مرگ و پایان عمر است که اگر انسان آن را دور بیندازد در گرداب غفلت فرو می‌رود و هنگامی که آن را نزدیک ببیند مراقب اعمال خویش و تسویه حساب و ادای حقوق و توبه از گناهان می‌شود و به راستی پایان عمر دور نیست حتی اگر انسان عمر طبیعی و طولانی کند و در ادامه حضرت می‌فرماید: « انسان بعد از زندگی چند روزه این دنیا وارد قبر یعنی خانه برزخ می‌شود».

امام جمعه ابهر با اشاره حدیثی از امام صادق (ع)، گفت: قبر هر روز این سخن را تکرار می‌کند. من خانه غربت، خانه وحشت، خانه حشرات، خانه قبرم، من باغی از باغ‌های بهشت یا حفره‌ای از حفره‌های دوزخم.

حجت‌الاسلام رحیمی به ادامه سخنان مولای متقیان در نهج‌‌البلاغه اشاره و تاکید کرد: امام در آخرین بخش از سخنان خود بعد از بیان پدیده مرگ و داستان قبر به سراغ صحنه قیامت و دادگاه عدل الهی می‌رود و به همگان هشدار می‌دهد و می‌فرماید: گویی نفخه صور و صیحه نشور فرا رسیده و قیامت شما را در بر گرفته و در آن صحنه دادگاه الهی حاضر شده‌اید. باطل‌ها از شما رخت بربسته. عذرتراشی‌ها از میان رفته و حقایق برای شما مسلم شده است.

امام جمعه ابهر حلول ماهمبارک رمضان را تبریک گفت و تصریح کرد: ماه مبارک رمضان، فرصت توفيق و تلاش‏ است و در این ماه مبارک، زمينه‏هاى زيادى براى ارتباط بهتر انسان با خدا، پرورش روح و رشد و تعالى انسان فراهم مى‏شود که اين زمينه‏ها را توفيق مى‏نامند و اگر با تلاش و كوشش انسان همراه شود، بى‏شک موفقيت به‏دست خواهد آمد.

وی افزود: فرصت برنامه‏ريزى و تنظيم وقت‏ از مهم‏ترين مشكلات جامعه امروز، ضعف برنامه‏ريزى دقيق در برنامه‏هاى فردى، خانوادگى و اجتماعى است كه نتيجه اين ضعف، هدر رفتن سرمايه‏ها و امكانات مادى و نيروى انسانى و از دست رفتن فرصت‏ها و نرسيدن به هدف‏ها است. در ماه رمضان همه كارها در زمان مشخص انجام مى‏شود كه همين وضعيت، انسان را به نظم و برنامه‏ريزى فرا مى‏خواند. نمونه آن، بيدار شدن در سحرها و پرهيز از خوردن و آشاميدن در زمان‏هاى مشخص است.

حجت‌الاسلام رحیمی گفت: فرصت پيوند با ولايت در ماه رمضان با وجود شرايط ويژه مانند برگزارى محافل توسل و ذكر فضايل و مناقب اهل بيت(ع) و بيان جايگاه ايشان در جهان هستى و وظايف ما در برابر ايشان، زمينه بسيار مناسبى براى شناخت و معرفت صحيح و تحكيم پيوند با اين خاندان فراهم است و اين معرفت، فراتر از شناخت نام‏ها و لقب‏ها است.

امام جمعه ابهر تاکید کرد: رمضان، فرصت آشتى با خدا و ماه بركت، رحمت و مغفرت است. از سويى، يكى از مظاهر رحمت و مغفرت الهى اين است كه در توبه را براى بندگانش گشوده است. بنابراين، اين ماه از فرصت‏هاى مناسب براى بازگشت به‏سوى خدا است. هرگاه بنده تأمل كند كه به‏سبب نافرمانى و ترک بعضى از واجبات چه فرصت‏هايى را از دست داده و چه عاقبتى در انتظار اوست، خودبه‏خود مى‏كوشد گذشته را جبران كند.

حجت‌الاسلام رحیمی با بیان اینکه ماه رمضان، فرصت رفع كدورت‏ها است، تاکید کرد: ماه رمضان، بهترين زمينه براى رفع هرگونه كدورتى است كه ريشه در هواهاى نفسانى و حبّ و بغض‏هاى دنيوى دارد. چنان‏چه انسان‏ها در اين فرصت مبارک به آثار محبت در راه خدا توجه كنند و پیامدهاى سوء كينه و كدورت را در نظر داشته باشند، بى‏شک، اين بيمارى روحى درمان‏پذير خواهد بود.

captcha