مراسم استقبال از ماه رمضان در ترکمنستان + عکس
کد خبر: 3603392
تاریخ انتشار : ۰۶ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۹:۲۱

مراسم استقبال از ماه رمضان در ترکمنستان + عکس

گروه بین‌الملل: مراسم استقبال از ماه مبارك رمضان چهارم خردادماه به همت رایزنی فرهنگی ایران در ترکمنستان در مسجد «فاطمة الزهرا(س)» عشق‌آباد، پایتخت این کشور برگزار شد.

مراسم استقبال از رمضان در ترکمنستان + عکس
رایزنی فرهنگی ایران در ترکمنستان در خبری به خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) اعلام کرد: مراسم استقبال از ماه مبارك رمضان، ماه قرآن و بركت و ماه خدا و مردم، پنج‌شنبه، چهارم خردادماه، به همت رایزنی فرهنگی سفارت جمهوری اسلامی ایران در عشق آباد در مسجد فاطمه زهرا (س) این شهر برگزار شد.
در این آئین مذهبی و معنوی، پیروان اهل بیت(ع)، ایرانیان و آذری‌های مقیم عشق‌آباد، معلمان و کارکنان ادارات و نهادهای ایرانی شهر عشق‌آباد شركت كرده و در فضایی معنوی به استقبال ماه مبارك رمضان رفتند.
مراسم با اقامه نماز جماعت توسط رایزن فرهنگی كشورمان آغاز و طبق سنت جاری دعای كمیل قرائت شد. سپس محمد‌جواد ابوالقاسمی، رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران با تبریک ورود و حلول ماه مبارك رمضان  به قرائت و تبیین و تفسیر خطبه شعبانیه پیامبر گرامی اسلام(ص) پرداخت و بیان کرد: این خطبه منشور ماه مبارك رمضان است كه توسط امام رضا(ع) از پدران خود و در نهایت از امام علی(ع)؛ به دست ما رسیده و دارای 26 فراز بسیار مهم است.
وی افزود: در این خطبه به خوبی فلسفه رمضان و بایدها و نبایدها مورد تأكید قرار گرفته است و بر استغفار و بازگشت به خداوند و استفاده از فرصت بی‌نظیر رمضان تأكید شده است. در این خطبه، برای اهتمام به امور ایتام و بینوایان و احترام به بزرگترها و صله‌رحم و انجام خدمات بشر دوستانه و دادن افطاری به روزه‌داران، ثواب زیادی برشمرده است و ثواب قرائت یك آیه قرآن در این ماه را مانند ختم قرآن در ماه‌های دیگر و ثواب یك ركعت نماز در این ماه را برابر با 70 ركعت در زمان عادی دانسته است.   
ابوالقاسمی در ادامه گفت: امیرمؤمنان علی(ع) در این خطبه بیان می‌دارد كه من از جای برخواستم و سؤال كردم ای رسول خدا! بهترین عمل و كار در این ماه چیست؟ پیامبر(ص) پاسخ دادند: دوری‌گزیدن از هر آنچه خداوند آن را حرام كرده است!. نتیجه می‌گیریم كه ماه رمضان یك دوره تربیتی است برای اینكه ما عادت كنیم به ترك محرمات الهی چون تا زمانی كه اندرون ما از گناه و معصیت الهی پاك نشود جایی برای عبادت و اطاعت از رحمن نیست و برای اینكه موفق به ترك محرمات و اطاعت از رحمن شویم لازم است با عبادت و نماز و قرائت قرآن از یك سو و با صله‌رحم و مهربانی و رسیدگی به امور فقرا و ایتام از سوی دیگر؛ قلب و روح و دل خود را مهیا سازیم.   
در ادامه با توجه به حضور آذری‌زبان‌ها؛ بخش‌های عمده سخنرانی به آذری ترجمه شد.
در این مراسم جدول اوقات شرعی و برخی از اطلاعات مورد نیاز رمضان به سه زبان فارسی، روسی و تركمنی آماده و در بین شركت‌كنندگان توزیع شد.

مراسم استقبال از رمضان در ترکمنستان + عکس

مراسم استقبال از رمضان در ترکمنستان + عکس
اقامه نماز جماعت به امامت رایزن فرهنگی ایران در ترکمنستان

captcha