قرآن را مبنای گفتار و رفتار خود قرار دهیم/ فضیلت ماه مبارک رمضان در روایات
کد خبر: 3603789
تاریخ انتشار : ۰۷ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۸:۲۷
استاد حوزه علمیه عنوان کرد:

قرآن را مبنای گفتار و رفتار خود قرار دهیم/ فضیلت ماه مبارک رمضان در روایات

گروه حوزه‌های علمیه: استاد حوزه علمیه در اولین جلسه از سلسله جلسات تفسیر آیات مهدوی قرآن به تبیین فضایل ماه مبارک رمضان در روایات و ادعیه امام سجاد(ع) پرداخت.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) حجت‌الاسلام  و المسلمین حسن صافی گلپایگانی، استاد حوزه علمیه، دیشب ششم خردادماه در اولین جلسه از جلسات تفسیر آیات مهدوی قرآن به دعای رمضانیه امام سجاد(ع) اشاره کرد و گفت: امام یک دعا برای ورود به ماه رمضان و یک دعا برای وداع دارند که هر دو دارای مضامین بسیار زیبایی است.
وی  افزود: امام سجاد در بخشی از این دعا فرموده‌اند که خدایا ما تو را شکر می‌کنیم که ما را جزء کسانی قرار دادی که برای حمد و سپاس تو هدایت شدیم، تو را شکر می‌کنیم که ما را جزء شاکرین قرار دادی زیرا اگر ما جزء شاکرین باشیم به تعبیر این دعا، خداوند پاداش محسنین و نیکوکاران را به ما عطا می‌کند.
این استاد حوزه علمیه ادامه داد: این امام همام در ادامه فرموده‌اند خدا را شاکر  هستیم که ما را جزء ملت و امت پیامبر(ص) قرار داد و به واسطه احسانش راه را به ما نشان داد تا به سمت رضوان او حرکت کنیم بنابراین ماه مبارک رمضان یکی از راه‌هایی است که ما را به خدا می‌رساند؛ ماهی که ماه نزول قرآن کریم است و لیالی قدر در آن قرار دارد.
صافی گلپایگانی تصریح کرد: امام تعبیر دیگری در مورد این ماه دارند و فرموده‌اند که نشانه‌های الهی در این ماه به وسیله قرآن بر مردم نازل شده است؛ امام تاکید کرده‌اند که خداوند آن‌قدر برای این ماه احترام قائل شده است که برای سایر ماه‌ها این احترام را ندارد و فضایل مشهور و برجسته‌ای دارد که برای سایر ماه‌ها ندارد و در این ماه حرام فرمود آن چه را که در ماه‌های دیگر حلال فرموده است.
این استاد حوزه علمیه در ادامه به فلسفه اصلی روزه در لسان اهل‌بیت(ع) و به خصوص امام سجاد اشاره کرد و گفت: از دید امام زین‌العابدین، فلسفه روزه واقعی این است که تمامی اعضاء و جوارح انسان روزه باشد و از معصیت دور شود و صائم به معنای حقیقی باشد یعنی با گوشمان چیزی نشنویم که لغو و باطل و نادرست باشد، با چشممان چیزی نبینیم که مصداق گناه باشد.
صافی گلپایگانی ادامه داد: ما وقتی کلامی مانند قرآن و روایات اهل بیت(ع) داریم چرا باید چشم و گوشمان را به سخنانی غیر از این سخنان بسپاریم. به همین دلیل شنیدن قرآن و خواندن آن این همه مورد تاکید قرار گرفته است زیرا صدایی  در عالم زیباتر از صدای قرآن نیست.
وی افزود: امام در ادامه فرموده‌اند خدایا به ما توفیق عنایت فرما تا با پای خودمان به جایی نرویم که تو نمی‌خواهی ما در آن جا باشیم و سخنی نگوییم که تو از آن راضی نباشی؛ بنابراین روزه دست و پا این است که آن را به جای معصیت الهی در مسیر خدمت به دیگران و در مسیر رفتن به مکان‌هایی قرار دهیم که در آن یاد و ذکر الهی است.
این استاد حوزه با تاکید بر اینکه نطق و گفته ما باید قرآنی و روایی باشد تاکید کرد: خوشا به حال کسانی که مبنای سخن گفتن و زندگی کردن خود را قرآن قرار داده‌اند همان طور که فضه(ع) در طول زندگی خود قرآنی سخن گفت.
این استاد حوزه با اشاره به روایاتی در فضیلت ماه مبارک رمضان بیان کرد: در روایت آمده است وقتی ماه مبارک رمضان می‌آمد، پیامبر(ص) سه مرتبه «سبحان الله» می‌فرمود و با حالتی که نشان از نشاط و تعجب داشت، می‌فرمود ای مردم آیا می‌دانید که چه ماهی به استقبال شما آمده و شما به استقبال چه ماهی می‌روید؛ ماهی که خدا در اول آن گناهان همه موالی و دوستداران اهل‌بیت(ع) را می‌بخشد و هر کسی یک روز از این ماه را روزه بگیرد اگر طلاهای تمام دنیا را به او بدهند با ارزش این یک روز روزه برابری نمی‌کند و از طلاهای همه دنیا ارزشمندتر است.
صافی گلپایگانی تصریح کرد: در روایت دیگری از وجود مبارک پیامبر(ص) داریم که فرمود شهری بر شما سایه افکنده است که در آن شبی است که از هزار شب فضیلت بیشتری دارد و هر کسی یک روز آن را روزه بگیرد و در آن نمازی مستحبی بخواند مانند کسی است که 70 نماز را در ماه‌های دیگر خوانده است و هر کسی یک کار خیر مستحب در این ماه انجام دهد ثواب آن مانند انجام فرائض است و هر کسی یک فریضه در این ماه به جا آورد، ثواب کسی را دارد که 70 فریضه در ماه‌های دیگر انجام داده است.
وی تاکید کرد: رمضان براساس روایات ماه صبر است و ثواب آن بهشت است همان طور که خداوند فرموده است روزه برای من است و من خودم جزای روزه هستم و در این ماه رزق و روزی انسان زیادتر می‌شود و هر کسی افطاری بدهد  ثواب کسی را دارد که بنده‌ای را آزاد کرده و گناهانش بخشیده می‌شود.
صافی گلپایگانی ادامه داد: برخی تصور می‌کنند که چون فقیر هستند نمی‌توانند افطاری بدهند ولی براساس روایات حتی اگر کسی به اندازه دانه خرمایی و ظرف آبی به دیگران افطاری بدهد مشمول عنایات ویژه خداوند در این ماه خواهد شد.
captcha