اراده فولادی صاحبان مشاغل سخت در امر روزه‌داری/ آزمایش خداوند از دین باوران با گرسنگی
کد خبر: 3603961
تاریخ انتشار : ۰۷ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۲:۱۱

اراده فولادی صاحبان مشاغل سخت در امر روزه‌داری/ آزمایش خداوند از دین باوران با گرسنگی

گروه اجتماعی: روزه‌داری در ایام گرم سال امر دشواری برای انسان است و برای افرادی که دارای شغل سخت هستند، این مشقت چند برابر می‌شود؛ نانواها، کشاورزان، کارگران و رانندگان از جمله شاغلان دارای شرایط سخت کار هستند اما این امر مانع روزه گرفتن آن‌ها نیست و این افراد با اراده فولادی در این راه تلاش می‌کنند.

با توجه به اینکه ماه مبارک رمضان چند سالی است که در فصل گرما و ساعات طولانی روز قرار گرفته است بر آن شدیم تا به سراغ برخی مشاغل سخت برویم که با وجود این سختی‌ها با اراده فولادی خود بر امر روزه‌داری در ایام ماه مبارک رمضان تداوم دارند.
خداوند حکیم، انسان را آزاد و مختار آفریده و اختیار انتخاب خیر و شر را به او واگذار کرده که در اینجا راه حق و باطل را به وسیله انبیا برای او تعیین و روشن کرده است؛ افرادی که شرایط صحیح زندگی الهام گرفته از فرامین حق تعالی را پذیرفته‌اند در واقع به ندای فطرت و وجدان خویش پاسخ مثبت داده است. آنها از مکتب اصیل انبیا تبعیت نموده‌اند و خود را آزادی مطلق که خوی و سرشت بهایم است، بر حذر داشته و مفتخر به فضیلت تکالیف الهی می‌گرداند.

روزه ضامن سعادت دنیا و آخرت
یکی از برنامه‌های مترقی و متعالی دین مبین اسلام که ضامن سعادت دنیا و آخرت، تزکیه نفس، اخلاق و بهداشت جسم است، روزه است؛ روزه یک موهبت بزرگ الهی است که خداوند بر بندگان خویش منت نهاده و ان را به عنوان یک فریضه بر آنان واجب کرده است. روزه عامل بازدارنده گناه و سرکوب‌کننده نفس عصیانگر است؛ روزه در اصلاح نفس و تربیت آن و کنترل هواهای نفسانی و غرایز حیوانی نفش اساسی و تعیین‌کننده‌ای دارد با نزدیک شدن ماه مبارک رمضان مسلمانان به تکاپو می‌افتند و خود را برای انجام این فریضه الهی و این مهمانی خدا اماده می‌کنند و همه دوست دارند که نهایت استفاده را از این ماه پر فیض و برکت ببرند.

