نماز واقعی در تمام ابعاد زندگی انسان اثر می‌گذارد
کد خبر: 3605402
تاریخ انتشار : ۱۰ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۵:۴۶
حجت‌الاسلام جواهری:

نماز واقعی در تمام ابعاد زندگی انسان اثر می‌گذارد

گروه فعالیت‌های قرآنی: معاون علمی و پژوهشی مؤسسه موضوع شناسی احکام فقهی در ادامه مباحث تفسیر سوره مومنون با اشاره به این که نخستین ویژگی رستگاران اقامه نماز با خشوع است، اظهار کرد: نماز بدون خشوع فقط صورتی از نماز است و نماز واقعی در تمام ابعاد زندگی انسان اثر می‌گذارد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از چهارمحال و بختیاری، حجت‌الاسلام و المسلمین محمد سعید جواهری، معاون علمی و پژوهشی مؤسسه موضوع شناسی احکام فقهی، ظهر امروز 10 خرداد در سومین جلسه تفسیر سوره مؤمنون که در قالب طرح قرآنی منهاج با حضور خواهران در بقعه امامزادگان حلیمه و حکیمه خاتون شهرکرد برگزار شد، با اشاره به اینکه بر اساس آیات قرآن کریم فلاح و رستگاری علاوه بر ایمان نیازمند داشتن هفت ویژگی دیگر نیز است، گفت: بر اساس آیات دوم و سوم سوره مؤمنون خشوع در نماز و دوری از انجام اعمال لغو سرآمد راه‌های رستگاری است.
وی با اشاره به آیه 2 سوره مؤمنون «الَّذِينَ هُمْ فِي صَلَاتِهِمْ خَاشِعُونَ»، افزود: بر اساس این آیه نخستین ویژگی رستگاران اقامه نماز با خشوع است.
استاد درس خارج حوزه علمیه قم سرآمدبودن خشیت در نماز را به دلیل پسندیده بودن، مهم بودن و بهترین امور بودن نماز دانست و اظهار کرد: نماز بدون خشوع فقط صورتی از نماز است و نماز واقعی در تمام ابعاد زندگی انسان اثر می گذارد.
حجت الاسلام جواهری خاشع بودن و خضوع را حالتی دانست که در قلب انسان به وجود می آید و بزرگی خداوند و کوچکی انسان را مسجم می کند و تصریح کرد: امام صادق در این باره می فرمایند: «خشوع در نماز این است که در حین نماز خود را در برابر خدای عظیم ببینی و احساس کوچکس و انکسار کنی».
وی نماز را برای خاشعان وصال و لقاء به ذات الهی دانست و عنوان کرد: پایگاه خشوع دل است، اگر دل خاشع شود اعضا و جوارح نیز خاشع می شوند.
معاون علمی و پژوهشی مؤسسه موضوع شناسی احکام فقهی به آیه سوم سوره مؤمنون «وَالَّذِينَ هُمْ عَنِ اللَّغْوِ مُعْرِضُونَ» اشاره کرد و گفت: دومین ویژگی رستگاران اعراض از انجام اعمال لغو و بیهوده است.
وی با تاکید بر اینکه انسان بیهوده خلق نشده است و عمر او فرصتی برای رسیدن به فوز و فلاح الهی است، افزود: در قرآن کارهایی مانند بت پرستی، سوگند لغو، عبادت لغو و سرگرمی های ناسالم به عنوان اعمال لغو شمرده می شوند.
حجت الاسلام جواهری ریشه لغو را در جهل دانست و اظهار کرد: انسان مومن سنجیده کار می کند لذا بر بنا بر آیات قرآن در بهشت هیچ لغوی وجود ندارد.
وی با تاکید بر اینکه در این آیه کلمه «لغو» معنی عام دارد و همه گناهان و حتی اعمال مباح نیز مصداق آن هستند، عنوان کرد: لغو یعنی توقف و کندکردن حرکت در رسیدن به هدف که همان لقاءالله است.

captcha