رمضان از ریشه «رمض» و به معنای شدت تابش نور خورشید بر سنگریزه

ماه رمضان نهمین ماه از ماه‌های قمری و بهترین ماه سال است؛ واژه رمضان از ریشه «رمض» و به معنای شدت تابش نور خورشید بر سنگریزه است.» گفته شده است که چون به هنگام نامگذاری ماه‌های عربی، این ماه در فصل گرمای تابستان قرار داشت عنوان رمضان را به آن اختصاص دادند ولی از سوی دیگر رمضان از اسماء الهی است.
ماه خدا با برکت، رحمت و مغفرت الهی به بندگان خدا روی می‌آورد و همگان را به مهمانی خدا فرا می‌خواند؛ ماهی که روزهایش بهترین روزها، شب هایش بهترین شب‌ها و ساعات‌هایش بهترین ساعت‌ها است. ماهی که در لحظه لحظه‌اش خداوند جاری است و هر ثانیهاش سرمایه‌ای است که باید چون جان پاسش داشت و ان را بهراحتی از کف نداد؛ مگر می‌توان غیر از ماه مبارک رمضان، ماهی را یافت که یک شب از شب هایش ارزشب فزون‌تر از هزار ماه داشته باشد؛ مگر می توان غیر از این ماه ماهی را سراغ گرفت که در سرتاسر آن درهای بهشت بر وی مردمان گشوده و درهای دوزخ بر روی آنان بسته شود؟!
پس باید قدر این ماه را بیشتر دانست و پیش از انکه لحظه‌های ارزشمندش سپری شود از چشمه‌سار جوشان آن خود را سیراب کرد؛ ماه رمضان بهار قرآن، بهار دعا ومناجات به درگاه پروردگاربی‌نیاز است چراکه در هیچ ماهی به اندازه ماه مبارک رمضان، دعا، مناجات، ذکر و نمازهای مستحبی بر ان وارد نشده است؛ هر روز ان دعایی خاص و هرشبش نماز و ذکری ویژه دارد.
مردم در فرا رسیدن ماه مبارک رمضان بر سه گروه تقسیم می‌شوند: نخست گروهی که خوشحال و از فرا رسیدن موهبت‌های الهی به شدت مسرورند و خود را کاملا برای روزه در این ماه اماده می‌کنند. دوم گروه دیگر که با با بی‌میلی و سختی به آن می‌نگرند و با اینکه اهل روزه هستند از آمدن این ماه اظهار سختی و بدحالی می‌کنند و گاهی هم کلکات تند بر زبان می‌رانند؛ روزه گرفتن انها به دلیل دفع ملامت در جامعه مسلمین است نه در حقیقت برای خدا و قربه الی الله لذا به اندک گرما و تشنگی و خستگی و کسالت افطار می‌کنند و به راحتی از زیر بار آن شانه خالی می‌کنند.گروه سوم کسانی هستند که نه تنها روزه نمی‌گیرند بلکه این امر را قبول ندارند و روزه و ماه رمضان را مانع تعیش خود می‌دانند.

آزمایش خداوند از دین باوران با گرسنگی

افراد صاحب شغل سخت که مشقت کار آنها را از روزه‌داری باز نمی‌دارد، در گروه نخست قرار می‌گیرند؛ مهم‌ترین عامل تداوم روزه داری آنها ایمان به خداوند است چرا که سالک در سیر الی‌الله هرگز باز نمی‌ایستد و هیچ امری مانع آنها نمی‌شود؛ نکته حائز اهمیت دیگر این است که خداوند متعال بندگانش را در حد وسعشان تکلیف می‌کند به گونه‌ای که همان‌طور که روزه در ماه مبارک رمضان را بر بندگانش واجب کرده ، بر افرادی که توانایی انجام آن را ندارند، حرام دانسته است.
پروردگار متعال مؤمنان و دین‌باوران را با گرسنگی در رو می‌آزماید که آیا پذیرای تحمل این سختی در یک فراخوان عبادی هستند یا خیر و چه خضوع و خشوعی درروح و جسم خود نسبت به این حکم الهی دارند؛ خوشا به حال آنهایی که از این آزمایش سربلند خارج می‌شوند و اینگونه به لقاء الله می‌شتابند.
با توجه به اینکه ماه مبارک رمضان چند سالی است که در فصل گرما و ساعات طولانی روز قرار گرفته است بر آن شدیم تا به سراغ برخی مشاغل سخت برویم که با وجود این سختی‌ها با اراده فولادی خود بر امر روزه‌داری در ایام ماه مبارک رمضان تداوم دارند؛ روزه‌داری در ایام گرم سال امر دشواری برای انسان است و برای افرادی که داری شغل سخت هستند، این مشقت دو برابر و گاهی چند برابر می‌شود.نانواها، صنایع و معادن، کشاورزان، کارگران ساختمان، رانندگان از جمله مشاغلی دارای شرایط سخت کار هستند.
هوشمند دانشفر، رئیس اداره حفاظت و ایمنی نیروگاه برق شهید مفتح و فرمانده پایگاه بسیج نیروگاه در گفت‌و‌گو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از همدان درباره سختی کار در نیروگاه، اظهار کرد: نیروگاه تولید برق شهید مفتح در استان همدان در حال حاضر یک پنجاهم برق کشور را تأمین می‌کند یعنی از هر ۵۰ عدد لامپی که در سراسر کشور روشن می‌شود، برق یک لامپ آن توسط این نیروگاه تولیدمی‌شود.

افزایش کار کارکنان نیروگاه شهید مفتح در ایام ماه رمضان
وی ادامه داد:  این نیروگاه در ۵۰ کیلومتری شهر همدان واقع شده و دارای زمستانی سرتر و تابستانی گرمتر از همدان است؛ کارکنان آن هر روزه از ساعات ۶ و نیم صبح توسط سرویس به سمت نیروگاه حرکت و از ساعت ۷ و نیم تا ۴ بعداز ظهر مشغول به کار می‌شوند.
وی با بیان اینکه نیروگاه شهید مفتح در هیچ ایام و ساعتی تعطیل نیست، گفت: به همین دلیل کارکنان آن به طور شیفتی مشغول به کار هستند و به دلیل ماهیت تولید برق که غیر قابل ذخیره است  و مصرف آن،  باید واحدهای نیروگاه به طور دائم در مدار باشند تا همه مصرف‌کنندگان برق اعم از کارخانجات، بیمارستان‌ها، دانشگاه‌ها، مدارس و منازل دچار خاموشی نشوند.
دانشفر بیان کرد: در ماه‌های عادی سال  مصرف‌ برق از ساعت ۲۲ تا ۶ صبح روز بعد کاهش می‌یابد ولی در ماه مبارک رمضان به دلیل شب‌زنده داری و سحرخیزی مردم این اتفاق نمی‌افتد و از سوی دیگر به دلیل شدت گرما در روز و مصرف بالای کولر مصرف برق در طول روز افزایش می‌یابد که این امر بر سختی کار تولید برق می‌افزاید.

استشمام عطر رمضان تسهیل‌گر شرایط سخت کارکنان

وی افزود: در بخش تصفیه آب نیروگاه کارکنان آن با مواد شیمیایی تماس دارند و جهت جلوگیری ازاستنشاق مواد مجبور به استفاده از ماسک هستند؛ این امر باعث تشدید گرما و احساس تشنگی در آنها می‌شود از سوی دیگر بوی نامتبوع مواد شیمیایی با عث خستگی آنها می‌شود اما استشام عطر ماه مبارک رمضان این امر را بر آنها آسان می‌کند.
وی خاطرنشان کرد: کارکنانی که در شیفت صبح مشغولند  دو ساعت پس از سحر باید در نیروگاه حاضر باشند و تا ساعت چهار و نیم بعد از ظهر موظف به کار هستند و ساعت کاری  شیفت بعد از ظهر از این زمان آغاز می‌شود و تا ساعت ۲۴ ادامه دارد که در زمان اذان مغرب به دلیل افزایش مصرف برق به سختی می‌توانند افطار کنند چراکه به دلیل قرار گرفتن در پیک مصرف باید با دقت مراقب دستگاه ها و سیستم‌ها باشند چراکه کوچک‌ترین غفلت باعث به وجود آمدن خسارت جبران‌ناپذیری خواهد شد.
رئیس اداره حفاظت و ایمنی نیروگاه برق شهید مفتح  اذعان کرد: کارکنان شیفت شب پس از صرف افطار و اقامه نماز مغرب و عشا باید شیفت را تا ساعت ۷ و نیم صبح تحویل بگیرند که با فرا رسیدن سحر و اذان صبح فرصت کوتاهی برای خوردن سحر دارند؛ باید توجه کرد که نوع کار نیروگاه و استرس بالای جهت مراقبت از دستگاه‌های گران قیمت و رفع مشکلات تولید برق و اظطراب جهت ایجاد خاموشی ناشی از اسراف در مصرف برق و کار در محیط پر سر و صدا و حرارت بالا از جمله سختی‌هایی است که کارکنان با ان روبه رو هستند.
مجتمع فولاد ویان، تولید کننده شمش فولادی است که  کارکنان آن در شرایطی با درجه حرارت بالای ۱۰۰۰ درجه در بخش ذوب آن کار می‌کنند.
محمد زینتی،جوان ۳۰ ساله که مسئولیت انبارداری مجتمع فولاد ویان را برعهده دارد، گفت: کارکنان و کارگران این مجتع در شرایط بسیار سخت کار می‌کنند به‌گونه‌ای که گاهی کار طاقت‌فرسا می‌شود.
وی افزود: برخی روز‌ها در فصل گرما کارکنان و کارگران این مجتمع از مشقت زیاد کار تاب نمی‌آورند ولی مشاهده می‌کنیم که در ایام ماه مبارک رمضان روزه داری این افراد ترک نمی‌شود چرا که ایمان واقعی به خداوند که از پدر و مادرمان در وجودمان نهادینه شده است، هر گونه شرایط سخت را بر ما تسهیل می‌کند.
گزارش: از مریم بیگدلو
captcha